Unikátní průzkum: Nejpopulárnějším sportovcem v Česku je Pastrňák, zájmu vládne hokejové MS

Video placeholder
Rohlíky s kečupem, málem skok z mostu. Ale láska vše přebila, říká maminka Pastrňáka
Ester Ledecká v akci na trati
David Pastrňák oslavuje gól v dresu Bostonu
Radost Martiny Sáblíková po zisku stříbra na mistrovství světa
Ester Ledecká by na olympiádě ráda závodila na prkně i na lyžích. A má na to plán!
David Pastrňák bodoval v sezoně popatnácté v řadě
Česká rychlobruslařka Martina Sáblíková během své stříbrné jízdy na mistrovství světa v Hamaru
Ester Ledecká získala na MS zlato a stříbro
10
Fotogalerie
Ostatní
Začít diskusi (0)

Hokejový démon David Pastrňák je podle výzkumu Sport Marketing Research nejpopulárnějším českým sportovcem dneška. Těsně za ním se drží olympijské legendy Martina Sáblíková a Ester Ledecká, ale taky další slavný hokejista Jaromír Jágr. „Pro mladší je jakýmsi, v uvozovkách, sportovním influencerem,“ vysvětluje Petr Lešek z agentury RAUL, která si průzkum spolu s Pragosportem zadala u výzkumné agentury Kantar.

Občas si s hřejivým pocitem u srdce vzpomenou na jeho zlatou ránu od modré proti Švýcarům a ráno cestou do práce na mobilech hledají jeho góly, jimiž navzdory bídné výkonnosti Boston Bruins dál posouvá své dědictví v NHL. David Pastrňák je na škále oblíbenosti českých sportovců podle výzkumu Sport Marketing Research nejvýš.

„David Pastrňák je náš aktuální nejlepší hokejista a hvězda NHL. Určitě k jeho popularitě přispěla jeho vítězná branka ve finále mistrovství světa v Praze a také jeho bezprostřední a veselá povaha,“ říká Petr Lešek, managing director agentury RAUL.

Pastrňák obdržel hodnotu 7,4 bodu z deseti možných a je nejpopulárnějším českým sportovcem podle výzkumu, který sledoval vztah populace ke známým sportovcům i sportům obecně.

„Je to výzkum, díky kterému máme jasnější představu o tom, jaké sporty mají Češi rádi, které aktivně provozují, jaké jsou jejich motivace a jak vnímají spojení značek se sportem,“ zdůrazňuje Lešek. „U sportovců máme ve výzkumu změřenou spontánní znalost a následně jsme se jmenovitě ptali na oblibu jednotlivých sportovců.“

U vrcholu žebříčku se stále drží i další hokejista Jaromír Jágr, jehož kariéra začínala koncem osmdesátých let a zdá se, že i v třiapadesáti bude hrát i v příští extraligové sezoně.

Oblíbenost českých sportovců
 

skóre 2024

skóre 2021

skóre 2018

rozdíl 2024 vs. 2021

David Pastrňák

7,4

6,6

-

+0,77

Martina Sáblíková

7,2

7,3

7,8

-0,1

Jaromír Jágr

7,2

7,1

7,5

+0,08

Ester Ledecká

7,2

7,3

7,7

-0,13

Eva Adamczyková

7,1

7

7,1

+0,05

Barbora Špotáková

6,8

7

7,3

-0,2

Petr Čech

6,8

6,8

6,7

-0,03

Jakub Voráček

6,8

6,3

6,5

+0,46

Lukáš Krpálek

6,7

7,1

6,6

-0,36

Petra Kvitová

6,7

6,8

7,2

-0,07

Pozn.: průměr na škále 1-10 (1 - nesnáším, 10 - jsem opravdu velkým fanouškem)

„Jágr už dávno přesáhl rámec sportovce – stal se symbolem, kulturní ikonou. Jeho výdrž, výkony v NHL i specifický styl komunikace ho činí nezaměnitelným,“ komentuje Lešek. „Pro starší generaci je legendou zlaté éry hokeje, pro mladší je jakýmsi, v uvozovkách, sportovním influencerem, který stále hraje a baví. Jeho příběh, oddanost hokeji i nadsázka dělají z Jágra fenomén, který v Česku nemá obdoby.“

Jágr získal ve výzkumu stejnou hodnotu 7,2 bodu jako rychlobruslařská šampionka Martina Sáblíková i sněhová obojživelnice Ester Ledecká. Obě pravidelně vozí medaile, což potvrdily i v této sezoně na mistrovství světa.

„Tady hraje klíčovou roli emoční stopa. Sáblíková i Ledecká jsou výrazné osobnosti, které se zapsaly do paměti národa svými úspěchy i charakterem – konzistentními výkony, skromností, nebo nezapomenutelnými momenty, například jako Ledecká v Pchjongčchangu,“ hodnotí Lešek.

Mezi nejpopulárnějšími sportovci dneška se podle výzkumu drží i osobnosti, které už kariéry zanechaly. V první desítce jsou atletka Barbora Špotáková a fotbalista Petr Čech. Na dalších místech se pohybují i veslař Ondřej Synek (6,4 bodů), tenistka Barbora Strýcová (6,4 bodů), biatlonisté Ondřej Moravec (6,3 bodů) a Gabriela Soukalová (6,2 bodů), lyžařka Kateřina Neumannová (6,3 bodů), atleti Zuzana Hejnová (6,1 bodů) s Pavlem Maslákem (6,1 bodů) či cyklistka Zdeněk Štybar (6,1 bodů).

„U bývalých sportovců, jako je Gabriela Soukalová nebo Petr Čech, funguje kombinace nostalgie a mediální přítomnosti – jsou stále vidět, ať už v médiích, reklamách, nebo veřejném prostoru,“ upozorňuje Lešek.

Výzkum zároveň zjistil, že v posledních letech došlo k významnému nárůstu sledovanosti sportovních akcí. Fanoušci v Česku nejvíc milují hokejové mistrovství světa, ve velkém sledují letní i zimní olympijské hry, fotbalové turnaje, formuli 1 či cyklistickou Tour de France. Roste také sledovanost paralympijských her.

Sledování sportovních událostí/akcí
 

událost sleduji aktivně

sleduji částečně

příliš nesleduji

vůbec nesleduji

MS v hokeji

44

31

10

15

ZOH

29

40

13

17

LOH

28

39

15

18

MS ve fotbale

24

27

19

30

EURO

22

27

20

31

Tour de France

12

21

30

38

Formule 1

10

22

28

40

ZOH (para.)

7

19

32

42

LOH (para.)

7

19

31

43

Pozn.: odpovědi v procentech

„Za nárůstem sledovanosti stojí souhra několika faktorů. Pandemie změnila způsob, jakým lidé tráví volný čas – víc času doma znamenalo i víc sledování sportu. Navíc po období bez živých akcí byl mezi fanoušky hlad po emocích a napětí, které sport nabízí,“ vysvětluje Lešek. „Přidáme-li k tomu větší dostupnost sportovního obsahu online, rostoucí kvalitu přenosů a aktivní komunikaci sportovců na sociálních sítích, vzniká prostředí, které sledovanosti nahrává. Pokud jsou navíc na scéně čeští reprezentanti s medailovými šancemi, zájem přirozeně roste – úspěchy spojují a táhnou.“

Velký potenciál má mezi fanoušky světový šampionát ve fotbale, na kterém český tým už nehrál dvě desetiletí. Je zjevné, že po případném postupu národního mužstva by zájem o turnaj v zemi ještě vzrostl.

„Rozhodně ano. Fotbal má u nás obrovskou základnu fanoušků, ale bez účasti českého týmu bývá sledovanost nižší – fandění vlastním je silný motivátor,“ hodnotí Lešek. „Postup by navíc přitáhl pozornost i těch, kteří běžně fotbal tolik nesledují – vzniká společenský moment, kdy se lidé dívají spolu, fandí, mluví o tom. Mediální pokrytí pak přirozeně roste, což vytváří další vlnu zájmu.“

Frekvence sledování sportu

hokej

 

fotbal

24

sleduji vždy

16

19

sleduji většinou

15

15

občas sleduji

17

25

sleduji zřídka

22

16

nesleduji

29

1

neznám

1

Pozn.: odpovědi v procentech

Začít diskuzi

Doporučujeme

Všechny příspěvky z Isport.cz máte již zobrazené.
Vyberte si z nabídky nebo pokračujte na další články z jiných titulů.

Články z jiných titulů