Jiří Uhlíř
4. září 2012 • 14:21

Spolupráce mezi jezdci a pořadateli se musí zlepšit, říká Štajf

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

AKTUALIZOVÁNO PO ZASEDÁNÍ FAS | Patří k nejzkušenějším pilotům a je členem výkonného výboru Asociace jezdců rally. Vojtěch Štajf není současným stavem domácích automobilových soutěží potěšen, po zasedání rallyové komise FAS vidí však naději. „Dříve s námi Federace automobilového sportu Autoklubu moc nespolupracovala. To by se teď snad mělo změnit,“ říká pilot závodního subaru po úterním zasedání.



Během letních prázdnin došlo ke dvěma smrtelným haváriím. Na Bohemia Rally narazil Martin Semerád do stromu a na místě zemřel jeho navigátor Bohuslav Ceplecha. O víkendové Barum rally zase po výjezdu Václava Kopáčka z tratě zemřel jeden divák.

Obě události se týkaly mladých a talentovaných jezdců. Není to symbolické?
„Ano. Semerád měl už hodně odjeto, i když občas jel na hranici svých možností. Proti Kopáčkovi měl taky daleko víc zkušeností. Zatímco Martin Semerád patří mezi špičku již relativně dlouho, u Kopáčka je to jiné. Podporuje ho ale hodně fanoušků a šanci jet se špičkovým vozem dostal teprve letos. Na Valašské rally vyhrál ve své třídě několik rychlostních zkoušek a i když havaroval, psalo se o něm, že je vycházející hvězda, talent. Jenže řídit dobře auto je v rally pouze jeden z potřebných aspektů. Druhou věcí jsou zkušenosti. Také jsem si prošel haváriemi a z každé jsem se snažil vždy poučit. Přijde mi, že někteří mladí kluci berou rally bez pokory a velké havárie nepovažují za důvod k nějakému zamyšlení. Tento sport ale nejde brát jako snowboarding na U-rampě, nebo jako sjezd na horském kole. Není to o tom, že se polepíte nálepkami značek energetických nápojů a budete dělat blbiny jako Travis Pastrana v Americe. Rally vyžaduje zkušenosti a svým způsobem i kalkul, každý závod končí až na cílové rampě.“

Zvlášť, když panují proměnlivé podmínky, jako při letošní Barum rally...
„Musíte přemýšlet v jaké kondici máte auto, jak je nastavené, jaké máte obuty pneumatiky. Nejde jet bez hlavy. Na Barumce pršelo, bylo proměnlivé počasí. Soutěž je ale o reakci na změny, je třeba přizpůsobit jízdu aktuální konfiguraci auta a podmínkám. Za měnícího se stavu trati proti dopolednímu průjezdu bylo na Halenkovické zkoušce při jízdě na limitu k chybě hrozně blízko. Zkušenosti s daným úsekem trati i autem hrály tedy větší roli než za sucha a stálého počasí, kdy není navíc na trati tolik vytahaných nečistot. Navíc Kopáček jel Barumku vůbec poprvé a při pouhých dvou průjezdech při seznamovacích jízdách měl oproti ostatním, kteří tuto zkoušku znají z minulých let, velkou nevýhodu.“

Jezdit rally je v současnosti hlavně otázka peněz. Jezdit rally je v současnosti hlavně otázka peněz.Foto František Dušek

Mělo by se více pracovat s mladými piloty?
„Určitě. Není to totiž náhoda, mladší jezdci aby byli rychlí, dohánějí občas nedostatek zkušeností větší odvahou. To se samozřejmě netýká jen Semeráda a Kopáčka, ale jejich havárie už během letošní sezony napovídaly, že jedou na hraně. O Kopáčkovi se od začátku vědělo, že umí jet rychle. Ale je potřeba zkušenosti sbírat postupně a ne chtít hned za každou cenu vyhrávat.“

V dnešní době ale není tak složité odstartovat do soutěže se silným speciálem…
„Ano. Dneska je to otázka hlavně peněz. Chtělo by to vymyslet lepší systém, aby méně zkušení jezdci museli déle sbírat zkušenosti a nemohl si za volant jednoduše sednout téměř každý. To se netýká jen těch mladých, nebezpeční můžou pro sebe i své okolí být i někteří podnikatelé, pro něž je rally jen další kratochvílí a způsobem, jak se předvést před kamarády.“

Roman Kresta tvrdil, že české soutěže zrychlily. Je to pravda?
„Samozřejmě, to zrychlení je dáno zejména stále lepšími podvozky závodních aut. Rychlostní průměry je tedy třeba zpomalit jinak. V České republice se už těžko dají najít tratě pro pořádání rally, kde by průměrná rychlost byla pod stovku. Proto by se mělo na rovných úsecích trati používat více retardérů, i když je to z hlediska sportovní hodnoty nutné zlo.“

Vy jste člen výkonného výboru Asociace jezdců rally, která vznikla před čtyřmi lety. Jak přesně funguje spolupráce s pořadateli soutěží a co všechno můžete ovlivnit?
„To prozradím. Velmi jsme ocenili, že FAS AČR ustanovil v řádech, že než pořadatel odevzdá zvláštní ustanovení soutěže ke schválení na Autoklub, musí mít souhlas z naší asociace. My na tratě v době jejich přípravy jezdíme a s ředitelem závodu konzultujeme. Například řekneme, že konkrétní erzeta nebo její část je špatná, jede se na ní moc rychle, je to nebezpečné. Není bez zajímavosti, že třeba rychlostní zkoušku, kde havaroval Martin Semerád během Bohemia rally, jsme kvůli rychlému charakteru a nízké sportovní hodnotě pořadateli nedoporučili. Nakonec se tam jela nejen osudná zkouška, ale den předtím i shakedown (testovací zkouška) před závodem, takže někteří jezdci pak mohli po několika průjezdech hledat limity až za hranou.“

V rally nejde jezdit bezhlavě, říká Vojtěch Štajf z Asociace jezdců rally V rally nejde jezdit bezhlavě, říká Vojtěch Štajf z Asociace jezdců rallyFoto František Dušek

Opravdu?
„Ano. Naše výhrady byly dány do zápisu, když náš zástupce projížděl trať se zástupci pořadatele, ti ale náš názor nakonec v potaz nevzali. V poslední době to nebyl jediný případ, někteří pořadatelé jsou sice vstřícní a snaží se pochopit, že bezpečnost a sportovní hodnota jejich podniku je v našem společném zájmu, jiní nás ignorovali. To by se teď ale mělo změnit.“

Jak to?
„Po zasedání rallyová komise FAS nám byly slíbeny jisté garance k lepší spolupráci. Budeme mít větší zastoupení v komisi svazu rally. Věřím, že se tím komunikace zlepší a naše slovo bude mít patřičnou váhu. Doufám, že můžeme daným slibům věřit. V případě, že spolupráce bude opět váznout, hodláme informovat veřejnost.“

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud