+
Nenechte si ujít nejnovější
zprávy ze světa sportu.
Sledujte nás na Facebooku
a dozvíte se vše jako první.
Jiří Punčochář
27. února 2017 • 13:00

Cyklisté se bojí o zdraví. Sagan odmítl nasadit nebezpečnou brzdu

TOP VIDEA
SESTŘIH Premier League: Huddersfield - Chelsea 1:3. Willian si připsal 1+2 SESTŘIH Premier League: Huddersfield - Chelsea 1:3. Willian si připsal 1+2
EXTRALIGA NARUBY: palba na rozhodčí, TOP kalhoty a rozzuřený Rolinek EXTRALIGA NARUBY: palba na rozhodčí, TOP kalhoty a rozzuřený Rolinek
VŠECHNA VIDEA ZDE

Cyklistická sezona je na začátku a v pelotonu už to vře. Řeší se problém s kotoučovými brzdami, které mají mít na svědomí další incident s potenciálem vážného ohrožení zdraví závodníka. V Abú Zabí vyšel Owain Doull z hromadného pádu s proříznutou botou, což mu prý způsobila právě jedna z kotoučových brzd, o jejichž plošném uvedení se diskutuje. Zastavte tyhle pokusy, než se něco stane, rozčilují se jezdci. Bojí se vážných následků technického pokroku.



V minulé sezoně bylo zkoušení kotoučových brzd ve světové cyklistice okamžitě ukončeno poté, co jedna z nich prořízla nohu Franu Ventosovi při závodu Paříž-Roubaix. Ani letošní pokus číslo 2 nezačal moc dobře: hned v úvodní etapě v Abú Zabí přišel velký pád a po něm rovná a ostrá díra v botě Owaina Doulla z týmu Sky.

Za viníka Doull označil kotoučovou brzdu na kole Marcela Kittla ze stáje Quick-Step Floors.

„Naštěstí mi zasáhla botu a ne nohu,“ ulevil si Doull.

Ironicky byl Kittel jediným závodníkem s kotoučovou brzdou na startu, všichni ostatní použili běžné čelisťové. „A teď si představte, že by je měli všichni!“ přisadil si další z jezdců Alex Dowsett.

Událost okamžitě aktivovala odpůrce moderní technologie. Kotoučové brzdy mají být nositelem budoucího pokroku; rychleji se na nich brzdí. Zároveň je ale mnozí považují za extrémně nebezpečnou zbraň podobnou mačetě. V závodě, když se zahřejí, jsou schopny projet masem velmi hladce a nemilosrdně. Španěl Ventoso by mohl vyprávět.

„Asi se čeká, až to někdo pořádně odskáče. Až někdo koupí kulku,“ pomohl si metaforou Adam Hansen, jezdec týmu Lotto Soudal a představitel jezdecké asociace. „Dosud vyloženě fatální zranění nebyla. Ale co není, může být,“ uvedl. Podle jeho zkušeností se závodníci brzd bojí.

Loňský listopadový průzkum ukázal, že 40 procent jezdců WorldTour je proti kotoučovým brzdám. Především z obavy o zdraví. Přesto přichází další zkušební období.

„Což nám ukazuje, že náš hlas je slabý, nemáme odpovídající pozornost,“ myslí si Chris Froome, vítěz Tour de France. „Potřebujeme být jednotní, jde o bezpečnost a zdraví,“ podporuje ho Leopold König.

Ošklivé zranění cyklisty Frana Ventosy při závodu Paříž-Roubaix
Ošklivé zranění cyklisty Frana Ventosy při závodu Paříž-Roubaix

Federace chce dát novince šanci

Ovšem Mezinárodní cyklistická federace (UCI) chce dát novince šanci. A například včera na startu klasiky Omloop Het Nieuwsblad ji měl na kole domácí veterán Tom Boonen, který prohlásil, že se není čeho bát. „Jsou jiné, opravdu nebezpečné věci. Taky kola celkově nejsou z papíru. Vím to. Měl jsem už zaseknutý řetěz v prdeli,“ prohlásil Boonen se svojí typickou prostořekostí.

Jiný velikán pelotonu, mistr světa Peter Sagan, naopak kotoučovou brzdu na poslední chvíli sundal, přestože s ní trénoval. V Abú Zabí se k obvyklejší variantě vrátil i Kittel. Z respektu k ostatním, jak vysvětlil. „Nejsem placený za to, abych používal konkrétní typ brzd,“ oznámil.

Snad aby byla debata zamotanější, začalo se ještě ke všemu diskutovat i o tom, zda Doullovo zranění vůbec brzda způsobila. Výrobce cyklistického vybavení Fizik, který Doulla vybavuje, se rozhodl ověřit všechno na vlastních modelech, a jeho experti se pustili do vyšetřování. Existuje názor, že závodníkovu botu prořízla ostrá hrana bariéry před cílem.

„Testujeme, nicméně zároveň plně věříme závodníkovi,“ řekl mluvčí společnosti.

Zdá se však, že tohle není nejdůležitější bod debaty o brzdách. A že odpůrci těch kotoučových mají v rukou nový trumf. Obava o zdraví je rozhodně velkým hnacím motorem kontroverze.

Vše o zimních olympijských hrách 2018 najdete zde >>

Témata:  sport, brzdy, cyklistika, Sagan
 







Klasická verze
Mobilní verze