Martin Tomaides
14. prosince 2016 • 10:14

Z garáže až na vrchol. Toyota ukázala světu nabušený Yaris WRC a Latvalu

TOP VIDEA
Slavia může slavit titul na Strahově: Dlužíme mu to, zní z klubu Slavia může slavit titul na Strahově: Dlužíme mu to, zní z klubu
Lavička: Schick ví, čeho chce dosáhnout a jde si za tím Lavička: Schick ví, čeho chce dosáhnout a jde si za tím
VŠECHNA VIDEA ZDE

PŘÍMO Z HELSINEK | Další bojovník představil v úterý svou novou zbraň. Do seriálu WRC vstupuje od sezony 2017 tým Toyota Gazoo Racing a pokusí se využít volného prostoru na startovním roštu po nečekaném odchodu suverénního VW. Toyota ve Finsku s velkou pompou předvedla téměř čtyřsetkoňový model Yaris WRC a ukázala tvář týmové jedničky. Tou se stal zkušený Jari-Matti Latvala. „S Toyotou jsem kariéru začínal, je to jako kdybych se vracel domů," říkal spokojeně.



Toyota se do seriálu WRC vrací po sedmnácti letech a pro toho, kdo nerozumí tomu, proč japonská stáj představila svůj nejnovější závodní speciál právě ve Finsku, je tady jasné vysvětlení. Nejen, že jde o zemi, kde už malí caparti moc dobře znají termín "jezdit bokem" a i kočárky se tu snad vyrábí s ruční brzdou, ale jde hlavně o tvář generálního manažera, která celou událost přesunula do severské země. Vedoucím stáje je totiž někdejší legendární pilot a čtyřnásobný mistr světa Tommi Mäkinen.

„Yaris je dobře navržený vůz s obrovským potenciálem. Do startu sezony v Monte Carlu zbývá ještě mnoho času, ale už teď mohu říci, že vůz je skutečně rychlý a spolehlivý. Nemohu se dočkat, až ho uvidím na trati," rozplýval se Mäkinen.

O dobrou reprezentaci značky mezi tvrdou závodní konkurencí se má starat hlavně jedenatřicetiletý mazák Latvala, jenž v kategorii WRC závodí už od roku 2002 a má na svém kontě 16 vyhraných soutěží. Poslední čtyři sezony byl druhým pilotem stáje Volkswagen a dvakrát s německým týmem vybojoval pozici vicemistra světa. Na setkání s novináři přiletěl do Helsinek přímo z francouzského Toulouse, kde vůz testoval a pěl na něj samou chválu.

„Jsem z něj skutečně nadšený. Těší mě, že jsem členem tohoto týmu od úplného začátku a beru to jako šťastnou náhodu, že jsem součásti právě tohoto dění. Věřím, že vybojujeme spoustu vítězství," sdělil jezdec, který svou první rallye absolvoval před dvanácti lety za volantem Corolly WRC.

K ruce bude mít Latvala kolegy, se kterými si určitě bude rozumět. Jako dvojku angažoval tým ještě o čtyři roky staršího Fina Juho Hänninena, který před lety jezdil i se Škodou Fabia S2000 a dalším do party je Espekka Lappi. Další Fin, který poslední dva roky závodil pro změnu s Fabií R5.

Do ožehavého tématu, za jak dlouho Toyota bude vítězit, se nikdo pustit nechtěl. Ale předseda týmu Akio Toyoda aspoň sdělil, kdy myšlenka na návrat do populárního seriálu vznikla. „Jako divák jsem se v roce 2014 zúčastnil rallye ve Finsku a mnoho lidí se mě vyptávalo, kdy se Toyota do seriálu vrátí. O půl roku později jsme se rozhodli," vysvětloval nadšeně.

Toyota zároveň svým příznivcům vysvětlila, co znamená netradiční pojem "Gazoo". Ten odkazuje na výraz "garáž", důvěrný prostor, kde se lidé snaží zlepšovat detaily s cílem nabízet stále lepší vozy a služby pro zákazníky. Název tak zhmotňuje ducha, na kterém Toyota Gazoo Racing chce stavět.

Všechno tak dohromady při odhalování vozu shrnul sportovní ředitel Jarmo Lehtinen, mimo jiné bývalý dlouholetý spolujezdec závodníka Mikko Hirvonena. „Dnešek je bezpochyby jeden z nejvíce vzrušujících dní v mém životě."

Takhle vypadá model Yaris WRC
Takhle vypadá model Yaris WRC