Namalované národní barvy. Úsměvy, pivo, radost. Hokejový šampionát tepe nadšením především díky fanouškům. A ti se zatím v Česku baví. Platí to o těch domácích a především o těch zahraničních. Hostitelskou zemi si nemohou vynachválit.
Švédka se fotí s Lotyši. Kanaďané se špičkují s Čechy. Pak si připijí na zdar v turnaji, vroucně se obejmou a jdou dál. Mimořádně přívětivá nálada panuje před pražskou O2 Arenou během zápasu světového šampionátu.
„Jezdíme pravidelně a nikde to nebylo lepší,“ chválí Henrik, věrný příznivec Tre kronor. Má oblečený dres, na obličeji vlajku a na hlavě paruku ve žlutomodrých barvách. V jeho slovech je samozřejmě zdvořilost, ale zároveň i upřímnost.
Jeho názory potvrzují i další účastníci doprovodného programu v oficiální fanzóně. Hlavní město má pro cizince výrazné kouzlo. Je dostupné z celé Evropy, pro většinu návštěvníků je tu vše levné a navíc se cítí bezpečně.
„Pracujeme pro kanadskou firmu v Německu, tak jsme vyrazili na pořádný hokej,“ směje se pár s javorovými listy na tvářích. „Do Ruska bychom necestovali, ale tohle je kousek, uvidíme naše hvězdy a navíc máte laciné pivo,“ kvitují.
Organizace před halou skutečně funguje v rámci možností na výbornou. Pokud nepřijdete pět minut před daným utkáním, neuvíznete ve frontě před bezpečnostními rámy a nepřijdete ani o kousek první třetiny. Stejně tak nejsou přehnané čekací lhůty na občerstvení.

Pořídíte ho za ceny, které jsou mezinárodní akci odpovídající a zároveň nikterak přestřelené. Před stadionem půllitr tradičního nápoje za padesát korun, v aréně čtyřka o pět korun levnější. Menu s klobásou za 130.
Navíc je možnost odskočit si do sousední nákupní galerie, kde lze využít nabídky rychlého občerstvení i supermarketu. Klasická restaurační zařízení v okolí volila rozdílnou strategii. Někde zdražení nezaznamenáte, jinde si přece jen chtějí na sportovních turistech přivydělat.
To samé platí o spekulantech s lístky. Překupníci se objevili, těžko je vymýtit absolutně. Policie před českým kláním s Kanadou předvedla 34 osob k podání vysvětlení, hrozí jim pokuta až 15 tisíc korun. Ale prokazování viny je komplikované.

Ani černý trh však nemůže zabránit pokusu o atak rekordu v návštěvnosti. Vloni v Minsku prošlo turnikety celkem 640 044 lidí, což činí průměr na jednu partii 10 001 příchozích. V Praze a Ostravě to bylo zatím 226 630 po dvaceti odehraných soubojích (průměr 11 332).
Majitelé vstupenek si užívají nejen hokej. Poměrně nápaditý je i doprovodný program během samotných duelů. Pořadatelé se nesnaží během přerušení za každou cenu odvést pozornost od hokeje, ochozy mají prostor vyjádřit své sympatie.
Delší reklamní pauzy pak vyplní svými vystoupeními například DJ Rockstar či kytarista Jakub Červinka, kteří dokážou davy rozpohybovat i roztleskat. Paradoxně nejlepší atmosféra se dá očekávat v duelech s papírově slabšími soupeři, protože není tolik míst obsazených manažery a sedačky si rozeberou ti vášnivější povzbuzovatelé.
A pozor. Pochvalu pro diváky má i hvězda největší. Kanadský velikán Sidney Crosby: „Kulisa je báječná. Pokaždé, když jsmenastoupili. A proti Čechům byla samozřejmě nejlepší.“