Stále hlučnější než rockový koncert. Poslechněte si nové motory pro F1

Jsou tišší a prý při jejich burácení můžete telefonovat, někdo je přirovnává ke zvuku vysavače. Nové šestiválcové motory, které se letos představí ve formuli 1 (startuje víkendovou GP Austrálie), jsou přijímány s rozdílnými emocemi. Vedle toho, že výrazně promíchaly sílu jednotlivých týmů, mají údajně hlučnost 134 decibelů. Což je třeba stále víc, než rockový koncert. Poslechněte si, jak zní.
Když se ještě v loňském roce rozjely formule naplno, zvuk osmiválcových motorů udělal údajně hluk 145 decibelů. Ty letošní, nové, šestiválcové, jsou tišší. Mají prý jen 134.
„Doufám, že nám z garáže nevyprchá ta magie,“ věří prezident týmu Marussia Graeme Lowdon. Právě on ještě při testech žertoval. „Jsou tišší. Dá se přes ně i telefonovat, což třeba dříve nešlo,“
VIDEO | Poslechněte si, jak nové šestiválcové motory zní
A právě jejich zavedení u mnohých fanoušků vzbudilo vlnu nostalgie, jaké to bylo když... se třeba jezdilo s dvanáctiválcovými motory.
Jenže nedá se nic dělat, součaná vize je udělat formuli 1 ekologičtější. I když ne všichni jsou pro.
„Je to tragédie, naprostá fraška,“ zlobil se promotér F1 Bernie Ecclestone. „Lidé chtějí hluk, něco mimořádného, o tom formule 1 je. Jenže teď máme tiché motory a nikoho na trati. Jestli chceme šetřit palivo, měli by si pořídit menší motorhomy. Takový Mercedes s sebou tahá třiadvacet kamiónů. Celá ta věc s novými motory je absurdní,“ pustil se do změny.
Motor V6 turbo (od 2014) | vs. | V8 (do 2013) |
6 | Počet válců | 8 |
1,6 litrů | Objem | 2,4 litrů |
4000 km | Životnost | 2000 km |
15 000 za minutu | Otáčky | 18 000 za minutu |
cca 620 – 760 koní (díky podpoře elektriky) | Výkon | cca 780 koní |
cca 134 decibelů | Hlučnost | cca 145 decibelů |
Jejich zavedení je hotovou revolucí v F1. Vedle toho, že týmy musely přestavovat monoposty a zvykat si na nové nastavení vozů, změnilo se i rozložení sil. Není totiž tajemstvím, že nejspolehlivější motor má aktuálně Mercedes.
Naopak Red Bull se Sebastianem Vettelem, který využívá agregát Renault, má v úvodu potíže „Je to bajka o zajíci a želvě. Oproti našemu plánu máme zhruba měsíční zpoždění,“ sype si popel na hlavu provozní šéf Renaultu Rémi Taffin.
Změna motorů může být nakonec příčinou sestřelní Sebastiana Vettela z trůnu, který čtyři roky po sobě drží. A navíc, i když jsou nové motory tišší, stále jsou prý hlasitější než běžný rockový koncert (cca 115 decibelů).