Tomizawa (†19) se zatáčky smrti bál! Tušil proč

K vážně zraněnému Tomizawovi se blíží pomoc
Tragédií skončil závod v San Marinu, následky vážné nehody jezdec Tomizawa nepřežil
Jezdce Tomizawu se pokoušeli zachránit. Marně
4
Fotogalerie
Pavel Skořepa
Motorismus
Vstoupit do diskuse (1)

VIDEO - Šoja Tomizawa (†19) asi měl zlé tušení. Talentovaný japonský motocyklista se zatáčky smrti, ve které jeho bezvládné tělo v rychlosti 250 kilometrů v hodině přejeli dva soupeři, bál! Ještě před Grand Prix se nechal slyšet, že je to nejtěžší část okruhu a má z ní ohromný respekt. Věděl, proč to říká. Už patnácté kolo se mu stalo osudným…

Blesk.cz

„Vždycky v ní musíte být ve střehu. Nic vám neodpustí,“ zdůrazňoval před Velkou cenou San Marina mladík Tomizawa, který po běžném pádu a zničujícím nárazu dalších dvou strojů tragicky zahynul.

Asi 150 kilogramů vážící stroje De Angelise a Reddinga mu rozdrtily hlavu, horní část těla a způsobily rozsáhlé vnitřní krvácení.

„Už na místě byl mrtev. Pak sice lékaři nahmatali pulz, ale bylo to jen na chvilku,“ popsala boj o Japoncův život zdravotní sestra, která se ho také pokoušela oživit. „Bylo kolem něj několik specialistů. Snažili se ho asi 40 minut přivést k životu. Srdce mu ale nefungovalo a ani pomoc defibrilátoru nezabrala.“

K vážně zraněnému Tomizawovi se blíží pomocK vážně zraněnému Tomizawovi se blíží pomoc • ČTK/AP

Podle sportovního psychologa Jiřího Žalského mohla přemíra respektu ze zatáčky způsobit pád. „Pokud se jezdec něčeho bojí, dostane se do obrovského tlaku a může se stát, že udělá chybu. Mladí kluci, jako byl Tomizawa, nemůžou být dostatečně psychicky vyzrálí,“ zdůraznil Žalský.


„Prevencí je mentální trénink. Pokud jezdec někde spadne, měl by se kouknout na video bezchybné jízdy a přehrávat si ji v mysli. Chyba se pak nekóduje do mozku a odbourává se její opakování,“ poradil závodníkům. Pro Tomizawu už je bohužel pozdě.

Tohle mělo Japonce ochránit
Rukavice 3000 Kč

Mají řadu ochranných zón. Na kloubech je ochranný karbon, aby se nesedřely prsty. Jsou vyrobeny z vrstvené vepřové kůže. Při pádu pohltí kinetickou energii. Je v nich pěna, která drží tvar.

Helma 30 000 Kč

Je vyrobena na míru, hlava se v ní vůbec nesmí hýbat. Je vyrobena z vrstveného karbonu. Každá značka má servis přímo v paddocku a při jakémkoliv pádu se přilba musí vyměnit.

Páteřák 4000 Kč


Je z plastu a je na suchý zip. „Preferuju oboustranný páteřák, který se začal používat nedávno,“ říká Kornfeil. Páteřák je vyroben z pohyblivých segmentů, chrání především páteř i hrudník.

Boty včetně vložky 7500 Kč

Nejprve se obléká vložka do bot, která chrání kotník a zpevňuje nohu. Až pak boty z tvrdé kůže. Na venkovní straně nohy je chránič, kterým se při náklonu často dře o povrch dráhy.

Kombinéza 45 000 Kč


Je vyrobena z šesti až osmi vrstev hovězí kůže a vyplněna řadou chráničů. Je na ní speciální hrb, díky němuž si jezdec nemůže příliš zaklonit hlavu. Chrání tak krční páteř.

Výbava celkem 89 500 Kč


Kornfeil o mrtvém kamarádovi: Pořád se usmíval...
Nehoda Japonce Tomizawy ho šokovala. Český jezdec Jakub Kornfeil (17) závodící v mistrovství světa ve třídě do 125 ccm viděl nešťastníka krátce před závodem.

„V paddocku jel proti mně, jako vždy se usmíval a zdravil mě. Já mu ještě ukazoval gesto, že mu přeju hodně štěstí,“ popisuje Kornfeil čerstvou vzpomínku na mrtvého kolegu, která mu asi navždy zůstane v paměti.

Kornfeil pro Blesk předváděl, jaké má na sobě bezpečnostní prvky, které mají jezdcovo zdraví při havárii chránit. Sám dobře ví, že ne vždy ho výbava za devadesát tisíc korun spasí. Usměvavému Japonci by při nárazu dvou strojů soupeřů do jeho těla asi nepomohlo ani brnění.
Vstoupit do diskuze (1)