Počtvrté se konal mimo africký kontinent a premiérově zavítal i do Peru, kde včera, po patnácti dnech napínavé show, skončil. Plný napětí, překonaných výzev i tragických nehod byl čtyřiatřicátý ročník závodu Rallye Dakar. A ač na stupních vítězů není žádný český zástupce, Aleš Loprais v kamionech či Josef Macháček ve čtyřkolkách zanechali nesmazatelnou stopu. Deník Sport nabízí sedm událostí, na které se bude vzpomínat.
Pochybná diskvalifikace Macháčka
Byl jedním z favoritů, místo toho ale odstoupil už ve druhé etapě. Sám, naštvaný a zklamaný.
Pětinásobný vítěz Rallye Dakar ve čtyřkolkách Josef Macháček odmítl jet extrémní závod mimo soutěž poté, co ho organizátoři diskvalifikovali kvůli technickému nastavení jeho „Pandy“. Co jim však vadilo?
„To tady nikdo pořádně neví,“ nechápal český závodník. Společně s ním byli kontroverzně vyřazeni i polští jezdci Laskawiec, Sonik či Albinowski, ti se ale rozhodli pokračovat dál. Macháček nikoliv.
„Abych tu riskoval zdraví, zvyšoval náklady a pak se půl roku soudil o uznání výsledku? To teda ne. Šaška jim dělat nebudu,“ rozhodl se jasně. Bylo to však smutné rozloučení se čtyřkolkami. V příštím roce už chce závodit v bugyně.
Číslo: 10
Tolikrát v kariéře Josef Macháček se účastnil Rallye Dakar.
Lopraisovo druhé narození
„Nejhorší moment života,“ popisoval Aleš Loprais děsivou nehodu, která ukončila jeho šance na vítězství v Rallye Dakar. Zažil ji na své dvaatřicáté narozeniny. Nejhezčí dárek? Že přežil. Ve spojovacím úseku deváté etapy totiž předal řízení mechanikovi Petru Almášimu a společně s navigátorem Ernstem usnul.
„Hloupá chyba. Měl tam s ním zůstat někdo vzhůru,“ zlobil se Lopraisův bývalý navigátor Vojtěch Štajf. I Almášiho totiž přemohl mikrospánek a spící, nikým ovládaná Tatra Jamal sjela ve stokilometrové rychlosti do rokle.
„Bylo to na hranici života a smrti,“ popsal následující okamžiky Loprais, jenž byl spolu s těžce zraněným Almášim transportován do nemocnice. Odepsaný vůz za 25 milionů korun a polámané obratle byly ve srovnání s tím, co se horšího mohlo stát, vedlejší.
Číslo: 4
Tolikrát Aleš Loprais nedokončil Rallye Dakar v Jižní Americe. Cíl tedy zatím neviděl ani jednou.
Úvod zahalen smrtí motorkáře
Jmenoval se Jorge Martinez Boero. A pár hodin před startem Dakaru děkoval fanouškům za přání k novému roku. „Vyrážím. Co tě nezabije, to tě posílí,“ napsal si na Twitteru. Na svém motocyklu Beta však nedokončil ani první etapu. Dva kilometry před cílem měřeného úseku spadl, přičemž utrpěl smrtelná zranění hlavy a hrudníku.
„Bohužel, tento typ soutěže je nebezpečný i pro zkušené jezdce. Každá chyba může stát život, a závodníci to dobře vědí,“ smutnil koordinátor rallye Ignacio Crotto.
Boero, syn argentinského závodníka a vítěze Turismo Carretera, měl namále i v minulém roce. Tehdy po své havárii čekal osm hodin na vrtulník do nemocnice, kde mu však stihli zachránit život. Letos už takové štěstí neměl. Na jeho počest se před druhou etapou držela minuta ticha.
Číslo: 61
Tolik lidí již zahynulo v rámci Rallye Dakar.
Nová destinace Peru
Jízda přes planinu Nasca s tajemnými obrazci nebo zdolávání vyprahlé pouště a jejich záludných dun. Drama, které rozhodovalo a míchalo pořadím až do úplného konce, nabídla nová destinace Peru - jinak sedmadvacátá země, kam se Rallye Dakar kdy ve své historii dostal.
„Je to obdoba Mauretánie,“ přirovnávali pořadatelé nováčka k africké zemi. Díky vysokým teplotám, prachu a všudypřítomnému písku, proč ne? Vedle cest podél oceánu, či kamenitých pasáží nechyběly ani chytáky v podobě navigačních pastí, na které třeba doplatil mezi motocyklisty Marc Coma.
