Který cyklista to nezná? Jedete po silnici, snažíte se příliš nepřekážet. Auto, které se k vám zezadu blíží, slyšíte, přesto když vás předjede, jste z toho často vytočení. Kdo by nebyl, když vás vůz mine jen ze vzdálenosti pár desítek centimetrů? Nejde jen o problém hobby nebo výkonnostních cyklistů. „Na českých silnicích to není moc bezpečné,“ shodují se i zdejší profesionálové. Všichni tak jsou na jedné lodi. A s pomocí různých projektů se s tím snaží něco dělat.
Je tady jaro, kolo tak dřív nebo později vytáhne většina z nás. Projíždět se na něm po cyklostezkách může být hezké a příjemné. Jenže ty nejsou všude. Takže se občas nikdo z nás nevyhne tomu, aby se stal účastníkem silničního provozu a potkával se s auty.
A právě tady přichází nebezpečí. Přestože celkový počet nehod na českých silnicích v roce 2020 oproti předchozímu roku klesl, u cyklistů tomu bylo jinak. Podle statistik nehodovosti vydaných Policejním prezidiem České republiky bylo v Česku usmrceno 40 cyklistů, o rok dříve jich bylo 36.
Aby se toto smutné číslo dál nezvyšovalo, je nutná větší ohleduplnost řidičů, zároveň se však musíme podívat i na druhou stranu mince. Tedy na to, jak k tomu mohou přispět samotní lidé na kolech. Obě hlediska jsou problémem nejen v Česku. Věcí, která trápí i cyklisty v zahraničí, je již v úvodu zmiňovaný nedostatečný odstup mezi cyklistou a předjíždějícím autem.
ROMAN KREUZIGER (34 let)profesionální cyklista od roku 2006, nyní závodí za tým Gazrom-RusVeloJaké jsou vaše nejhorší zážitky jako cyklisty s bezohledností řidičů aut? V kterých zemích je podle vás situace nejhorší? Kde se při tréninku cítíte cítí na silnicích nejbezpečněji? |
V některých zemích je tato vzdálenost uzákoněna a činí 1,5 metru. Patří sem například Německo, Francie, Lucembursko, Belgie, Portugalsko, ve Španělsku ji dokonce zvýšili na dva metry. Není tedy divu, že se v této zemi na Pyrenejském poloostrově cítí bezpečně většina českých profesionálů, jako jsou Zdeněk Štybar, Jaroslav Kulhavý, Roman Kreuziger nebo dvacetiletý talent Vojtěch Řepa.
„Když jedeme jako tým v okolí Pamplony, auta zastaví, řidiči je odstaví na krajnici, hodí blikačky a ještě nám začnou mávat,“ pochvaluje si Řepa zcela odlišný přístup, než který zná z Česka. Právě doma totiž loni střet s autem zažil na vlastní kůži, vyvázl z něj naštěstí jen s odřeninami.
V Česku žádná konkrétní vzdálenost, ve které mají auta cyklisty předjíždět, zákonem daná není. Stejně jsou na tom na Slovensku nebo v Rakousku. 1,5. Toto číslo je symbolem řady kampaní po celém světě, jednu takovou propagoval italský mistr Evropy z roku 2018 Matteo Trentin dopravní značkou na svých účtech na sociálních sítích. A ani v Česku nezůstáváme pozadu, například jde o projekt Ukaž respekt, jehož ambasadory jsou známé tváře jako Kreuziger, Kulhavý, Peter Sagan, ale i muzikant Pavol Habera.
„Ohleduplnost a osvěta. Dva základní pilíře, kterými se řídíme při veškerých našich aktivitách. V roce 2020 jsme jako hlavní téma zvolili bezpečný boční odstup při předjíždění, tedy 1,5 metru. Letos apelujeme nejenom na řidiče, ale i na cyklisty. Abychom se vzájemně respektovali a dodržovali psaná i nepsaná pravidla,“ uvádí Michaela Kreuzigerová, iniciátorka projektu Ukaž respekt.
