FOTOGALERIE – Podruhé v akci se na domácí půdě představuje tovární tým Škoda Motorsport. Čech Kopecký a Fin Hänninen jedou Barum rally. Potvrdí Kopecký roli favorita? Měl by. V Mladé Boleslavi mu na bitvu roku přes 200 hodin stavěli tu nejlepší možnou zbraň - Škodu Fabia S2000.
Právě skončila dopolední směna a ven z hlavní brány mladoboleslavské automobilky se valí davy lidí. My naopak jedeme dovnitř. S fotografem, ale v doprovodu pracovníka z vedení firmy, míříme do útrob přísně střeženého areálu.
Konkrétně do oblasti haly 3. Nebýt nenápadného, ale pro fanoušky rally dobře známého loga Škody Motorsport, místo zrodu mnohamilionových speciálů s okřídleným šípem na kapotě bychom minuli bez povšimnutí.
„Sportovní oddělení spadá pod technický vývoj, takže jsou tady dost přísná pravidla na ochranu proti průmyslové špionáži. Proto nepočítejte, že vás provedu všude,“ omlouvá se nám hned na začátku Pavel Hortek.
Bělovlasý chlapík se dlouhá léta živil jako manažer světoznámého Černého divadla Praha. Dnes pracuje na pozici manažera sportovního oddělení a pro Škodovku zajišťuje chod závodního týmu.
Pokud tedy přijmeme Hortkovo přirovnání, tak dílny jsou pro Škodovku zákulisí a pravá show začíná až na rychlostních zkouškách. Kdo by čekal zvláštní výrobní linku vybavenou speciálními zařízeními, byl by zklamán.
Závodní fabie se od začátku až do konce staví ručně. Žádný pojízdný pás s hučícími roboty, ale klidné a ultračisté pracovní prostředí. Skoro jako operační sál. Dominantou haly je sedm servisních stání. Dvě jsou vyhrazena pro potřeby továrního týmu (Škoda do IRC nasazuje dvě auta), zbytek pro klientské vozy soukromých stájí.
Na Barumku Škodovka postavila pro své jezdce Kopeckého a Hänninena dvě úplně nová auta. „Neznamená to, že co soutěž, to nové auto. Na Barumku to ale zrovna tak vyšlo,“ připojuje se do debaty technik Miroslav Šlambora.
„Stavba auta začíná v okamžiku, kdy nám externí dodavatel přiveze karoserii se zabudovaným bezpečnostním rámem. Než auto poprvé zavrčí na startu testovací rychlostky, stráví na něm čtyři lidé přes 200 hodin práce. To je přes 800 hodin na jednom autě,“ vysvětluje Šlambora.
Jednotlivé věci se nekontrolují dvakrát, ale třeba i pětkrát. Cena hotového speciálu dosahuje sedmi milionů korun.
To proto je to taková tragédie, když auto nedojede soutěž kvůli banální závadě. Když třeba upadne špatně dotažený kabel dobíjení nebo když se kvůli neukázněným divákům zruší rovnou celá soutěž. V tu ránu tak vniveč přijdou nejenom velké peníze, ale spousta lidské práce. Konkrétně ve Škodě Motorsport pracuje 35 lidí.
Mimochodem, v továrních týmech Fordu a Citroënu, které nejedou IRC, ale rovnou mistrovství světa, pracuje téměř 300 lidí!
V porovnání s tím působí mladoboleslavský motorsport jako miniaturní oddělení. Přesto z jeho dílen vyjelo po roce příprav a vývoje auto, které se rychle zařadilo po bok Peugeotu a Fiatu mezi špičku startovního pole IRC. „Jsme na sebe pyšní, ale je potřeba auto dál vyvíjet a zdokonalovat,“ říká Šlambora.
Pro spoustu mladých kluků dělá tento bývalý spolujezdec práci snů. „Pracovat v motorsportu zabere hodně času, hlavně víkendy. Všichni tady musíme být absolutní nadšenci. Žádná chata, ale neustále cestování, testy a závodění,“ dodává Šlambora.
„Je fér přiznat, že jsme se při stavbě S2000 dost poučili z chyb projektu WRC,“ řekl Hortek. Jeho nadřízený Michal Hrabánek využil manažerské zkušenosti z jiných oddělení automobilky a krátce po svém jmenování do funkce šéfa sportovního oddělení změnil systém fungování týmu i výběr externích dodavatelů komponentů a služeb.
Výsledkem je auto, od kterého si Škodovka vedle dobré reklamy slibuje i komerční úspěch. Závodní Fabii S2000 už si totiž pořídilo šest zákazníků, další tři přibudou do konce roku.