Třicet let radosti jmeném Vitara. Suzuki už roky piluje tuto legendu | iSport.cz
9. listopadu 2018 • 10:43

Třicet let radosti jmeném Vitara. Suzuki už roky piluje tuto legendu

Autor: Zdeněk Vacek (Auto Tip)
TOP VIDEA
Liberec - Sparta: Radakovič trestuhodně namazal Malinskému, ten propálil chybujícího Nitu Liberec - Sparta: Radakovič trestuhodně namazal Malinskému, ten propálil chybujícího Nitu
Jágrův dobrý skutek! Při představení nových dresů jeden věnoval postižené fanynce Jágrův dobrý skutek! Při představení nových dresů jeden věnoval postižené fanynce
VŠECHNA VIDEA ZDE

Kdo nepoznal jízdu terénem, neví, jak velkou porci svobody a adrenalinu za volantem si upírá. Doporučujeme lehké a obratné nezmary 4x4, jaké již od roku 1988 ztělesňuje Suzuki Vitara.



Vydat se mimo zpevněné cesty dvoutunovým monstrem SUV se sebesilnějším motorem a celým plukem asistenčních systémů nemusí být taková výhra, jak by se mohlo zdát. Fyzikální zákony nikdo neošálí, v hlubokém bahně nebo písku se mastodonti doslova zahrabou a ven aby je tahal nejméně traktor. Neznamená to ale, že byste do terénu nutně museli zamířit rustikálními off -roady s dost tvrdým pérováním, typicky tradičními armádními džípy, defendery od LandRoveru a podobně. Existuje ještě třetí cesta, finančně nejschůdnější a čím dál oblíbenější.

Nejlepší volbou je podle nás lehký vůz kompaktních rozměrů, kombinující komfort a finanční dostupnost cestovních vozů s kvalitním pohonem 4x4. Z masy konvenčních SUV se vymyká vitara svojí průchodností terénem, ale i spolehlivostí a nenáročností na obsluhu. Suzuki tuto legendu piluje rovných 30 let, ve 191 zemích se prodalo již přes 3,6 milionu vitar čtyř generací.

V roce 1988 vyjela první generace, doplňující menší modely Samurai a Jimny.

Japonské benzinové motory už léta platí za úsporné a skoro nezničitelnéJaponské benzinové motory už léta platí za úsporné a skoro nezničitelnéFoto Ondřej Kroutil

Navzdory robustnosti žebřinového rámu podvozku se podařilo udržet nízkou hmotnost a díky nahrazení konvenčních listových pružin vinutými nabídnout i na rozbitých cestách velmi komfortní svezení. Suzuki totiž nezapomnělo ani na pohodlná sedadla a posilovač řízení. Pohon všech kol byl vypínatelný, což snížilo spotřebu benzinu. U novějších verzí už se při přechodu mezi 4x2 a 4x4 ani nemuselo zastavovat, v roce 1996 provoz dál zhospodárnil střídmý diesel. Verze Grand Vitara nabídla až sedm míst k sezení, pod přední kapotou se objevil dokonce i sametově běžící šestiválec kubatury 2,7 litru.

Konstruktéři Suzuki zvládli na výbornou i přechod od rámového podvozku přes karoserii smíšené stavby k plně samonosnému, tedy lehkému a přitom velmi tuhému řešení. Aktuální Vitara IV rozvíjí silné stránky předchůdců, pohon všech kol, ale i řízení a řazení zefektivnila elektronickými pomocníky, takže si požitek z jízdy terénem mohou dopřát i méně zkušení šoféři. Málokterý si ale troufne využít potenciálu vitary opravdu naplno.

Technické údaje Suzuki Vitara (1988):
Pohon: benzinový čtyřválec 1590 cm3
Výkon: 59 kW
Točivý moment: 127 N.m
Převodovka/pohon: 5+Z/4x4
Vnější rozměry: 3620 x 1630 x 1670 mm
Maximální rychlost: 140 km/h
Pohotovostní hmotnost: 1005 kg

Devizou vitary je průchodnost terénem bez újmy na komfortu. Design z 80. a 90. let má své kouzlo.
Devizou vitary je průchodnost terénem bez újmy na komfortu. Design z 80. a 90. let má své kouzlo.

 
Články odjinud


Články odjinud