ROZHOVOR | Hrnul se do zatáčky a zničehonic spadl. Poněkolikáté… Se zrádným motocyklem ducati se v minulém roce trápil, vleklé zranění ho nepouštělo do závodů, svému stroji nevěřil. To nyní si Karel Abraham zvyká na aprilii a po absolvovaných testech říká: „Na této motorce se cítím o sto procent jistěji.“ V MotoGP s ní započne třetí sezonu, která odstartuje o víkendu v Kataru.
Můžete popsat rozdíly mezi ducati, se kterou jste závodil v předchozích dvou letech, a aprilií?
„To je jednoduché. Ducati je výrazně rychlejší, a to i v akceleraci. Má obrovskou sílu, ale podvozku se v minulém roce věřit nedalo, byla to katastrofa. To s aprilií si mohu vyzkoušet různé věci, v zatáčkách mi to neujíždí, nespadnu s ní. S ducati jsem chodil na držku a nevěděl proč.“
Takže aprilie je stabilnější?
„Ano, mám s ní větší jistotu. Nejlepší by bylo, kdybychom zkombinovali podvozek aprilie s motorem ducati. Vznikla by motorka, která by mohla vyhrávat závody. To s CRT jsem na rovinách pomalejší.“
Je rychlost motocyklu třídy CRT výrazně nižší oproti závodníkům na MotoGP?
„Na rovince tihle kluci jezdí asi o deset kilometrů rychleji, což je hodně velký rozdíl, ale není to tak, že by mi uletěli. Naženou si ale vteřinu dvě, to ano.“
Půjde tedy s aprilií bojovat proti MotoGP prototypům?
„Možná, výjimečně. Zejména na techničtějších tratích, například v Jerezu nebo v Sachsenringu. Hlavně na okruzích, kde nebude důležitá výkonnost motoru, tedy dlouhé rovinky. Když se nestane něco nepředvídatelného, proti yamaze nebo hondě nemáme šanci. Soupeřit půjde pravděpodobně se závodníky na ducati.“
S technikou CRT závodí jedenáct jezdců. Bude vaší prioritou být v této třídě pravidelně nejrychlejší?
„Budeme se snažit o co nejvyšší pozice. Osobně se mi nelíbí, že se MotoGP dělí na dvě kategorie. Je to pořád jedna třída. Když dojedu dvanáctý a budu v konkurenci dalších cértéček nejrychlejší, interně to oslavíme. Ale pořád jsem ve výsledku napsaný na dvanáctém místě.“
Luigi Dall´Igna, technický ředitel Aprilia Racing, prohlásil, že můžete tuto kategorii celkově ovládnout.
„To by byl sen. To nejlepší, co by se mohlo stát. Soupeřit budu hlavně s Randy de Punietem a Alexisem Espargarem. Ale nikdo z jezdců není vyloženě špatný, během testů všichni zajížděli velice vyrovnané časy. Já si chci závody hlavně užívat, být s výsledky spokojený.“
V královské třídě se letos objeví dost nových jezdců, vy už jste tam třetím rokem. Připadáte si zkušenější?
„Neříkám, že v MotoGP, ale v mistrovství světa si přijdu zkušený. Jsem tam od patnácti let, potkávám pořád stejné lidi.“
Bylo pro vás nezvyklé, když jste v paddocku MotoGP potkával Lukáše Peška, který po dvou letech vrací do mistrovství světa a bude rovněž jezdit s céertéčkem (Ioda – Suter)?
„Ani ne. Vídal jsem se s ním hodně dlouho, po většinu své závodní kariéry jsme se potkávali na závodní trati. Odjezdil mnoho závodů, ve stopětadvacítkách zajel velké výsledky, zkušeností má hodně. Během letošních testů jsme se několikrát potkali, jemu se celkem povedly. Bylo vidět, že se s motorkou sžil, stroj má asi kvalitní.“
Bude mezi vámi tedy panovat přátelská rivalita…
(skočí do řeči) „To ne. Já chci před Lukášem být. Když bude přede mnou kdokoliv, budu ho chtít předjet. Když tam bude Pešek, budu ho chtít překonat o to víc. Rivalita mezi námi je velká. Je to další Čech, kterého chci porazit. Nebudu ale rád, pokud mi provede nějakou prasárnu, rovnou bych mu něco řekl. Když pojedeme proti sobě na lokty, patří to k tomu. Mimo trať se ale normálně bavíme, není problém.“