16. května 2019 • 16:47

Nejúspěšnější vůz WRC 2 se vrací a bude lepší. Škoda představila novou R5

Autor: mto
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zimák k play off NHL. Lener i analytik tipují postup Bostonu. V čem se Nečas blíží Pastovi?
Mám rád, když Ostrava žije Baníkem, říká Buchta. Je rychlejší než Tanko?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Je nová, je krásná a chce vítězit! Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových titulů v řadě získala i celou řadu pohárů z kontinentálních a národních soutěží. Teď na scénu přichází její inovovaná a ještě rychlejší verze, vizuálně inspirovaná novou generací sériového modelu Fabia. V akci ji můžete vidět už na Rallye Český Krumlov (17.-18.5.), kde s ní Jan Kopecký bude útočit už na páté vítězství v řadě.



Po tisící kilometrech náročného testování na asfaltu, šotolině, sněhu i ledu, je nová Fabia R5 připravena postavit se svým soupeřům na tratích národních i světových rallye. Vylepšený vůz hladce prošel homologací Mezinárodní automobilové federace (FIA) a brzy bude v akci. Zprvu v barvách ŠKODA Motorsport, později i v rukou soukromých jezdců.

Ve srovnání s dosavadní generací, která dominovala tratím rallye poslední čtyři roky, doznal nový soutěžní speciál řady změn. Tou viditelnou na prvním pohled je nová maska, nárazníky a přední i zadní světla, vycházející z aktuální podoby sériového modelu. Ostatní změny tolik vidět nejsou, ale jsou o to důležitější.

Přehlídku novinek začněme motorem. Turbodmychadlem přeplňovaná pohonná jednotka o objemu 1,6 litru nyní nabízí vyšší výkon a lepší průběh točivého momentu. Mezi významné změny patří inovované olejové čerpadlo s vylepšenou hydraulickou regulací, elektrická vodní pumpa a nový, vysoce efektivní systém chlazení. Turbodmychadlo je osazeno elektronicky řízeným obtokovým ventilem a upravený pohon alternátoru zajišťuje víc výkonu pro akceleraci.

Takhle vypadá inovovaná Škoda Fabia R5Foto Škoda Motorsport

O to, aby všechno fungovalo přesně tak, jak má, se stará nová řídící elektronika Magneti Marelli. Ta je také propojena s novým palubním displejem, který posádce dodává všechny potřebné informace o funkcích vozu.

Změny se dotkly také převodovky. Prvním vylepšením upravený převodový poměr, který lépe odpovídá křivkám výkonu a točivého momentu u inovovaného motoru. Zároveň došlo k úpravám, které prodlužují životnost převodovky, což je v náročných podmínkách rallye zásadní výhodou.

Došlo i na úpravy, které zlepšují ovladatelnost vozu. První z nich je řízení se strmějším převodem. V ostrých zatáčkách rychlostních zkoušek, a zvláště při téměř konstantní jízdě smykem na šotolinových či sněhových rallye, to pro jezdce představuje zásadní výhodu. Neméně důležité jsou delší dráhy odpružení tlumičů, které na nerovném povrchu přináší lepší trakci.

Finálním příspěvkem jak k jízdním vlastnostem, tak i k bezpečnosti, je vyztužený skelet karoserie. Ta je tak pevnější nejen v případě nehody, ale především lépe odolává náročným podmínkám rallye. Nová je také bezpečnostní klec, navržená podle předpisů FIA 2019.

Takhle vypadá inovovaná Škoda Fabia R5Foto Škoda Motorsport

„Vylepšená Škoda Fabia R5 je nástupcem našeho úspěšného projektu R5. Jsme spokojeni, že celý projekt běžel podle původního časového plánu a že jsme jej završili úspěšnou homologací, která proběhla v souladu s novými bezpečnostními standardy FIA. Teď se soustředíme na úspěšný start nového vozu a zároveň pracujeme na výrobě prvních zákaznických aut,“ řekl k tomu šéf ŠKODA Motorsport, Michal Hrabánek.

Nový vůz teď tedy představuje další kapitolu dlouhého příběhu značky Škoda v automobilovém sportu a zejména v rallye. Dosud bylo po celém světě zákazníkům dodáno 269 vozů Fabia R5, z toho 80 kusů jen v roce 2018.

V průběhu sezóny 2019 bude ŠKODA Motorsport do vybraných podniků FIA WRC nasazovat dva vozy. V nové kategorii WRC 2 Pro bude soupeřit mladá finská posádka Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen. Do některých podniků WRC odsartuje i česká posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler, která se bude také snažit o obhajobu titulu v Mistrovství České Republiky v rallye.

Průběžné pořadí MČR:

1. Kopecký (Škoda Fabia R5) 104, 2. Pech (Ford Fiesta R5) 102, 3. Mareš (Škoda Fabia R5) 76, 4. Kopáček (Škoda Fabia R5) 58, 5. J. Černý (Škoda Fabia R5) 48, 6. Štajf (Volkswagen Polo GTi R5) 37.

Modernizovaná Škoda Fabia R5

Co je na voze nového?

- design přední masky a světlometů
- motor má vyšší výkon a točivý moment
- zesílený skelet karoserie
- nový ochranný rám dle předpisů FIA 2019
- řízení s přímějším převodem
- podvozek s delšími drahami odpružení

Motor

Zážehový čtyřválec s turbodmychadlem
Objem: 1,6 litru
Max. výkon: 210 Kw
Max. točivý moment: 420 N.m

Takhle vypadá inovovaná Škoda Fabia R5
Takhle vypadá inovovaná Škoda Fabia R5

Nová Škoda Fabia R5Foto Škoda Motorsport

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud