Expert z ciziny pomůže se závody v Česku: Největší nebezpečí? Ostrůvky

Jihoafrický cyklista Robert Hunter má za sebou dlouhou kariéru
Jihoafrický cyklista Robert Hunter má za sebou dlouhou kariéru
Jihoafrický cyklista Robert Hunter má za sebou dlouhou kariéru
Závod míru v roce 2022
Závod míru v roce 2022
Závod míru v roce 2022
Pavel Bittner byl v poslední etapě Závodu míru těsně druhý, Mathias Vacek je celkově třetí
30
Fotogalerie
Začít diskusi (0)

Na svém kontě má jednu vyhranou etapu na Tour de France i Giru d´Italia a dvě na španělské Vueltě. Teď Robert Hunter spolupracuje s pořadateli silničních závodů nejvyšší úrovně, aby společně zajistili bezpečí pro závodníky. Pomáhat bude i na dvou největších tuzemských podnicích Czech Tour a Závod míru. „Největším rizikem jsou silniční ostrůvky, kruhové objezdy a podobně,“ prozrazuje muž, který působil v jednom týmu s Jánem Svoradou nebo Chrisem Froomem.

Dlouhá léta se pouštěl do jedné z nejnebezpečnějších disciplín v silniční cyklistice – do sprintů. I díky tomu může Jihoafričan Robert Hunter, který má na svém kontě 35 profi vítězství, nyní přenášet své závodní zkušenosti do nové práce. Její náplní je dohlížet u závodů na to, aby bylo pro účastníky zajištěno co největší bezpečí. Nedávno byl také v Česku, kde bude pomáhat při zajištění bezpečnosti v největších závodech na českém území. 

V pelotonu jste se pohyboval patnáct sezon. Jaké české závodníky z té doby znáte?
„Ano, pohybuju se v cyklistice už řadu let, takže několik kluků znám. Roman Kreuziger se stal mým dobrým kamarádem, Lea Königa (ředitele Czech Tour a Závodu míru) znám ze závodů, ale doteď jsme se neznali osobně.“

Liší se bezpečnostní standardy při těchto dvou podnicích v Česku ve srovnání se závody World Tour?
„Standardy jsou stejné, ať jde o profipeloton nebo jezdce do 23 let. Musíme mít jistotu, že je trať bezpečná, nepohybují se na ní žádná vozidla mimo závodního doprovodu a nejsou tam žádné překážky, že bariéry vymezující trať jsou správně postavené. Od startu do cíle musí být všechno tak, aby se nic nestalo.“

Jaká jsou podle vás dnes v závodech největší rizika z pohledu bezpečnosti cyklistů?
„Myslím, že závody obecně jsou v současnosti víc riskantní, a to kvůli věcem jako jsou silniční ostrůvky a podobně. Protože většina evropských zemí se snaží zpomalovat dopravu tím, že staví víc ostrůvků a dalších překážek, a to ovlivňuje pak v závodech cyklisty. To se samozřejmě netýká otevřených silnicí, tedy těch mezi městy, kde ostrůvky ani kruhové objezdy tak časté nejsou. A na tyto věci musíme reagovat, aby závod pro cyklisty nebyl nebezpečný, musíme se snažit v okolí hledat silnice, kde takové překážky nejsou.“

Cyklisté si často stěžují, že mezinárodní unie řeší věci jako postihy za odhazování odpadků a lahví mimo povolené prostory, zakázanou pozici na kole a podobně místo toho, aby se věnovala zásadnějším věcem, jako je třeba větší bezpečnost v závodech. Co na to říkáte vy?
„To si nemyslím. Co se týče odhazování odpadků, je určitě důležité to řešit. V minulosti se při sportu odhazovaly, ale v dnešní době se snaží celá společnost a cyklistika taky, aby se tak nedělo. Před pár lety zavedla UCI pokuty za odhazování odpadků při závodu a myslím, že to je perfektní cesta. Protože není důvod, proč by závodníci museli obaly od jídla, tyčinek a podobně odhazovat do přírody a nemohli je schovat zpět do kapsy od dresu. Další věcí je pak pozice na kole. I s tím s UCI souhlasím. Protože když se kola držíte jinak než byste měli a v balíku se něco stane, nemůžete správně zareagovat. Takže myslím, že rozhodnutí, která unie v tomto ohledu udělala, jsou správná.“

Kdo je podle vás největší současný talent? Pogačar, Vingegaard, Evenepoel, nebo někdo jiný?
„Všichni tři představují novou cyklistickou generaci a všichni tři už teď předvádí ty největší výkony na největších závodech.“

V roce 2001, kdy Ján Svorada vyhrál etapu na Chámps Élysées, jste byl také součástí týmu Lampre. Jak na Svoradu vzpomínáte?
„Ján byl mým kolegou v týmu tři roky, takže jsem neměl zase tolik příležitostí poznat ho až tak dobře. Ale byl moc fajn, typ člověka, se kterým si chcete pokecat o závodě. Byl výjimečný sprinter a opravdový profesionál. Ján byl skvělý cyklista.“

V týmu Barloworld jste pak zase zažil mladého Chrise Frooma. Jaký tehdy byl?
„Byl trochu jiný, než je teď. Ale je to normální u člověka, který vyhraje později Tour de France a stane se cyklistickou ikonou. Mám k němu blízko, protože Chris vyrostl v jižní Africe, stejně jako já. Pamatuju si ho jako mladého a tichého člověka. Udělal úžasné výsledky, které si absolutně zaslouží.

Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů