28. října 2017 • 06:00

Potřebuje „bezúdržbová“ baterie údržbu?

Autor: david šprincl
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Je nedotknutelnost Třince pryč? Dynamo a Spartu táhnou schovaní lídři. Překvapí Litvínov?
Spor o Kováče: kouč budoucnosti a opravdová trefa, nebo jen bublina?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Pokud jezdíte málo, musíte akumulátor v autě dobíjet! První ochlazení jinak odhalí, co jste přes léto zanedbali. Jaké nejčastější chyby motoristé dělají?



Náročná elektrovýbava moderního vozidla a výkonnější baterie zároveň vyžadují sofistikovanější přístup! Máte-li v autě tzv. „bezúdržbovou“ baterii, není nutné a často ani možné kontrolovat hladinu elektrolytu. To ale neznamená, že na ni máte rovnou zapomenout. Stejně jako dodržujete servisní intervaly výměny oleje, je nutné se také jednou za čas postarat o baterii. Dokonalé nabití obnoví kapacitu a výrazně prodlužuje její životnost. Dobrá nabíječka by tak dnes měla patřit do povinné výbavy každého řidiče.

Zima je společný nepřítel!

Nízké teploty působí na všechny typy olověných akumulátorů téměř shodně. Ani mráz pod -20 °C správně nabité baterii neublíží. Okamžitě použitelná kapacita baterie se však s poklesem teplot snižuje, s každým stupněm Celsia zhruba o 1%. Uvážíme-li tedy, že udávaná nominální kapacita je měřena při +20 °C, disponuje i skvěle nabitá baterie při teplotě -20 °C pouze 60 % svého výkonu za tepla. Do hry též vstupuje dramaticky vyšší odpor podchlazeného motoru při startu. Nedobité, staré či špatným zacházením poškozené akumulátory, které možná celé léto i podzim fungovaly bez problémů, tak najednou mohou selhat již při teplotách kolem nuly. Maximální životnost a spolehlivost olověného akumulátoru ovlivníme, budeme-li jej udržovat v plně nabitém stavu.

JAK SE SPRÁVNĚ STARAT

Pojem „bezúdržbová“ je pro olověnou baterii dramaticky zavádějící. Každá baterie vyžaduje čas od času správnou péči v podobě dobíjení či přímo rekondice. K tomuto účelu je nutné zvolit vhodný typ přístroje pro nabíjení, který bude splňovat několik zásadních požadavků.

1. BEZPEČNOST

Přístroj by měl mít ochranu proti přepólování a zkratu. Takové nabíječky pak lze beze strachu připojit přímo k akumulátoru, aniž byste ho museli odpojit od systému vozu.

2. NABÍJECÍ REŽIM

Spojuje v sobě dvě základní podmínky. Je to rychlost nabíjení a zároveň šetrnost vůči nabíjené baterii. V současnosti jsou nejprodávanější takzvané „chytré nabíječky“ opatřené mikroprocesorem. Švédské nabíječky CTEK byly před lety průkopníky této technologie a stále zůstávají na špici srovnávacích testů renomovaných časopisů. Celý proces je automaticky řízen v závislosti na odezvě baterie.

3.  DOPLŇKOVÉ FUNKCE

Kvalitní dobití je samozřejmě základ, avšak existují i další možnosti. Švédský výrobce nabíječek Ctek například opatřil většinu svých nabíječek funkcí rekondice a režimem udržování baterie.  Tento režim je velmi výhodný například pro motocyklové baterie, kdy si nabíječka připojenou baterii pravidelně kontroluje a v případě potřeby dobije do 100 % kapacity.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud