Bahrajn: Shrnutí pátečních tréninků, Räikkönen nejrychlejší

Kimi Räikkönen (Lotus) zajel nejlepší čas pátečního programu, u Red Bullu a Ferrari jsou na nedělní závod ale také dobře připraveni. Podstatné zjištění: pneumatiky drží déle než před týdnem v Šanghaji.
První den závodního víkendu v Bahrajnu překvapení nepřinesl. Jednalo se o typický páteční program s dvěma volnými tréninky, během nichž týmy testovaly nové díly a shromažďovaly data pro analýzu aerodynamické a mechanické účinnosti svých aut.
Nejlepší čas z obou měřených tréninků si připsal jeden z favoritů pouštního závodu, Fin Kimi Räikkönen. Dosáhl jej v odpolední části, kdy se mu podařilo stlačit dosavadní maximum na 1:34,154 min, a byl tak o tři desetiny sekundy rychlejší než vítěz dopoledního tréninku Felipe Massa (Ferrari). Räikkönenův Lotus E21 má ale ještě na víc. V rekordním kole ztratil půl sekundy po smyku v posledním sektoru. Na kvalifikační kolo je tedy připraven velmi dobře.
Naopak téměř ideální nastavení pro závod již našli u Ferrari. Italský monopost zůstává velmi šetrný vůči zadním pneumatikám, což by mohlo mít zásadní vliv na závodní strategii. Bahrajnský okruh je totiž díky mnoha úzkým pravoúhlým zatáčkám vůči zadním pneumatikám při akceleraci při výjezdu z těchto zatáček dost náročný.
V tomto ohledu Kimi Räikkönen i oba favorizovaní piloti Red Bullu, úřadující mistr světa Sebastian Vettel i jeho týmový kolega Mark Webber, zatím zaostávají. Způsobit to ovšem mohlo větší množství paliva v jejich nádržích, protože zejména v technické střední pasáži Vettel a Webber nejvíce ztráceli na obě Ferrari.
Red Bull nechal své jezdce trénovat v autech s rozdílným nastavením. Australan Webber jezdil s výrazně větším přítlakem na přední nápravě, takže měl před Sebastianem Vettelem výhodu na výjezdu ze zatáček. „To je dobré pro případ, že se Webber postaví na pole position. Pokud ho ale nezíská, čeká ho těžká práce,“ okomentoval tuto taktiku expert BBC Gary Anderson.
V dobrém světle se představili jezdci stáje Force India. Především v odpolední části, kdy většina týmů simulovala podmínky nedělního závodu, patřili k nejlepším a pneumatiky medium na jejich autech bez problému vydržely i 20 kol.
Pneumatiky Pirelli byly obecně ostře sledovaným artiklem. Italskému výrobci se podařilo zásadně prodloužit zejména životnost měkké směsi. „Před závodním víkendem jsem se domníval, že všichni budou muset zvolit tři zastávky v boxech. Teď to ale u většiny týmů vidím pouze na dvě výměny pneumatik,“ okomentoval situaci sportovní šéf Pirelli Paul Hembery.
Úvahy týmů jdou při volbě pneumatik dokonce tak daleko, že zvažují dva stinty na měkké směsi a pouze jeden na směsi tvrdší, protože rozdíl mezi nimi činí na jedno kolo jen 0,6 sekundy.
Zajímavostí je, že zatímco Lotus, Ferrari, Red Bull a Force India se s výkonností pneumatiky srovnaly velmi dobře, Mercedes má potíže. Lewis Hamilton i Nico Rosberg bojovali se silným opotřebením pneumatik na zadní nápravě, což způsobilo nepřehlédnutelný sklon monopostu W04 k přetáčivosti. Pokud se potíže nepodaří odstranit, počítají strategové německé stáje se třemi až čtyřmi pit stopy.
Problémy Mercedesu nabízejí šanci dalším týmům na lepší výsledek, než jaký před příjezdem do Bahrajnu očekávaly. To platí nejvíce o McLarenu, který se od začátku letošní sezóny trápí a nedokáže držet krok s nejlepšími. Na umístění v top 10 a s tím spojený bodový příděl si ale zuby brousí také u Sauberu a Toro Rosso.