26. července 2023 • 08:00

Česká trofej pro vítěze Tour. Každý rok je jedinečná, říká designér

Autor: iSport.cz
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
PRVNÍ DOJEM: Že Třinec nemá nohy? Omyl. Pardubice tíhu neunesly
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
VŠECHNA VIDEA ZDE

Když v neděli přebrali nejlepší cyklisté trofeje v cíli Tour de France, zvedali nad hlavu jako již tradičně české výrobky. Designér Škody Auto Peter Olah, který je navrhuje, popsal, jakým způsobem probíhá tvorba a výroba pohárů, kolik exemplářů se dělá do zásoby a jak moc jsou jedinečné.



Které trofeje pro Tour de France dodáváte?
„Každý rok Škoda Auto dodává čtyři trofeje pro všechny vítěze jednotlivých kategorií. Trofej pro vítěze zeleného trikotu, který Škoda Auto sponzoruje, má vždy zelenou barvu, ostatní jsou čiré. Letos jsme trofeje pro největší cyklistický závod na světě navrhovali již potřinácté. Tato tradice vznikla před lety, když jsem viděl, že cyklisté nedostávají ocenění adekvátní jejich výkonu a chtěl jsem pro ně vytvořit něco více ikonického a velkolepého. Nejprve jsme měli navrhovat jen trofej pro nejlepšího sprintera, ale pořadatelům Tour de France se zalíbila natolik, že nyní tvoříme ceny pro celkového vítěze a všechny vítěze dalších kategorií. Kromě toho jsme loni navrhovali trofej pro vítězku prvního ročníku Tour de France Femmes avec Zwift a letos tomu nebude jinak.“

Jaké je vaše hlavní motto při návrhu designu pro nejslavnější cyklistický závod?
„Když jsem trofej navrhoval poprvé, chtěl jsem vytvořit jasně rozpoznatelný symbol, ikonu závodu. Trofej má tedy stále obdobný design, který je každý rok provedený jinou sklářskou technikou a díky tomu dostávají vítězové každý rok jedinečný kus. Tvar trofeje je už pro Tour de France typický. Když jsme ho vytvářeli, představili jsme si ten jedinečný moment, kdy vítěz stojí na stupni vítězů a zdvihá pohár nad hlavu. Vertikální tvar trofeje ho opticky zvětší, oslavuje jeho triumf a na stupni vítězů se krásně vyjímá. Tvar vychází z podstaty závodu. Na začátku je peloton široký, postupně se dostávají do popředí favorité, až na konec vjíždí do cíle sám vítěz. Ten jeden bod na vrcholu trofeje je právě symbolem pro vítěze.“

Předpokládám, že cílem je propojit značku Škoda Auto s cyklistikou, tedy najít společný bod pro sílu motoru i sílu lidského těla?
„Paralelu s výrobou automobilů vidím trochu v něčem jiném. Když pracuji se sklem, stojí sklo v ostrém kontrastu s technickými výrobky, jakými jsou i automobily. Auto vidím jako velmi sofistikovaný produkt, kde vše musí být naprosto dokonale přesné. Sklo oproti tomu vnímám jako volné, bez striktních pravidel. Mou filozofií je přinášet do sklářství preciznost technického světa. Vytvářím tvary, které jsou ostře řezané, velmi exaktní a přibližují se k limitům skla.“

Trofeje navrhujete od roku 2011, jakou cestu jste v návrzích ušel za celou dobu?
„Každý rok je to o nové inspiraci, jiné sklářské technice tak, aby si vítězové domů odnášeli vždy pouze ten jeden originální kus.“

Držíte se nějakého rukopisu, který nastolil někdo před vámi?
„Současná podoba trofejí nese můj autentický rukopis a v průběhu let se stala symbolem Tour de France.“

Jak často se mění vzhled pohárů pro Tour?
„Každý rok se trofej vyrábí jinou sklářskou technikou, takže každý rok je trofej jedinečná. Symbolický tvar trofeje zůstává stejný.“

Jak dlouho trvá výroba jednoho takového poháru pro vítěze Tour?
„Na trofeji začínáme pracovat zhruba půl roku před plánovaným odevzdáním pořadatelům. Nejprve vytváříme design, který se následně prototypuje, pracujeme se sklářskými technikami a teprve když se shodneme na finálním designu, přejde se k výrobě.“

Můžete uvést nějaká čísla? Kolik trofejí se vyrábí, kolik se jich vyrábí do zálohy, kolik se jich předá, rozdá…
„Každý rok se samozřejmě vyrábí i několik záložních trofejí. Celkově tedy vyrábíme tři trofeje zelené a čtyři trofeje čiré pro celkového vítěze a pro všechny vítěze jednotlivých kategorií na Tour de France. Jednu zelenou trofej vyrábíme také pro celkovou vítězku Tour de France Femmes avec Zwift.“

Jak složitý je brus?
„Brus je každý rok jiný, někdy je složitější v tom, že se při něm ubírá více skla a je pak komplikovaný na leštění. Jindy je zase výrazně technický. To platí i pro letošek, kdy je broušení velmi náročné na přesnost a každá nesouměrnost se projeví. Kvalitně vybrousit tak velký kus je pochopitelně náročné.“

Kolik pohár váží? Cyklisté nepatří mezi vyhlášené siláky…
„Trofeje jsou čtyřkilové a 60 centimetrů vysoké.“

Máte od cyklistických šampionů reakce?
„V minulosti jsem měl možnost se setkat s cyklisty Markem Cavendishem a Albertem Contadorem. Potvrdili mi, že jsou pro ně trofeje, i vzhledem k významnosti závodu, velmi ceněné a staly se pro závodníky ikonou. Zprostředkovaně jsem se doslechl, že i Peter Sagan, který má našich trofejí nejvíce, si jich velmi váží.“

Museli jste někomu dodat kopii rozbitého poháru?
„Vzpomínám si jen na jeden takový případ, kdy byla při jednom z ročníků po slavnostním vyhlášení vítězů na Champs Élysées jedna z trofejí lehce poškozena a nahrazovali jsme ji jinou.“

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud