Třicet let radosti jmeném Vitara. Suzuki už roky piluje tuto legendu | iSport.cz
9. listopadu 2018 • 10:43

Třicet let radosti jmeném Vitara. Suzuki už roky piluje tuto legendu

Autor: Zdeněk Vacek (Auto Tip)
TOP VIDEA
iSport podcast: Proti Severním Irům bylo změn příliš. Před Kosovem neměl kouč experimentovat iSport podcast: Proti Severním Irům bylo změn příliš. Před Kosovem neměl kouč experimentovat
Sparta - Litvínov: Forman přihrával před branku, puk si srazil do vlastní sítě Ščotka, 5:4 Sparta - Litvínov: Forman přihrával před branku, puk si srazil do vlastní sítě Ščotka, 5:4
VŠECHNA VIDEA ZDE

Kdo nepoznal jízdu terénem, neví, jak velkou porci svobody a adrenalinu za volantem si upírá. Doporučujeme lehké a obratné nezmary 4x4, jaké již od roku 1988 ztělesňuje Suzuki Vitara.



Vydat se mimo zpevněné cesty dvoutunovým monstrem SUV se sebesilnějším motorem a celým plukem asistenčních systémů nemusí být taková výhra, jak by se mohlo zdát. Fyzikální zákony nikdo neošálí, v hlubokém bahně nebo písku se mastodonti doslova zahrabou a ven aby je tahal nejméně traktor. Neznamená to ale, že byste do terénu nutně museli zamířit rustikálními off -roady s dost tvrdým pérováním, typicky tradičními armádními džípy, defendery od LandRoveru a podobně. Existuje ještě třetí cesta, finančně nejschůdnější a čím dál oblíbenější.

Nejlepší volbou je podle nás lehký vůz kompaktních rozměrů, kombinující komfort a finanční dostupnost cestovních vozů s kvalitním pohonem 4x4. Z masy konvenčních SUV se vymyká vitara svojí průchodností terénem, ale i spolehlivostí a nenáročností na obsluhu. Suzuki tuto legendu piluje rovných 30 let, ve 191 zemích se prodalo již přes 3,6 milionu vitar čtyř generací.

V roce 1988 vyjela první generace, doplňující menší modely Samurai a Jimny.

Japonské benzinové motory už léta platí za úsporné a skoro nezničitelnéJaponské benzinové motory už léta platí za úsporné a skoro nezničitelnéFoto Ondřej Kroutil

Navzdory robustnosti žebřinového rámu podvozku se podařilo udržet nízkou hmotnost a díky nahrazení konvenčních listových pružin vinutými nabídnout i na rozbitých cestách velmi komfortní svezení. Suzuki totiž nezapomnělo ani na pohodlná sedadla a posilovač řízení. Pohon všech kol byl vypínatelný, což snížilo spotřebu benzinu. U novějších verzí už se při přechodu mezi 4x2 a 4x4 ani nemuselo zastavovat, v roce 1996 provoz dál zhospodárnil střídmý diesel. Verze Grand Vitara nabídla až sedm míst k sezení, pod přední kapotou se objevil dokonce i sametově běžící šestiválec kubatury 2,7 litru.

Konstruktéři Suzuki zvládli na výbornou i přechod od rámového podvozku přes karoserii smíšené stavby k plně samonosnému, tedy lehkému a přitom velmi tuhému řešení. Aktuální Vitara IV rozvíjí silné stránky předchůdců, pohon všech kol, ale i řízení a řazení zefektivnila elektronickými pomocníky, takže si požitek z jízdy terénem mohou dopřát i méně zkušení šoféři. Málokterý si ale troufne využít potenciálu vitary opravdu naplno.

Technické údaje Suzuki Vitara (1988):
Pohon: benzinový čtyřválec 1590 cm3
Výkon: 59 kW
Točivý moment: 127 N.m
Převodovka/pohon: 5+Z/4x4
Vnější rozměry: 3620 x 1630 x 1670 mm
Maximální rychlost: 140 km/h
Pohotovostní hmotnost: 1005 kg

Devizou vitary je průchodnost terénem bez újmy na komfortu. Design z 80. a 90. let má své kouzlo.
Devizou vitary je průchodnost terénem bez újmy na komfortu. Design z 80. a 90. let má své kouzlo.

 
Články odjinud


Články odjinud