Stále hlučnější než rockový koncert. Poslechněte si nové motory pro F1

Technický šéf stáje Red Bull Adrian Newey (vpravo) a jeho šéf Christian Horner sledují předsezonní testování v Jerezu
Technický šéf stáje Red Bull Adrian Newey (vpravo) a jeho šéf Christian Horner sledují předsezonní testování v JerezuZdroj: Reuters
Formule 1
Začít diskusi (0)

Jsou tišší a prý při jejich burácení můžete telefonovat, někdo je přirovnává ke zvuku vysavače. Nové šestiválcové motory, které se letos představí ve formuli 1 (startuje víkendovou GP Austrálie), jsou přijímány s rozdílnými emocemi. Vedle toho, že výrazně promíchaly sílu jednotlivých týmů, mají údajně hlučnost 134 decibelů. Což je třeba stále víc, než rockový koncert. Poslechněte si, jak zní.

Když se ještě v loňském roce rozjely formule naplno, zvuk osmiválcových motorů udělal údajně hluk 145 decibelů. Ty letošní, nové, šestiválcové, jsou tišší. Mají prý jen 134.

„Doufám, že nám z garáže nevyprchá ta magie,“ věří prezident týmu Marussia Graeme Lowdon. Právě on ještě při testech žertoval. „Jsou tišší. Dá se přes ně i telefonovat, což třeba dříve nešlo,“

VIDEO | Poslechněte si, jak nové šestiválcové motory zní

 

A právě jejich zavedení u mnohých fanoušků vzbudilo vlnu nostalgie, jaké to bylo když... se třeba jezdilo s dvanáctiválcovými motory.

Jenže nedá se nic dělat, součaná vize je udělat formuli 1 ekologičtější. I když ne všichni jsou pro.

„Je to tragédie, naprostá fraška,“ zlobil se promotér F1 Bernie Ecclestone. „Lidé chtějí hluk, něco mimořádného, o tom formule 1 je. Jenže teď máme tiché motory a nikoho na trati. Jestli chceme šetřit palivo, měli by si pořídit menší motorhomy. Takový Mercedes s sebou tahá třiadvacet kamiónů. Celá ta věc s novými motory je absurdní,“ pustil se do změny.

Motor V6 turbo (od 2014)vs.V8 (do 2013)
6Počet válců8
1,6 litrůObjem2,4 litrů
4000 kmŽivotnost2000 km
15 000 za minutuOtáčky18 000 za minutu
cca 620 – 760 koní (díky podpoře elektriky)Výkoncca 780 koní
cca 134 decibelůHlučnostcca 145 decibelů

Jejich zavedení je hotovou revolucí v F1. Vedle toho, že týmy musely přestavovat monoposty a zvykat si na nové nastavení vozů, změnilo se i rozložení sil. Není totiž tajemstvím, že nejspolehlivější motor má aktuálně Mercedes.

Naopak Red Bull se Sebastianem Vettelem, který využívá agregát Renault, má v úvodu potíže „Je to bajka o zajíci a želvě. Oproti našemu plánu máme zhruba měsíční zpoždění,“ sype si popel na hlavu provozní šéf Renaultu Rémi Taffin.

Změna motorů může být nakonec příčinou sestřelní Sebastiana Vettela z trůnu, který čtyři roky po sobě drží. A navíc, i když jsou nové motory tišší, stále jsou prý hlasitější než běžný rockový koncert (cca 115 decibelů).

Začít diskuzi