Dostihový spolek, který pořádá závod Velká pardubická, odmítl udělit akreditaci fotografovi ČTK Romanu Vondroušovi, který za své fotoreportáže z dostihového prostředí získal množství prestižních ocenění včetně World Press Photo. Důvodem je to, že se spolku nelíbí jeho snímky, které ČTK vydala z loňských závodů. Spolek uvedl, že udělení akreditace na sobotní kvalifikační dostih ještě zváží, pokud agentura na závod nominuje jiného fotografa. To ale vedení zpravodajství ČTK odmítá a hovoří o snaze cenzurovat práci nezávislého média.
Loňské snímky ČTK z Velké pardubické jsou podle Dostihového spolku neetické. Na jednom z nich je zachycen pád žokeje Jana Kratochvíla z koně Sottovento při skoku přes Velký Taxisův příkop. Vedení Dostihového spolku na opakovanou žádost ČTK oficiální vyjádření ke snímku neposkytlo, v e-mailových odpovědích na sérii žádostí o akreditaci pro fotoreportéra Romana Vondrouše nicméně argumentuje tím, že snímky ČTK z loňské Velké pardubické odporují etickým pravidlům.
„Série snímků je vyvážená, zachycuje vítězství, prohry, radost i smutek. Diskutovaný snímek z Taxisova příkopu je po stránce profesionální i etické v pořádku. Koně, který na nejtěžší překážce přišel o život, nijak nedehonestuje,“ uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková. Zdůraznila, že ČTK své snímky obsahově neupravuje a jakákoliv manipulace s obrazovým zpravodajstvím je nepřípustná. „Manipulací se rozumí i cenzura a takto lze bohužel vnímat postup, který Dostihový spolek zvolil směrem k našemu fotografovi. Neudělením akreditace jej trestá za to, že zachytil skutečnost,“ dodala.
Autorem fotografií je fotoreportér ČTK Roman Vondrouš, který i za snímky z dostihového prostředí získal řadu prestižních novinářských ocenění. Loni například obdržel hlavní cenu v soutěži Czech Press Photo, v roce 2019 zvítězil v jedné z kategorií soutěže pořádané Mezinárodní asociací sportovních novinářů (AIPS), kde zaujal porotu právě seriálem snímků z dostihů, získal rovněž první cenu v kategorii sportovní série v soutěži Pictures of the Year International (POYi). V roce 2013 získal se sérií snímků z dostihového prostředí první cenu v kategorii sportovních akcí i v prestižní mezinárodní soutěži World Press Photo.
„Fotografováním dostihů se zabývám dvacet let. Navštívil jsem stovky dostihů, na kterých jsem vyfotografoval tisíce snímků a zachytil nespočet vítězství, proher, emocí, dramat, ale někdy i sportovních tragédií. Bohužel i ty jsou součástí sportu. Stojím si za tím, že jsem nikdy etickou hranici nepřekročil,“ poznamenal Vondrouš.
Správní a dozorčí rada společnosti Czech Photo složená z předních odborníků v oboru, jako je Vladimír Birgus, Jindřich Štreit nebo Filip Láb, každý měsíc vyhlašuje fotografii měsíce, tedy unikátní snímek, který profesionálním způsobem zachycuje důležitou událost uplynulého období a zároveň má vysokou estetickou úroveň. A právě fotka loňského pádu na Taxisově příkopu byla zvolena fotografií měsíce října 2020. „Jedná se o mimořádný záběr, který přináší obrazové svědectví dané situace, což je základní role žurnalistů,„ uvedla ředitelka organizace Czech Photo Veronika Souralová. Vondroušovy fotografie jsou podle ní vysoce ceněny na domácí i mezinárodní scéně. “Zakázat vstup fotografovi na závodiště za to, že dělá svou práci skvěle, považuji za naprosto absurdní,“ dodal Souralová.
Taxisův příkop, slavný a nejnáročnější skok Velké pardubické, čekají letos úpravy. Dostihový spolek oznámil, že na základě jednání expertní skupiny a České asociace steeplechase se změlčí příkop, čímž se vytvoří pozvolná plocha bez doskokové hrany. Expertní skupina vznikla po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa.
V tomto roce se podobná událost stala dvakrát i deníku Sport. Slavia odebrala akreditaci fotografovi Pavlu Mazáčovi za snímek Romana Prymuly ve VIP sektoru, Sparta za informace o přestupu Srdjana Plavšiče k rivalovi.