Martin Tomaides
28. června 2018 • 08:35

Formule E na vzestupu. Snad vznikne nová generace fanoušků, říká šéf Jaguaru

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

PŘÍMO Z CURYCHU | Švýcarsko zažilo na začátku června věc roky nevídanou. Okruhový závod se díky stále populárnější formuli E jel v zemi helvétského kříže po 64 letech a James Barclay, týmový ředitel stáje Jaguar Racing, byl z této možnosti nadšený. „Vzrušení z něčeho, co tady nebylo k vidění mnoho let, bylo vidět všude kolem," řekl po závodě, kde jeho svěřenec Mitch Evans dojel na sedmém místě.



Přestávka od posledního závodu ve Švýcarsku byla obrovská, celá generace místních fanoušků nic podobného nezažila. Jak to vy sám vnímáte?
„Je to obrovská čest. Formule E nás díky své jedinečné technologii a možnostem nechá závodit na takových místech, jako je právě Švýcarsko. Curych je navíc nejen krásné město, ale je zároveň úžasné vidět, jak závody přijalo. Vzrušení z něčeho, co se tu nekonalo roky, je tu znát všude. Trať hned vedle jezera vypadá neskutečně, navíc nabízí nejdelší rovinku v celém seriálu.“

Cítíte se tedy jako součást chvíle, ve které se píše historie?
„Naprosto, jak jsem říkal je to skutečně čest pro všechny jezdce i týmy, že formule E je prvním motoristickým seriálem ve Švýcarsku po tolika letech. A myslím, že to je i výborná zpráva pro celou zemi.“

Myslíte, že závody v Curychu mají budoucnost a mohly by se ve městě dál objevovat?
„Doufáme v to. Podpora města nás v tom od začátku utvrzuje. Podobné to bylo například v Římě, kde se nejdříve podívali, jak bude závodění vypadat a následně se podepsala smlouva na 5 let, takže tak trochu doufám, že tady by to mohlo být podobné.“

Závody se vyhýbají okruhům, jak vlastně seriálu formule E vyhovuje závodění uprostřed měst?
„Všechny závody jsou díky netradičním tratím a jejich aspektům opravdu zábavné. Silnice jsou hrbolaté, a to všechno vyzkouší schopnosti jezdců. Formule E je tak ještě více zajímavá.“

Mitch Evans nakonec závod v Curychu dokončil na sedmém místěFoto Jaguar Racing

Je lepší jezdit na okruhu, kde jsou pro závodění všechny podmínky, nebo spíš na městských tratích, které má formule E?
„Pro vývojáře a techniky je samozřejmě klasická trať o hodně lepší, povrch je naprosto rovný a na celé jeho délce není jediný hrbol. Naopak ve formuli E jsou v každé zatáčce klidně tři nebo čtyři, takže realita je taková, že pro jezdce i techniky je takové závodění slušnou výzvou, ale zároveň jsou závody tady zábava.“

Dokážete to ještě trochu rozvést?
„Nemáme tu možnost testovat a projíždět tratě jako ve formuli 1, prostě jsme tu všichni stejně vrhnuti do vody a musíme ukázat, jak se dovedeme přizpůsobit. Šance na selhání lidského i technického faktoru je tady tím pádem skutečně vysoká. Je to pořádná loterie a zároveň opravdové závodění. I proto můžete vidět, že je celý šampionát stále populárnější.“

Závody jsou navíc také hodně těsné.
„Je to tak, do jedné vteřiny se vejde klidně deset jezdců. Jakmile se trochu zdržíte, tak hrozí, že budete stát na konci startovního pole. Na druhou stranu když budete moc tlačit na pilu můžete skončit ve zdi… Z tohoto pohledu jde o jeden z nejnáročnějších šampionátů vůbec. Všude jsou zábrany, nemůžete si dovolit chybku, není tu moc možností, kdy vyjedete z trati a zase se vrátíte. Pravidla navíc nepovolují tolik elektronických systémů jako jinde, což je schválně proto, aby to všechno bylo více o závodění.“

Může být podle vás formule E budoucností motorsportu, a to myšleno nejen po technické stránce? Protože motorsport je obecně, co se týče prostor, infrastruktury i fanoušků hodně nákladný, zatímco na formuli E si klidně přijedete tramvají. Nemluvě o ceně lístků...
„To si přesně myslím, Jaguar se do motorsportu vrátil také právě kvůli elektrifikaci, to byl hlavní důvod. Dalším bylo to, že závody se rázem přenesly do středů měst, kde je velké množství lidí. To je velká výhoda, normálně totiž nemáte moc možností se na závody jít podívat a my je tady lidem vlastně přineseme. Navíc lístky jsou velice cenově dostupné, na některé závody si pořídíte jeden klidně za 20 euro. A když přesto nechcete platit, můžete se k závodu přiblížit a nachytat atmosféru. Doufám, že díky tomu vznikne nová generace fanoušků. Ty nejmladší můžete v hledišti už normálně vidět, a to se vám například na formuli 1 nestane, protože tam by hrozilo, že si kvůli hluku mohou poškodit sluch.“

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud