Ivo Pospíšil
20. června 2012 • 18:30

Engeho opakované dopingové trable? Naprostá světová rarita!

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Je nedotknutelnost Třince pryč? Dynamo a Spartu táhnou schovaní lídři. Překvapí Litvínov?
Spor o Kováče: kouč budoucnosti a opravdová trefa, nebo jen bublina?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Mít problémy s dopingovými testy v motorismu? Zvláštnost. Neprojít jimi však dvakrát v kariéře? Naprostá rarita. Bizarní problém trápí českého automobilového pilota Tomáše Engeho, kterému deset let po pozitivním testu na marihuanu opět antidopingoví komisaři objevili v těle zakázanou (a nespecifikovanou) látku. Ve sportu, kde je navíc vliv dopingu brán jako minimální.



Nepotřebují nadupaný biceps jako vzpěrači ani silné nohy jako atleti či cyklisté. S nadsázkou řečeno: když není v motorismu rychlý monopost, nevytrhnou to ani případné podpůrné (a zakázané) prostředky samotných jezdců.

O to více vyčnívá, že Tomáš Enge již podruhé za deset let neprošel dopingovou zkouškou. Po dřívějším skandálu s marihuanou měl nyní český pilot v závodě FIA GT1 World Championship pozitivní test na nespecifikovanou zakázanou látku.

„Neznám podrobnosti Tomášova případu, ale obecně řečeno je asi pět set zakázaných látek a vybrat si mezi nimi může každý sport,“ říká šéf exekutivy Antidopingového výboru ČR Jan Chlumský.

„Dají se tudíž najít látky, které by byly užitečné i pro automobilového pilota. Jde o technický sport, kde se klade důraz na pozornost či další prvky výkonu,“ míní Chlumský.

Jak tedy dopovat v motosportu? Už jen to zní zvláštně. Častěji se totiž řeší nepovolené technické vychytávky na vozech než samotní jezdci. O to víc, když se někteří z nich řítí i třísetkilometrovou rychlostí.

Přesto i zde jsou případy užívání zakázaných látek prokázány. Jen se místo prostředků na vyšší krvetvorbu (výkonnost) a růstových hormonů (sílu), využily povzbuzující stimulanty.

Legendární pilot F1 Stirling Moss kdysi přiznal, že zkusil amfetaminy (dnes již zakázané benzedrin a dexedrin) a bývalý lékař týmu Ferrari Benigno Bartoletti zase před osmi lety prohlásil, že každý třetí pilot užívá kokain kvůli zvýšení výkonnosti. Jediný případ jezdce F1, u něhož byl nález dopingu spolehlivě prokázán, je však pouze Engeho kauza z roku 2002.

A to byla za posledních sedm let proklepnuta třeba čtveřice pilotů, mezi nimiž byl i Felipe Massa, Kimi Räikkönen nebo Sebastien Buemi.

„Stalo se mi, že dva lékaři přišli do domu mých rodičů, vytáhli mě z postele v 6.50 ráno a poslali mě na záchod. Musel jsem naplnit dva pohárky a vypsat speciální formulář,“ popisoval třeba Buemi, dnes testovací jezdec Red Bullu.

Oproti ostatním sportům jsou však v motorismu kontroly spíše výjimečné. Čímž mají sice menší rozptyl, zato ale větší překvapivost.

Jen pro porovnání: za posledních třináct let bylo v Čechách testováno 2756 vzorků u atletů a 2000 u cyklistů. Automobiloví jezdci se podrobili kontrole jen patnáctkrát. A všechny jejich vzorky byly negativní.

„Co se mě týče, zatím jsem na žádnou dopingovou kontrolu nešel. Jen můj navigátor Petr Starý byl vybrán před třemi lety po Barum Rallye,“ přiznal český rallye pilot Jan Kopecký.

„I ve chvíli, kdy jsem jezdil WRC, jsem nevěděl o nikom ze špičky, kdo by šel na testy. Doping pro nás není tak ožehavé téma jako v jiných sportech. Potřebujeme sice výbornou fyzickou kondici, ale nemusíme zvedat dvě stě kilo jedním trhem,“ doplnil.

Podobnou zkušenost má i další závodník z rallye a okruhových závodů Štěpán Vojtěch. „Je to hodně zvláštní. Hlavně nevím, jaká látka může v motosportu někomu pomoci,“ řekl Vojtěch k případu Tomáše Engeho.

Ten zatím konzultuje stávající situaci s odborníky, a přestože mu FIA pozastavila činnost, hájí se, že za jeho pozitivním testem mohou být léky, které užívá kvůli svým zdravotním problémům.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud