Martin Hašek
24. listopadu 2023 • 15:20

Kontrola fluoru, nový strašák lyžování: jak to funguje a co může hrozit?

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
SESTŘIH: West Ham - Liverpool 2:2. Další ztráta „Reds“, hráli oba Češi
PRVNÍ DOJEM: Že Třinec nemá nohy? Omyl. Pardubice tíhu neunesly
VŠECHNA VIDEA ZDE

Signální červená jako znak překročení hranice fluoru je teď postrachem světa lyžování. Start nové epochy se dlouho odkládal kvůli nedostatku kontrolních přístrojů. Teď má FIS k dispozici spektrometry, o jejichž spolehlivosti nepochybuje. „Máme přístroj, který se používá v různých odvětvích, ve farmaceutickém průmyslu, při analýze drog. Ten přístroj funguje,“ říká Michal Lamplot, ředitel běžeckého lyžování FIS. Přesto může docházet k pochybám.



Cena jednoho zařízení se údajně pohybuje kolem 40 000 eur a jeho nákup i provoz hradí FIS. Při závodech Světového poháru v běžeckém lyžování budou například v sezoně k dispozici čtyři podobné přístroje, při víkendech společných se severskou kombinací pak ještě víc.

Používat se bude spektrometr Bruker Alpha II FT-IR. Povolená hodnota, která se na přístrojích bude zobrazovat zeleně, se pohybuje od 0,1 do 1. Pokud bude výsledek nad ní, číslo zčervená. Po konci závodu bude červená zóna začínat na hodnotě 1,81. Pokud test naznačí, že je lyže kontaminovaná, bude provedena potvrzující kontrola.

„Hranice je stanovená tak, aby nepředstavovala nějakou výhodu pro závodníka. Měření, které provádíme, je víceméně laboratorní, které se dělá ve venkovním prostředí,“ vysvětluje Lamplot. „Mašina pracuje na základě infračervené analýzy, je tam algoritmus, který analyzuje odraz, každý prvek má svoji křivku, podle toho stroj dokáže poznat, jestli je přítomný fluor.“

Zakázaná látka se však na skluznice může dostat různými způsoby, nejenom aktivní snahou podvádět. Může jít o kontaminaci z kartáčku, nebo naopak o nedostatečné vyčištění. Variantou je taky znečištění během samotného závodu. První tresty přišly na přípravných závodech v Beitostölenu.

„Obávám se toho, jestli jsou tyhle diskvalifikace férové,“ líčí mistr světa Martin Koukal. „Bavíme se o kontaminacích. Lyže byly po prvním kole zelené a po druhém kole červené. Je to i o tom, že vám na ty lyže někdo sáhne špinavou rukou. Doufám, že tohle se dít nebude.“

Servismani musí jediný vybraný pár lyží při bruslařských závodech a dva páry při závodech klasickou technikou nejpozději třicet minut před startem uložit do kontrolního stanu. Tam bude podle podmínek zkontrolován co největší počet lyží. Další kontrola pak závodní lyže čeká hned za cílem, kde už se zkontrolují všechny páry.

Lyže budou testovány na několika místech, pokud přístroj na třech z nich ukáže nepovolené hodnoty, výsledkem jsou tzv. červené lyže. A s nimi závodník nemůže na start, v cíli je pak trestem diskvalifikace. Lyže ale budou testovány i po závodě. Zelené lyže na startu můžou teoreticky zčervenat.

„Stát se to může. Lyže z předešlých sezon musíme odmýt, i tak může fluor vylézt na povrch skluznice. I když tady je riziko menší, většinou je špatná pozitivita daná tím, že může dojít ke kontaminaci při výrobě,“ říká šéf českých servismanů Martin Blaschke. „Druhá věc je, že mašina je taky jenom přístroj, může být omylný, má odchylky. Už se nám to několikrát ukázalo.“

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud