Denně stačí vypít 1,5 litru vody. Extrémní množství vede k otravě, říká odborník | iSportLIFE | iSport.cz
14.7.2021 • 05:00

Pitný režim? Denně stačí 1,5 litru. Extrémní množství vede k otravě, varuje odborník

Vstoupit do diskuse
0

Že je pitný režim důležitý, ví v dnešní době snad úplně každý.  O rizicích spojených s jeho nedodržováním bylo napsáno už mnohé. Hrozí však zdravotní komplikace i těm, kteří pijí příliš? A proč při sportu občas nestačí pít jen obyčejnou vodu?



Pijte dostatečné množství vody. Budete krásnější, hubenější, vymizí vaše dlouhodobé zdravotní problémy, zlepší se vaše psychika a nabije vás to energií. To jsou jen některé z výhod, které jsou připisovány poctivému dodržování pitného režimu. Jako minimální množství, které by měl každý z nás denně přijmout, je většinou uváděno 2,5 litru. Jenže tato všem dobře známá poučka neplatí bezpodmínečně.

Vyrazí ti dech, co teď zjistíš o něčem tak běžném, jako je voda>>>

„Vypít 2,5 litru denně je podle mého názoru příliš. Klasicky se doporučovalo vypít denně 1,5 litru tekutin. Další zhruba 1,5 litr vody totiž člověk přijme z potravy. Avšak ani tyto hodnoty nelze brát jako ty, které je nutné striktně splňovat. Záleží také na aktuálním i dlouhodobém nastavení organismu, na výšce a váze konkrétního člověka a především na vnějších vlivech jako je například venkovní teplota nebo fyzická námaha,“ říká fyziolog Miloslav Franěk.

Ve snaze přijmout oněch magických 2,5 litru tekutin denně často přicházíme s nejrůznějšími vychytávkami. Vypít  dostatečné množství nás může přinutit mobilní aplikace, budík, který signalizuje, kdy je čas se napít nebo plná láhev postavená na pracovním stole, kterou si dáváme za cíl vypít před koncem pracovní doby.

Podle Miloslava Fraňka se však často stačí řídit vlastním tělem. „Zdravý dospělý jedinec za fyziologických podmínek se může řídit známou poučkou a pít pouze v případě, že se dostaví pocit žízně. Problém ovšem může nastat u všech ostatních, pokud se rozhodnou této poučky striktně držet. Je prokázané, že pocit žízně je oslaben u starších lidí, neadekvátní pocity žízně se objevují rovněž u dětí, a to i u dětí školního věku. Na pocit žízně se také nedá stoprocentně spolehnout po intenzivní fyzické zátěži spojené s velkými ztrátami tekutin pocením,“ vysvětluje.

Nezapomínejte na doplňování tekutin při sportu

Právě při fyzické námaze je obzvlášť důležité myslet na dostatečný příjem tekutin. Při sportu, nebo například těžké práci totiž naše tělo začne vyplavovat pot, který má za úkol ochladit organismus, aby nedocházelo k jeho přehřívání. Vodu, která se potem ztrácí je však potřeba tělu opět dodat. „Doplňování tekutin po fyzické aktivitě, případně během ní, je velmi důležité. Pokud se tak neděje, dochází k dehydrataci organismu, která se projevuje svalovými křečemi, pocitem sucha v ústech, závratěmi, zvracením, bolestí hlavy, poruchami termoregulace, při extrémní dehydrataci i psychickými poruchami (zmatenost) a kómatem,“ jmenuje některá z rizik nedostatečné hydratace Miloslav Franěk.

U krátkodobějších aktivit postačí k doplnění tekutin obyčejná voda. U dlouhodobějších, které trvají 30 minut a déle, bychom však měli myslet také na dodání minerálních látek jako je sodík, draslík nebo hořčík. Ty totiž z těla odcházejí společně s potem. To je také důvod, proč se po tréninku doporučují pít iontové nápoje. Obsahují totiž tyto látky, které se během aktivity z našeho těla vyplavily.

Příliš mnoho vody může vést i k otravě

Bolesti hlavy, únava, malátnost, pokles fyzické a duševní, poruchy koncentrace, poruchy funkce ledvin nebo například infekce močových cest. O rizicích spojených s nedostatečným příjmem tekutin je toho napsána všude spousta. Avšak co přílišné pití vody, může našemu tělu nějak uškodit? Podle doktora Fraňka se nadměrného příjmu tekutin není potřeba příliš obávat.

„V případech, kdy správně funguje glomerulární filtrace v ledvinách, je organismus schopen se při pomalejším pití rozloženém do celého dne vypořádat i s obrovským objemem. Například při poruchách koncentrační schopnosti ledvin musí člověk vypít někdy i dvacet litrů denně a nepřináší mu to žádné akutní zdravotní komplikace. Pokud je však větší objem vody vypitý rychle, považuje se šest litrů za život ohrožující stav, protože může nastat otrava vodou,“ varuje před možným rizikem Franěk.

Pít extrémní množství vody není pro naše zdraví tak rozhodně to pravé stejně, jako nepít vůbec. Snažte se proto vždy najít zlatou střední cestu. Občas stačí namísto nejrůznějších triků, vychytávek a výpočtů, kolik toho denně vypít zkrátka poslouchat vlastní tělo, které si ve většině případů řekne o to, co potřebuje.


Témata:  tréninkpitívodasportpitný režimSuperlifeisportlife
Vstoupit do diskuse
0
Další články autora

Letní olympijské hry Tokio 2020

Letní olympijské hry 2021 se v Tokiu konají od pátku 23. července do neděle 8. srpna. Na olympiádě se rozdá přes 300 sad medailí, česká nominace čítá 116 jmen.

Olympijské hry ONLINE Program LOH Výsledky Češi na LOH Česká olympijská kolekce Sporty a disciplíny Průvodce OH Tokio 2021 Basketbal na LOH 2021 Tenis na LOH 2021 Olympijské symboly Historie OH

Čeští medailisté v Tokiu: Barbora Krejčíková a Kateřina Siniaková (1. místo), Lukáš Krpálek (1. místo), Jiří Prskavec (1. místo), Jiří Lipták (1. místo), David Kostelecký (2. místo), Lukáš Rohan (2. místo), Markéta Vondroušová (2. místo), Alexander Choupenitch (3. místo) ~ Medailové pořadí LOH 2021

Tenisové vybavení * Tenisové rakety * Tenisové míče na Heureka.cz

18. září 2021
Brno
Přihlásit se
16. října 2021
Praha
Přihlásit se

www.isportlife.cz je web o životě sportovců. Nenajdete zde však výsledky, časy, rozebírání herních taktik a hledání ideálních sestav. Začíst se naopak můžete do profilů, rozhovorů a příběhů nejen našich, ale i zahraničních sportovců. Poodhalíme vám nejen jejich tréninkové finty, ale i to jak správně odpočívat. iSport LIFE je o životě ve sportu.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá také běžecké závody v různých městech v České republice.

Články odjinud