„Jsou tu vůbec divočejší podmínky. Sice trochu tvrdší písky, ale s ním je tu i pověstný feš feš, kterého jsme si užili až nad hlavu,“ popisoval nakonec pilot Tatry Tomáš Vrátný.
Číslo: 1083
Tolik kilometrů se závodilo v Peru.
Krach Kamazů
Bez „cara“ Vladimíra Čagina a Firdause Kabirova to ani nebyli oni. Nejzámožnější, ambiciózní, jenže místo toho aby ruský kamionový gigant Kamaz navázal na úspěšná léta a vládl, letos jen pod tíhou generační obměny marně pokulhával.
Talentovaný Eduard Nikolajev byl vyřazen už ve čtvrté etapě pro nesportovní chování (odmazával si čas za opravu svého vozidla) a další dva Rusové Mardějev s Karginovem skončili mimo stupně vítězů. Tam se dostal jen třetí Artur Ardavičus, který však nemá tovární podporu.
Kamazy tedy utrpěly drtivou porážku, kdy je zastínil nejen Aleš Loprais se svým soukromým týmem, ale zejména Iveca stáje De Rooy, jejíž pilot Gerard de Rooy celou soutěž suverénně ovládl.
Číslo: 200
Tolikrát větší má Kamaz rozpočet než tým Aleše Lopraise. Přesto na trati zaostával.
Horka střídaná sněhovou kalamitou
Ta vysilující horka blížící se k šedesáti stupňům celsia trápila nejen závodníky. Dokonce se kvůli nim vařilo i palivo v motocyklech. Jenže když mělo dojít ke zrušení jediné etapy na letošní Rallye Dakar, byl důvod přesně opačný: Vytrvalý déšť a sněhová kalamita. Ano, sníh. Plánované zdolání And a výšky 4700 metrů nad mořem se muselo zrušit, neboť byly argentinsko-chilské hranice na přechodu Svatého Františka uzavřeny kvůli počasí.
Paradox, zatímco dole, jezdci kolabovali pod sílou slunce, nahoře jim při teplotě -10°C byla zimní bunda málo. „Přejezd And je snad to nejhorší, co je na Dakaru připraveno,“ netajil se i slovenský motocyklista Štefan Svitko. Šestá etapa z Fiambálá do Copiapó se tak stala formalitou a posádka Dakaru ji absolvovala společně v konvoji.
Číslo: 4726
Přesně tolik metrů nad mořem je průsmyk Svatého Františka, který tentokrát jezdci zdolávali v konvoji.
Rekordman Peterhansel
Je to fenomén Rallye Dakar. Vyhrál ji už desetkrát. Teď v Limě ale mohl francouzský jezdec Stephane Peterhansel poprvé slavit i v Jižní Americe. K šesti titulům z motocyklů přidal čtvrtý z automobilů.
„Teď už můžu volně dýchat,“ smál pilot vozu Mini těsně po dojezdu, přičemž mu gratuloval i jeho konkurent, bývalý polský skokan na lyžích Adam Malysz, který se stejné disciplíny premiérově účastnil. Petterhanselovi však pomohlo i zaváhání kolegů. Obhájce vítězství Nasser Al-Attiyah s Hummerem musel odstoupit kvůli táhnoucím se technickým problémům, další konkurent Robby Gordon byl zase diskvalifikován kvůli nalezení neschválených komponentů v jeho voze (spekuluje se i využití rajského plynu).
Číslo: 5
Tolik let čekal Stephane Peterhansel na desáté vítězství v Rallye Dakar.
Co také zaujalo v Rallye Dakar 2012:
Adam Malysz na trati – Bývalý polský skokan na lyžích závodil za volantem Mitsubishi týmu Caroline. Celou soutěž dokončil na osmatřicátém místě.
Vadné argentinské palivo – Zvláště motocyklisté, kteří nebyli schopní přejet etapu na jedno natankování, si na něj stěžovali „Je nevhodný. Vaří se a mašiny zastavují,“ říkal i Čech Jan Veselý.
Iveco na trůnu – Nizozemský tým De Rooy s vozem Iveco ovládl soutěž kamionů. Ruské Kamazy mu letos nestačily.
Auto na elektriku – Revoluční technologii vyzkoušela na Dakaru lotyšská dvojice Suakans-Dambis, která se vypravila s vozem čistě na elektrický pohon. Předčasně odstoupila v desáté etapě.