10. října 2021 • 18:52

„Nový“ Taxis je bezpečný. Jezdci vítají úpravu ikonického skoku

Vstoupit do diskuse
1
TOP VIDEA
SESTŘIH: Baník - Zlín 5:1. Demolice neškodných Ševců a další Vrbovo těžké shledání
Bohemians - Olomouc: Matoušek si narazil s Puškáčem a propálil Digaňu, 3:2
VŠECHNA VIDEA ZDE

Jaký bude Velký Taxisův příkop po úpravě? Bezpečnější pro koně i jezdce, modernější. Ve 131. ročníku Velké pardubické za ním sice na zemi zůstali Marcel Novák a Patrick W. Mullins, ale oba jsou v pořádku. Stejně tak jejich koně. „Taxis je slavný všude,“ komentoval irský jezdec Mullins. „Ten skok je bezpečný. Fantastická atrakce, ale teď je bezpečná. Když kůň nedoskočí, tak jen klopýtne, ale nespadne.“



Pošlapaná tradice, nebo cesta k modernímu pojetí překážkových dostihů? Úprava Taxisu, za kterým už nezívá dvoumetrová propast, ale jen 75 centimetrů hluboký příkop s výrazně pozvolnější doskokovou hranou, rozděloval laickou i odbornou veřejnost. Premiéra nad upravenou překážkou ukázala, že se pořadatelé vydali správnou cestou.

Za pravdu jim dává drtivá většina žokejů i trenérů. „Je to stejný skok. Stejný, akorát bezpečnější. Tečka,“ má jasno Jan Faltejsek, pětinásobný vítěz Velké. Sám končil dostih v krvi, obočí měl roztržené, lékaři mu ho museli zašívat. „Kopl mě Theophilos. Jak upadl, tak mě trefil kotypem...“ Josefa Bartoše, který byl v sedle Theophila, po pádu na překážce 10a odvážela sanitka na kontrolní rentgen, který odhalil zlomenou pánev a nejspíš bude nutná operace. 

I to ukazuje, že v dostizích číhá riziko všude. V každé situaci. Rozhodně není vše pouze o strašáku jménem Taxis. Před hlavním dostihem na fatální zranění bohužel doplatil francouzský valach Tiep De L'est a v Ceně Labě Apple’s Kamikaze.

Na Taxisu tentokrát padli dva jezdci. Marcel Novák, který šel na skok s Playerem jako první. Předvedli obrovský skok, doplatili na tvrdý dopad. „Playerovi to nevycházelo, ale poradil si s tím i tak,“ popisoval Novák. „Dal do toho moc velkou sílu, vyloženě to přeskočil. Ještě půl metru za hranu. A neustál to. I tak se zvedl, ale dal do skoku moc velkou sílu a zadkem se přetočil.“

V sedle Kaiserwalzera se po doskoku neudržel ani špičkový irský amatér Patrick W. Mullins. „Rychlé tempo bylo dobré, zatáčku jsme vytočili v dobré pozici,“ líčil Mullins. „Všechny koně zrychlili, můj skočil dobře. Ale trochu nedoskočil, prostě zakopnul a já jsem spadnul.“

Podle Mullinse má Taxis v dostihovém světě stále obrovský zvuk. A teď je i bezpečný. „Když kůň nedoskočí, tak jen klopýtne, ale nespadne,“ přitakává. „Velká je fantastický dostih, v Anglii i Irsku hodně slavný. Doufám, že dostanu další šanci, určitě bych se chtěl vrátit.“

Koně na Velkém Taxisově příkopu během 131. Velké pardubické
Koně na Velkém Taxisově příkopu během 131. Velké pardubické

Na úpravách Taxisu se v sezoně podílel i zkušený žokej Martin Liška. „Věřím, že to je cesta správným směrem,“ hodnotil po premiéře nad upraveným skokem. „Já jel jedenáctou Velkou, desetkrát jsem Taxis skočil. Teď jsem měl debutanta (Lombargini), slušného koně, šel to poprvé a všechno dobře přečetl. A skočil. Bez problémů.“

Že dopad neustáli dva jezdci? To se podle Lišky může stát na jakékoliv překážce. „Když jsou koně na začátku freš, tak do skoku dají až moc síly, když ho pošlete na skok. Dají do toho moc a prostě se přetočí. Často se to stává i na druhé překážce.“

Podobně to vnímá i Jan Kratochvíl, který byl třetí s debutantem Mr Spexem. „Je to krok dopředu, musí se dělat vše pro bezpečnost. Všichni, co jsme Taxis najížděli a bavili jsme se o něm po dostihu, s tím souhlasili. Je to udělané parádně. Možná se to bude ještě trošku dolaďovat, ale jinak to je super.“

Druhý Jaroslav Myška by ještě uvítal, kdyby u Taxisu byla i viditelná odskoková kláda. „Kdyby se dotáhly klády, byla by to krásná překážka,“ souhlasí Myška. „Koukali jsme na zpomalené záběry a bylo vidět, že i koně, kteří nedolítli tak daleko, měli šanci se z toho vyhrabat a utíkali dál. Myslím, že to je cesta k lepšímu.“

Velký Taxisův příkop

Délka skoku: cca 7 metrů (celková vzdálenost, kterou musí kůň překonat od odskoku k doskoku, před úpravami z roku 1994 skákali koně až k osmi metrům)

Hloubka příkopu: 75 cm (už v roce 1994 byl příkop zkrácen ze dvou metrů na jeden, po letošních úpravách byl příkop změlčen a jeho maximální hloubka je 75 centimetrů)

Délka (šířka) překážky: 650 centimetrů (vzdálenost od začátku živého plotu až po doskokovou hranu, kůň se musí odrazit kousek před překážkou)

Výška živého plotu: 140 – 150 cm (přírodní překážka před příkopem bude teď zkosená)

Délka živého plotu: 150 cm (délka přírodní překážky před příkopem)

Šířka živého plotu: 400 cm (pole koní má na překonání překážky čtyři metry, původně byl příkop široký pět metrů)

Hloubka překážky: 225 cm (vzdálenost od vrcholu živého plotu na dno příkopu bude teď maximálně dva metry a čtvrt)

Vstoupit do diskuse
1
Články odjinud


Články odjinud