+
Nenechte si ujít nejnovější
zprávy ze světa sportu.
Sledujte nás na Facebooku
a dozvíte se vše jako první.
15. září 2007 • 00:00

McLaren usvědčily důkazy

Autor:



Stáj F1 znala strategii Ferrari, snažila se okopírovat křídlo a inspirovala se brzdovým systémem SPA - Tým McLaren zneužil ve svůj prospěch tajná data konkurenčního Ferrari, která šéfdesignérovi britské stáje Miku Coughlanovi dlouhodobě předával někdejší šéfinženýr italské formace Nigel Stepney. Zdůvodnění rozhodnutí, které včera zveřejnila Mezinárodní automobilová federace, nade vší pochybnost dokazuje provinění McLarenu a oprávněnost jeho potrestání ve špionážní aféře. McLaren od začátku tzv. špionážní aféry tvrdil, že byla tajná data Ferrari v držení jediného zaměstnance a že o tom neměl nikdo jiný ani ponětí. Nebyla to pravda - o citlivých informacích si v emailech psali i jezdci týmu Fernando Alonso a Pedro de la Rosa. Právě emaily byly hlavním důkazním materiálem proti jejich týmu. Už 21. března napsal De la Rosa technikovi Coughlanovi email následujícího znění: "Ahoj Miku, víš, jak mají Rudá auta rozloženou hmotnost? Bylo by pro nás velmi důležité něco takového vědět a otestovat to v simulátoru. Předem díky, Pedro. P. S.: Do simulátoru jdu zítra." Při čtvrtečním jednání Světové rady automobilového sportu De la Rosa vypověděl, že od Coughlana dostal sms zprávu s požadovanými údaji s přesností na dvě desetinná místa. O čtyři dny později předal informaci emailem Fernandu Alonsovi, kterýmu mu odpověděl: "Ta čísla mě překvapují, ale nevím, jestli jsou stoprocentně spolehlivá. Přinejmenším jsou zajímavá." De la Rosa vzápětí odpovídal dalším emailem: "Všechny informace od Ferrari jsou velmi spolehlivé. Jsou od Nigela Stepneyho, jejich bývalého hlavního inženýra. Je to stejný člověk, který nám v Austrálii řekl, že Kimi (Räikkönen) zastaví u mechaniků v osmnáctém kole." Byť De la Rosa přesná čísla od Coughlana obdržel, popřel, že by došlo k jejich použití v simulátoru. "Byla natolik odlišná od našich, že jejich ověření nebylo možné," řekl Španěl. Kopie křídla Ve stejném emailu De la Rosa informoval Alonsa, že byly provedeny zkoušky na zadním křídle, které bylo podle De la Rosy "kopií systému, který podle nás Ferrari používá". Následovala i přesná čísla o křídle, která podle Ferrari přesně odpovídají skutečnostem. V dalším emailu De la Rosa kolegovi odhalil, jaký druh plynu používá Ferrari k huštění pneumatik. Unikátní směs minimalizovala vnitřní teplotu gum a tzv. puchýřkovatění (rozpad pneumatik vlivem přehřátí). "Musíme to zkusit. Je to jednoduché!" psal De la Rosa. Alonso odpověděl, že "je velmi důležité směs otestovat, protože má Ferrari něco navíc proti nám ostatním. Není to jenom letos a možná je to klíč. Doufejme, že to budeme moci otestovat a že to bude naše priorita." Podle De la Rosova prohlášení k otestování neznámého plynu nedošlo. Světová rada automobilového sportu jeho tvrzení přijala, jelikož by o změně hustící směsi pneumatik nemohl rozhodnout pouze testovací jezdec a byla by nutná širší diskuse uvnitř týmu. De la Rosa požádal 12. dubna opět emailem Coughlana, aby mu co nejpodrobněji popsal brzdový systém Ferrari. Coughlan to nejdříve odmítl kvůli složitosti systému, později však popis včetně náčrtů poslal. Podle tvrzení Ferrari byl popsaný princip fungování systému správný, byť lehce nepřesný. Coughlan zároveň dodal, že "na něčem podobném pracujeme", z čehož plénum FIA vyvodilo závěr, že McLaren zneužil informací o brzdovém systému Ferrari při návrhu vlastního řešení. Znali taktiku Jak už bylo zmíněno, byl McLaren díky Stepneymu informován o strategii zastávek jezdců Ferrari v některých závodech. Podle Stepneyho měl Räikkönen v Austrálii tankovat v 18. kole, přičemž se tak stalo jen o jediný okruh později. Podle FIA tak měl McLaren možnost při plánovaní vlastní strategie zohlednit volbu Ferrari. McLaren se při jednání v Paříži snažil snížit věrohodnost takové informace tvrzením, že je Stepney mystifikoval při předpovědi taktiky pro GP Bahrajnu, protože se ukázala jako špatná. Podle FIA však ověření správnosti informace zamezil výjezd zpomalovacího vozu, za nímž krouží monoposty pomaleji a mají tak i nižší spotřebu. Ve čtrnáctistránkovém materiálu FIA uznává, že neexistuje důkaz, který by dokládal kompletní okopírovaní součástky Ferrari a její začlenění do monopostu McLarenu. Zároveň je však podle federace zjevné, že informace Coughlanovo přemýšlení ovlivnily. Podle FIA dělal Coughlan všechny kroky proto, aby pro McLaren získal výhodu nad soupeři. Vzhledem ke zkušenostem a pověsti inženýra je podle federace také zřejmé, že věděl, jak ovlivnit své kolegy bez toho, aby vzbudil jakékoliv podezření. Podle závěru FIA tak McLaren získal nesportovní výhodu a musel být potrestán. *** analýza nejdůležitější nálezy v aféře * ŠÉFKONSTRUKTÉR McLarenu Mike Coughlan měl k dispozici mnohem víc tajných informací od Ferrari, než dříve přiznal, a k předání ukradených dokumentů nedošlo v jednotlivých případech, ale šlo o systematickou činnost v průběhu několika měsíců * NEOPRÁVNĚNÉHO držení tajných dokumentů si byli do určité míry vědomi někteří členové McLarenu, včetně jezdců Fernanda Alonsa a Pedra de la Rosy * INFORMACE v držení McLarenu neobsahovaly jen technické údaje o monopostech Ferrari, ale jejich součástí byly i taktické plány týmu pro některé závody letošního šampionátu F1 * PEDRO DE LA ROSA opakovaně žádal o informace, u nichž si byl vědom ilegálního původu, a chtěl je využít ve prospěch stáje při testech na simulátoru * ČÁST ZAMĚSTNANCŮ týmu McLaren měla v úmyslu využít tajných informací Ferrari při testování týmu na dráze. K něčemu takovému však nedošlo, protože tomu bránily technologické důvody. * POZICE Mika Coughlana v hierarchii týmu McLaren mu umožňovala využít tajných informací ve prospěch McLarenu a nelegálně držené znalosti ovlivnily jeho práci O autorovi| Původní zpravodajství z Belgie TOMÁŠ LEIXNER motoristický redaktor deníku Sport

Témata: 

Dejte nám like a sledujte nás!

.
instagram







Klasická verze
Mobilní verze