V Leclercově případu nehrála svatozář roli, ale zachránila by Bianchiho (†25)

Svou roli v incidentu sehrála tříramenná konstrukce nad hlavou pilota, které se přezdívá Svatozář – Halo.
Fernando Alonso se při nehodě ve VC Belgie neplánovaně proletěl vzduchem
McLaren Fernanda Alonsa dopadá na trať poté, co v první zatáčce vyletěl do vzduchu
Fernando Alonso skončil v Belgii po nehodě hned v prvním kole
Hned na začátku GP Belgie boural Fernando Alonso
Fernando Alonso skončil v Belgii po nehodě hned v prvním kole
Charles Leclerc se při Velké ceně Belgie ocitl pod McLarenem Fernanda Alonsa, zachránilo ho halo
14
Fotogalerie
Blogy
Začít diskusi (0)

Největším tématem uplynulé GP Belgie byla havárie hned v první zatáčce. Hülkenberg na voze Renault do první zatáčky vjel stylem, kterým jako by chtěl na dálku vzkázat, že veškeré prohřešky Pastora Maldonada byly slabým odvarem. Torpédoval McLaren Fernanda Alonsa na záď monopostu Sauber Charlese Leclerca. Ta posloužila jako odrazový můstek, Alonso přeletěl kryt motoru a airbox a dopadl na přední část Leclercova auta. Centimetry před jeho obličejem. Svou roli v incidentu sehrála tříramenná konstrukce nad hlavou pilota, které se přezdívá Svatozář – Halo. Drtivou většinou fanoušků nenáviděné řešení, které bylo povinným nařízením FIA zavedeno na začátku letošní sezony.

Ale po nedělní havárii se zvedla mohutná vlna zastánců Halo, podle kterých konstrukce uchránila Charlese Leclerca od vážného zranění nebo dokonce smrti. Tyto závěry jsou podle mého názoru extrémně přehnané a emotivní. Přítomnost Svatozáře Leclercovi určitě neublížila, ale také jej neměla potřebu zachraňovat.

 

Pravda, pohled přední kamery je trochu zavádějící – vytvářející dojem, že by Alonsův McLaren dopadl přímo na Leclercovu hlavu, kdyby tam Halo nebylo. Boční pohled už ale lépe znázorňuje, jak se McLaren posouvá rychle dopředu a když dopadá zpět na kokpit, všechny části auta včetně inkriminovaného pravého předního kola už jsou před Leclercovou hlavou. Ba naopak, přední sloupek Halo dokonce brání v tom, aby se i tohle kolo sesunulo po horní části monokoku volně na zem – narazilo totiž do příčky Svatozáře, která je umístěna před pilotem a zapříčinilo zborcení zavěšení samotného kola. Ještě před tím kolo narazilo na pravou přední část lemování kokpitu, za ochranou vyvýšenou konstrukcí zvanou headrest.

Toto lemování ‚headrest‘ plus horní nárazová struktura za hlavou jezdce má tu vlastnost, že hlava jezdce musí být alespoň 70 centimetrů pod spojnicí horní nárazové struktury a horní částí monokoku. Leclercovi tak pomohly bezpečnostní prvky, které jsou na autě už nějakou dobu. Ne Halo. Oděrky na předním nosníku vypadají působivě, ale vznikly tím, že trajektorii kola přední příčka už jenom překážela.

Svou roli v incidentu sehrála tříramenná konstrukce nad hlavou pilota, které se přezdívá Svatozář – Halo.Svou roli v incidentu sehrála tříramenná konstrukce nad hlavou pilota, které se přezdívá Svatozář – Halo. • Twitter.com

To ale neznamená, že je Halo špatná věc, abychom si rozuměli. Nehoda Leclerc – Alonso dala velmi silný argument do rukou zastánců tohoto řešení. Problém vidím v tom, že v případě této konkrétní nehody se Svatozáři připisuje úloha, která mu nepatřila. A to není správné.

Jenomže stačí, aby všechno proběhlo trochu jinak. Jiná trajektorie létajícího auta, ať už horizontálně nebo vertikálně, jiná dynamika pohybu, jiné místo, a jednoho dne skutečně může přistát formule na hlavě jiného jezdce. Mnohem nebezpečnější a názornější je podle mého názoru kolize mezi Rakušanem Wurzem a Skotem Coulthardem při Velké ceně Austrálie 2007. Mít tenkrát na svém autě Svatozář Wurz, ta by Coulthardovu formuli odrazila. A lidé by říkali, že nebýt Halo, Wurz by byl dneska bez hlavy. Což naštěstí není.

Pravdou je, že historie formulového sportu nabízí řadu takto nebezpečných incidentů. Nereagovat na ně by bylo hraní si s ruskou ruletou. Nemyslím si, že by Leclerc bez Svatozáře utrpěl zranění nebo přišel o život. Myslím si ale, že se Svatozáří by pořád mezi námi byl Jules Bianchi.

Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů