Olympijské hry v Paříži měly být pompézní, galaktické a oslnivé. Francouzi nacpali už jen do zahajovacího ceremoniálu hříšné peníze a chtěli ukázat svou vlast v tom nejbarevnějším světle. Největší vlnu ohlasů sklidila pasáž s názvem Slavnost, která vyobrazovala poměrně bizarním způsobem biblickou scénu Poslední večeře. Pasáž programu také přinesla spoustu kontroverzí. Hlavní choreograf Thomas Jolly (43) pak možná litoval, že se do něčeho podobného pustil, protože jej lidé zaplavili výhrůžkami a urážkami na sociálních sítích. Sedm takových v květnu pařížský soud potrestal podmíněnými a peněžitými tresty za kyberšikanu.
Podstatou slavnostního zahájení LOH v Paříži měly být tolerance a rozmanitost, hlásili organizátoři ceremoniálu, ale jedním dechem se omluvili za ztvárnění Poslední večeře. Krátký segment dlouhého programu měl znázorňovat stejnojmenný obraz Leonarda da Vinciho. Pokus o novátorský přístup k tradičnímu vyobrazení biblické scény, kdy Ježíš Kristus a jeho apoštolové naposled hodují před Kristovým ukřižováním, zvedl ze židle mnohé konzervativní i pravicově smýšlející diváky snad dříve, než byl celý výjev u konce.
„Nikdy nebylo záměrem někoho zesměšňovat. Chtěli jsme jen poukázat na to, že je každý ve společnosti jiný a na rozmanitost kolem nás,“ hájil program umělecký šéf ceremoniálu Thomas Jolly. Tímto vyjádřením však četnost vzkazů prý ještě zesílila.
Vážně Jolly po ceremoniálu čekal ovace vestoje, když do něčeho tak choulostivého nejen pro katolickou církev vloží prvky drag queens či transgender modelku? Špičky církve šly v čele pomyslného kritického průvodu. Negativně se k celému vyobrazení stavěl veřejně i Vatikán.
„Zahajovací ceremoniál se snažil jen oslavit toleranci ve společnosti,“ tvrdila mluvčí organizačního výboru Anne Descampsová.
Opravdu jen těžko lze obviňovat tvůrce z toho, že chtěli někoho poškodit, urazit či zesměšnit, ale za naivní by se jejich počínání označit dalo. Myslet si, že u konzervativní části společnosti něco podobného projde, se brzy ukázalo jako lichá představa.
Za všechny to nejvíc slíznul právě Jolly, který byl za choreografii a program zodpovědný. Právě na jeho hlavu se snášely v internetovém prostoru homofobní i antisemitské urážky.
Ze zveřejněných slov, která byla Jollymu adresována, mrazí. Francouzský umělec byl označován za zvrhlého Žida, homosexuála či ztroskotance. „Bůh na tebe nezapomene. Zaplatíš za nedostatek úcty k našemu Pánu Ježíši Kristovi,“ zněla jedna z mnoha zpráv, kterým Jolly čelil. Obdržel ale také výhrůžky smrtí bez jakéhokoliv zkreslování.
Vše tak dostaly do rukou francouzské úřady a letos v květnu začali ti, kteří si potřebovali na Jollym zhasit žáhu, litovat. Soud uložil třem obžalovaným pokuty ve výši dva až tři tisíce eur (zhruba 50 až 75 tisíc korun). Další čtyři obžalovaní byli odsouzeni k podmíněnému odnětí svobody na dva až čtyři měsíce. Navíc tribunál rozhodl o tom, že sedmička obžalovaných bude muset absolvovat pětidenní kurz občanství a patriotismu. Dvěma z nich pak byl udělen zákaz používání sociální sítě X po dobu šesti měsíců. Mezi obžalovanými bylo šest mužů a jedna žena ve věku 22 až 79 let. K soudu se osobně dostavil jediný z nich.
Všichni přitom mohli dopadnout hůře. Senát pařížského trestního soudu ale překvalifikoval obvinění proti obžalovaným a u většiny z nich se nakonec jednalo o přečin kyberšikany a těžké urážky. Soud ponechal pouze obvinění z výhrůžek smrtí vůči jednomu obžalovanému, který dostal podmíněný trest odnětí svobody v délce čtyř měsíců, což byl nejvyšší uložený postih.