Manželka českého reprezentanta Romana Kreuzigera také vysvětluje, proč právě vzdálenost 1,5 metru. „Vychází z posudků soudních znalců. Žádný cyklista totiž nejede zcela rovně, ale v sinusoidě, vlnovce. Zkušený třeba půl metru, ale dítě nebo začátečník právě až 1,5 metru. Navíc každé auto si s sebou veze tlakovou vlnu, která s vámi notně zacloumá.“
Na vážnost situace poukazuje také globální cyklistická hvězda ze Slovenska Peter Sagan. A ví moc dobře, o čem mluví. Nedávno totiž při soustředění týmu Bora-hansgrohe v Itálii nedalo na stopce auto přednost sedmi jeho kolegům.
Výsledek? Tři z nich musela sanitka odvézt do nemocnice, po několika vyšetřeních byla u dvou odhalena poranění páteře. 29letý Wilco Kelderman a 37letý Andreas Schillinger tak přijdou minimálně o část sezony, nějaké následky zranění si ale nejspíš ponesou už do konce života.
„Pro nás je bezpečnost na silnici mimořádně důležitá. Domníváme se, že prvním krokem by mělo být, aby řidiči věděli, že bezpečná vzdálenost při předjíždění cyklisty je 1,5 metru. Díky tomuto odstupu zůstaneme naživu,“ apeluje hvězdný Sagan, trojnásobný mistr světa.
ZDENĚK ŠTYBAR (35 let)profesionální cyklista od roku 2006, nyní závodí za tým Deceuninck-Quick StepJaké jsou vaše nejhorší zážitky jako cyklisty s bezohledností řidičů? V kterých zemích je podle vás situace nejhorší? Kde se při tréninku cítíte na silnicích nejbezpečněji? |
Nejde přitom vůbec o žádná přehnaná slova. „Já sám nemám ty nejhorší zkušenosti, ale Petr Vakoč, kterého srazilo auto, dopadl mnohem hůř. A můj kamarád z Itálie Michele Scarponi bohužel zemřel,“ dokresluje situaci desetinásobný účastník Tour de France Kreuziger. Připomněl tragédii, ke které došlo 22. dubna 2017, kdy při tréninku v okolí města Filottrano srazil italského profesionála nákladní vůz.
Důležité je uvědomit si jednu věc. „Nejde o souboj, silnice není místo, kde by měla soutěžit ega. Cyklisté a chodci jsou nejzranitelnější skupinou. Nemají kolem sebe tuny plechu, airbagy, bezpečnostní pásy. Jedinou deformační zónou člověka na kole je v lepším případě přilba. A zatímco na autě si ulomíte při střetu zrcátko, pro cyklistu jede sanitka, v horším případě funebrák,“ dodává Kreuzigerová.
O život šlo po střetu s náklaďákem i zmiňovanému Vakočovi. Ke srážce došlo v lednu 2018 při tréninkovém kempu jeho tehdejšího týmu v Jižní Africe. Na fotografie z místa nehody se dokázal podívat až téměř po roce.
„Wow, tak to je fakt zázrak, že jsem to přežil a uzdravil se. Měl jsem ohromné štěstí,“ popisoval pak, jaké myšlenky mu tehdy běžely hlavou. Operovaným zádům musí stále věnovat hodně pozornosti a pravidelně cvičit, jinak se zranění ozvou.
Právě proto, aby k takovým hrůzným incidentům nedotéma cházelo, vzniká po celém světě řada projektů. „Nyní nám jde hlavně o osvětu, vysvětlovat a vysvětlovat. Vloni jsme oslovili víc než pět milionů lidí. Jsme přesvědčení, že to má smysl a můžeme situaci zlepšit. Letos tak máme připravenu řadu aktivit. Spolupracujeme s Autoklubem ČR, Policií ČR, pořadateli sportovních akcí, s osvětou nám vydatně pomáhají i společensky zodpovědné firmy, OMV, NTT ČR, HOPI a další,“ říká Kreuzigerová.
Další z podobných iniciativ v Česku nese název Na kole bezpečně. Jejím iniciátorem je projekt We Love Cycling, potažmo Škoda Auto, a jedním z podporovatelů je šestinásobný paralympijský vítěz Jiří Ježek. Ten i v řadě svých dalších aktivit klade na bezpečnost na silnicích velký důraz. A také na to, že situací, které mohou cyklisty na silnici ohrozit, je víc, než jen předjíždění v nepřiměřené vzdálenosti.
VOJTĚCH ŘEPA (20 let)profesionální cyklista od roku 2020, nyní závodí za tým Equipo Kern PharmaJaké jsou vaše nejhorší zážitky jako cyklisty s bezohledností řidičů aut? V kterých zemích je podle vás situace nejhorší? Kde se při tréninku cítíte na silnicích nejbezpečněji? |
Řidiči aut by například také měli myslet na to, že při otevírání dveří a vystupování je důležité se nejprve podívat do zpětného zrcátka, jestli nejede nejen auto, ale také cyklista. Náraz do dveří v plné rychlosti totiž také není ani trochu příjemný.
Všichni se navíc shodují na jednom: je třeba mít vzájemný respekt. Tudíž i cyklisté by se na silnicích měli chovat zodpovědně.
„Hovado může být řidič, ale klidně i já nebo jiný cyklista. Musíme na to myslet, respektovat se, dodržovat 1,5 metru a všechno bude v pořádku. A my cyklisti bychom měli nosit přilbu na hlavě, jezdit co nejblíž u krajnice, abychom nedělali problémy. Samozřejmě pokud je to v našich možnostech,“ nabádá řidiče i ty na kolech slovenský hudebník Pavol Habera.
Když je řeč o muzice… „Doufám, že neurazím další muzikanty, když řeknu, že mít sluchátka v uších na silnici není ten nejlepší nápad,“ dodává Habera a zároveň všechny upozorňuje, aby ani na kole nejezdili pod vlivem alkoholu.
Jak už bylo zmíněno, celý tento problém se samozřejmě netýká pouze Česka. Další z tuzemských cyklistických hvězd Zdeněk Štybar často trénuje na Mallorce. Na základě zkušeností proto ví, že ani tam se nechovají zejména jezdci na kolech tak, jak by měli.
„Řidiči aut už jsou na cyklisty zvyklí. Ale cyklisté tam občas přijedou a myslí si, že jsou na závodech a silnice patří jim. Je jich tam hodně, jezdí uprostřed cesty, tři vedle sebe do kopce. Je jasné, že potom jsou řidiči nervózní. To je logické,“ upozorňuje vítěz etapy na Tour de France z roku 2015.
Mezi další věci, na které byste jako cyklisté měli myslet, je potřeba být vidět, tedy mít na sobě oblečení s reflexními prvky a, pokud možno, také ve dne alespoň zadní blikačku.
Nezapomínejte také na to, že na silnicích, cyklostezkách a v ulicích nejsou jen auta a cyklisté, ale také chodci a všechny tyto skupiny by se měly respektovat. Obzvlášť v současné době, kdy kvůli covidu výrazně zhoustl provoz na cestách, ale i v parcích.
„Na kole jezdí v Česku až tři miliony lidí, což nás řadí v Evropské unii na třetí místo za Maďarsko a Dánsko. Cykloprovoz se v době koronaviru v evropských mě stech až zdvojnásobil. To s sebou př ináší více rizikových situací,“ doplňuje Kreuzigerová.
Štybar věří, že právě díky tomu, že si víc lidí vyzkouší i „druhou stranu barikády“, se situace zlepší. „Teď i kvůli covidu a několika lockdownům hodně lidí začalo jezdit na kole. Takže si to každý nějakým způsobem prožije, když ho těsně mine auto nebo ho vytroubí. Myslím, že spousta lidí si potom uvědomí, že cyklisté se opravdu musí objíždět tím metrem a půl a všichni se máme vzájemně respektovat,“ tvrdí cyklistická hvězda.
PETR VAKOČ (28 let)profesionální cyklista od roku 2011, nyní závodí za tým Alpecin-FenixJaké jsou vaše nejhorší zážitky jako cyklisty s bezohledností řidičů? V kterých zemích je podle vás situace nejhorší? Kde se při tréninku cítíte na silnicích nejbezpečněji? |