Tereza Janovská
21. června 2018 • 17:05

Profil Tour de France: Podívejte se, jak vypadá všech 21 etap

Vstoupit do diskuse
0
  • Chris Froome slaví vítězství na dalším Tour de FranceChris Froome slaví vítězství na dalším Tour de FranceFOTO: Profimedia.cz

    Jedna z největších sportovních událostí roku se blíží. Letos je na pořadu již 105. ročník slavného silničního cyklistického závodu Tour de France, který začíná 7. července. Tradiční závod v sérii Grand Tour nabídne 21 ostrých a tvrdých etap, vrátí se obávané dlažební kostky, extrémní stoupání na Alpe d’Huez i týmová časovka. Podívejte se na profil trati, která je letos dlouhá 3 351 kilometrů.

    Vše o Tour de France 2018 najdete ZDE »

  • 1. etapa: Noirmoutier-en-l'Île - Fontenay-le-Comte, 201 km, rovinatá

    1. etapaFoto letour.fr

    Hned první etapa všechny závodníky řádně prozkouší. Její profil je sice zcela rovinatý, trasa jako taková však lehká nebude. Ze samotného ostrova, kde etapa začíná, vede cesta přes obrovský železný most, většina trasy pak vede podél pobřeží, kde jezdce potrápí nepříjemné boční větry. Peloton se poprvé v historii podívá do vesnice Fontenay-le-Comte, kde první etapa končí. Vítěz etapy na sebe jako první oblékne žlutý trikot pro lídra závodu, zároveň se stane vítězem i zeleného trikotu pro nejlepšího sprintera. Novinkou jsou i časové bonusy. Na sprinterské prémii získají první tři jezdci časový bonus 3, 2 a 1 sekundu, v cíli pak 10, 6 a 4 sekundy.

  • 2. etapa: Mouilleron-Saint-Germain – La Roche-Sur-Yon, 182,5 km, rovinatá

    2. etapaFoto letour.fr

    I druhá etapa potěší zejména sprintery. Je dlouhá 182,5 kilometrů a má až na pár výjimek rovinatý profil. Začíná v malebné vesnici Mouilleron-Saint-Germain a pokračuje obloukem přes Les Herbiers, Tiffauges, Montaigu, Aizenay až do cíle. Nejtěžší stoupání čeká cyklisty na 28. kilometru, stoupání na Côte de Pouzauges je dlouhé jeden kilometr a má sklon 3,9 %. Sprinterská prémie se nachází na 132. kilometru a láká k hromadnému spurtu. Samotný dojezd pak není úplně v rovince, posledních 800 metrů má dvouprocentní sklon.

  • 3. etapa: Cholet – Cholet, 35,5 km, týmová časovka

    3. etapaFoto letour.fr

    Týmová časovka je zpět! Poprvé od roku 2015 budou mít jezdci možnost týmově zabodovat v rychlostní časovce. Ta se letos pojede ve městě Cholet, které je známé svými širokými ulicemi v samotném centru města. Časovka je dlouhá 35,5 kilometrů, během kterých nabídne hned tři náročnější stoupání a několik ostrých zatáček.

  • 4. etapa: La Baule – Sarzeau, 195 km, rovinatá

    4. etapaFoto letour.fr

    Čtvrtá etapa znovu nabídne rovinatou trasu, která nabídne jednu sprinterskou prémii (na 98. kilometru) i s bonusem pro první tři. I přes většinově rovinatou trasu, budou mít jezdci bez formy značné potíže. Trasa začíná i končí na jižním bretaňském pobřeží a poslední čtyři kilometry jsou zcela bez zatáček. Čtvrtá etapa končí ve městě Sarzeau, jehož starosta je prezidentem Mezinárodní cyklistické unie (UCI).

  • 5. etapa: Lorient – Quimper, 204,5 km, kopcovitá

    5. etapaFoto letour.fr

    První vrchařská prémie čeká jezdce při výšlapu na Côte de Menez Quelerc’h, tedy na stoupání třetí kategorie, které je dlouhé 3 kilometry a má sklon 6,2 %. První kopcovitá etapa letošní Tour de France je plná kopců a nabídne i závěrečné stoupání s dojezdem v kopci. Jednotlivá stoupání jsou na trati většinou krátké, ale ostré a nikdo si na nich rozhodně neodpočine.

  • 6. etapa: Brest - Mûr-de-Bretagne, 181 km, kopcovitá

    6. etapaFoto letour.fr

    Po dvou letech se vrací Bílá dáma do Brestu, šestá etapa je kopcovitá s náročným dojezdem na vrchol samotné Mûr-de-Bretagne. Na 181 kilometrech čeká jezdce jedna sprinterská prémie a jedna vrchařská, ta se nachází až v samotném cíli. Kromě toho jezdci ještě zdolají další dvě stoupání třetí kategorie a jedno čtvrté.

  • 7. etapa: Fougères – Chartres, 231 km, rovinatá

    7. etapaFoto letour.fr

    Další z rovinatých tras nabídne možnost ovládnout etapu některému ze spurtérů. Jedná se o nejdelší trasu letošního ročníku Tour de France a jelikož nabídne pouze jediné stoupání, navíc jen čtvrté kategorie, bude nejvíce sedět právě sprinterům. Samotný cíl je pak v ulicích města Chartres, které hostilo Tour už dvakrát.

  • 8. etapa: Dreux – Amiens, 181 km, rovinatá

    8. etapaFoto letour.fr

    V rámci oslav dobytí Bastily cyklisté zajedou rovinatou trasu dlouhou 181 kilometrů. Etapa začíná poprvé v historii v městečku Dreux, které bývalo hlavním sídlem galského kmene Durocassů. Přestože jsou na trase dvě stoupání čtvrté kategorie (oba o sklonu 4,3 %), jedná se o rovinatou trasu, která bude svědčit zejména sprinterům.

  • 9. etapa: Arras Citadelle – Roubaix, 156,5 km, kopcovitá

    9. etapaFoto letour.fr

    Devátá etapa rozhodně nebude patřit mezi cyklisty k těm nejoblíbenějším. Ba naopak je jednou z těch nejobávanějších. Na trase totiž budou muset překonat celých patnáct úseků po kočičích hlavách, po dlážděné trase projedou 21,7 kilometrů a cyklistům nezbývá, než doufat, aby nepršelo a cesta nebyla mokrá.

  • 10. etapa: Annecy – Le Grand-Bornand, 158,5 km, horská

    10. etapaFoto letour.fr

    První den v horách. Alpské pohoří nabídne 158,5 kilometrů dlouhou trasu, pět náročných stoupání částečně po strmé štěrkové cestě a cíl po sjezdu z Col de la Colombiére slibující dramatický závěr. Desátá etapa řádně prověří připravenost všech závodníků a žádnému z nich nic nedaruje. Na začátku narazí na stoupání čtvrté kategorie, těsně za ním je pak na 29. kilometru sprinterská prémie. A hned za ní začíná to pravé peklo. Výšlap na Col de la Croix Fry, tedy 11,3 kilometrů do 7% stoupání, hned po sjezdu čeká zatím nejtěžší zkouška. Stoupání mimořádné kategorie na Montée du plateau des Giéres, tedy celých 6 kilometrů ve sklonu neskutečných 11,2 %! A ani tím trasa nekončí, před samotným závěrem čekají cyklisty ještě další dvě stoupání první kategorie a cíl ve sjezdu.

  • 11. etapa: Albertville – La Rosiére Espace San Bernardo, 108,5 km, horská

    11. etapaFoto letour.fr

    Kdo vydal většinu svých sil do desáté etapy, bude hned v té další litovat. Ačkoliv jedenáctá etapa měří pouhých 108,5 kilometrů, její profil určitě procházkou růžových sadem nebude. Dvě stoupání mimořádné kategorie, jedno druhé kategorie a cíl na vrcholu La Rosiére. Závěrečný vzestup je dlouhý 17,6 kilometrů o průměrném sklonu 5,8 %.

  • 12. etapa: Bourg-Saint-Maurice Les Arcs – Alpe d’Huez, 175,5 km, horská

    12. etapaFoto letour.fr

    Klasika Tour de France. Cestou do Alpe d’Huez budou muset jezdci překonat dva giganty v podobě Col de la Madeleine a Col de la Croix de Fer. Výšlap přes 21 kultovních serpentin v závěru nabídne extrémně náročný dojezd, který bude stát spoustu sil. Zde už se pravděpodobně ukáže, kdo si může začít dělat zálusk na výhru celého závodu.

  • 13. etapa: Bourg d’Oisans – Valence, 169,5 km, rovinatá

    13. etapaFoto letour.fr

    Po třech extrémních horských etapách přijde jedna „odpočinková“. Třináctá etapa nabídne jen dvě stoupání, oproti alpským trasám to však bude „čajíček“. Slovo tak dostanou znovu spurteři, kteří se porvou o důležité body nejen na sprinterské prémii, ale zejména pak v cíli, který nahrává rychlým finišům.

  • 14. etapa: Saint-Paul-Trois-Chateaux – Mende, 188 km, kopcovitá

    14. etapaFoto letour.fr

    Začátek po rovině přímo volá po nějakém úniku, případnou odtrženou skupinu však v závěru čeká tvrdá zkouška. Až do sprinterské prémie na devadesátém kilometru je trasa víceméně rovinatá, těsně za prémií se však začíná zvedat. Cesta na úpatí Col de la Croix de Berthel je dlouhá 9,1 kilometrů o sklonu 5,3 %, následuje pak úseků nahoru dolů. Finišovat se bude na vrcholu Cote de la Croix Neuve.

  • 15. etapa: Millau – Carcassonne, 181,5 km, kopcovitá

    15. etapaFoto letour.fr

    Cestou do Pyrenejí jezdci narazí na poslední z těch lehčích etap. I tak ale nemohou počítat s tím, že by si zde odpočali. Cesta z Millau do Carcassonne je dlouhá více než 181 kilometrů a začíná u nejvyššího silničního mostu na světě. Kopcovitý terén vygraduje na 121. kilometru. Hned za sprinterskou prémií čeká na cyklisty stoupání první kategorie na Pic de Nore, které se táhne 12,3 kilometrů o sklonu 6,3 %. Samotný cíl je umístěn těsně pod ním, a tak bude finiš rychlý a také celkem nebezpečný.

  • 16. etapa: Carcassonne – Bagnéres-de-Luchon, 218 km, horská

    16. etapaFoto letour.fr

    Po druhém volném dni jde do tuhého. Po výjezdu z Carcassonne plného středověkých pevností narazí cyklisté na druhé polovině trasy na tři působivá stoupání. Trasa vede kolem památníku na počest Fabia Casartelliho, který na Tour de France zemřel po srážce na sestupu Portet d’Aspet v roce 1995. Poprvé v letošním ročníku také peloton opustí francouzské hranice a na chvíli zavítá do Španělska. Závěr je pak umístěn po sjezdu z Col du Portillon.

  • 17. etapa: Bagnéres-de-Luchon – Saint-Lary-Soulan, 65 km, horská

    17. etapaFoto letour.fr

    Nejkratší trasa za posledních třicet let nabídne napínavou podívanou. Etapa je dlouhá pouhých 65 kilometrů, z toho je ale 38 kilometrů do kopce a je tedy jasné, že to určitě lehká trasa nebude. Na programu jsou dvě náročná stoupání první kategorie. Cíl je pak umístěn po 16 km dlouhé trase na vrcholu Col de Portetu.

  • 18. etapa: Trie-sur-Baïse – Pau, 171 km, rovinatá

    18. etapaFoto letour.fr

    V osmnácté etapě se peloton na chvíli podívá mimo Pyreneje a nabídne zřejmě poslední šanci pro sprintery, kteří by chtěli zabojovat nejen o zelený trikot, ale také o nějaký ten etapový vavřín. Za zmínku stojí i samotné umístění startu a cíle etapy. Zatímco Pau je tradiční místo Tour de France a od roku 1930 přivítá cyklisty již po sedmdesáté, do Trie-sur-Baïse se závod podívá úplně poprvé.

  • 19. etapa: Lourdes – Laruns, 200,5 km, horská

    19. etapaFoto letour.fr

    Královská etapa, která je poslední šancí na vlastní pěst zabojovat o žlutý trikot. Zde musí favorité nechat všechny své síly a vydat ze sebe všechno a bude to opravdu náročné. Col d’Aspin, ikonický Col du Tourmalet a Col d’Aubisque. Už to hovoří za mnohé. Závěr je umístěn po sestupu z náročného stoupání a nabídne napínavou podívanou.

  • 20. etapa: Saint-Pée-sur-Nivelle – Espelette, 31 km, individuální časovka

    20. etapaFoto letour.fr

    Kopcovitá individuální časovka dlouhá 31 kilometrů. Jedná se o poslední etapu před závěrečnou jízdou do Paříže, jednoduchá rozhodně nebude. Jezdci hned na začátku vyšplhají 4,2 kilometru o sklonu 3,2 %. Po poklesu se zase pojede do kopce. Na dvanáctém kilometru je čtyřprocentní čtyř set metrový úsek, posléze pak trasa pokračuje zvlněnými kopci. Na 28. kilometru, tedy tři kilometry před cílem, čeká jezdce výšlap na Col de Pinodieta. 900 metrů o průměrném sklonu 10,2 %!

  • 21. etapa: Houilles – Paris Champs-Élysées, 116 km, rovinatá

    21. etapaFoto letour.fr

    Na jedné straně šampaňské, úsměvy, na další oddechnutí z konce dřiny i zklamání z neúspěchu. 105. roční slavné Tour de France se rozloučí na své tradiční jízdě do centra Paříže. Podle nepsané tradice se už o žlutý trikot nezávodí, bojuje se jen v cílovém spurtu o poslední etapový vavřín. Kdo bude vítězem letošní Bílé dámy? Bude to potřetí za sebou Chris Froome? Nebo někdo jiný?

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud