Unikátní průzkum: Nejpopulárnějším sportovcem v Česku je Pastrňák, zájmu vládne hokejové MS

Hokejový démon David Pastrňák je podle výzkumu Sport Marketing Research nejpopulárnějším českým sportovcem dneška. Těsně za ním se drží olympijské legendy Martina Sáblíková a Ester Ledecká, ale taky další slavný hokejista Jaromír Jágr. „Pro mladší je jakýmsi, v uvozovkách, sportovním influencerem,“ vysvětluje Petr Lešek z agentury RAUL, která si průzkum spolu s Pragosportem zadala u výzkumné agentury Kantar.
Občas si s hřejivým pocitem u srdce vzpomenou na jeho zlatou ránu od modré proti Švýcarům a ráno cestou do práce na mobilech hledají jeho góly, jimiž navzdory bídné výkonnosti Boston Bruins dál posouvá své dědictví v NHL. David Pastrňák je na škále oblíbenosti českých sportovců podle výzkumu Sport Marketing Research nejvýš.
„David Pastrňák je náš aktuální nejlepší hokejista a hvězda NHL. Určitě k jeho popularitě přispěla jeho vítězná branka ve finále mistrovství světa v Praze a také jeho bezprostřední a veselá povaha,“ říká Petr Lešek, managing director agentury RAUL.
Pastrňák obdržel hodnotu 7,4 bodu z deseti možných a je nejpopulárnějším českým sportovcem podle výzkumu, který sledoval vztah populace ke známým sportovcům i sportům obecně.
„Je to výzkum, díky kterému máme jasnější představu o tom, jaké sporty mají Češi rádi, které aktivně provozují, jaké jsou jejich motivace a jak vnímají spojení značek se sportem,“ zdůrazňuje Lešek. „U sportovců máme ve výzkumu změřenou spontánní znalost a následně jsme se jmenovitě ptali na oblibu jednotlivých sportovců.“
U vrcholu žebříčku se stále drží i další hokejista Jaromír Jágr, jehož kariéra začínala koncem osmdesátých let a zdá se, že i v třiapadesáti bude hrát i v příští extraligové sezoně.
Oblíbenost českých sportovců | ||||
skóre 2024 | skóre 2021 | skóre 2018 | rozdíl 2024 vs. 2021 | |
David Pastrňák | 7,4 | 6,6 | - | +0,77 |
Martina Sáblíková | 7,2 | 7,3 | 7,8 | -0,1 |
Jaromír Jágr | 7,2 | 7,1 | 7,5 | +0,08 |
Ester Ledecká | 7,2 | 7,3 | 7,7 | -0,13 |
Eva Adamczyková | 7,1 | 7 | 7,1 | +0,05 |
Barbora Špotáková | 6,8 | 7 | 7,3 | -0,2 |
Petr Čech | 6,8 | 6,8 | 6,7 | -0,03 |
Jakub Voráček | 6,8 | 6,3 | 6,5 | +0,46 |
Lukáš Krpálek | 6,7 | 7,1 | 6,6 | -0,36 |
Petra Kvitová | 6,7 | 6,8 | 7,2 | -0,07 |
Pozn.: průměr na škále 1-10 (1 - nesnáším, 10 - jsem opravdu velkým fanouškem) |
„Jágr už dávno přesáhl rámec sportovce – stal se symbolem, kulturní ikonou. Jeho výdrž, výkony v NHL i specifický styl komunikace ho činí nezaměnitelným,“ komentuje Lešek. „Pro starší generaci je legendou zlaté éry hokeje, pro mladší je jakýmsi, v uvozovkách, sportovním influencerem, který stále hraje a baví. Jeho příběh, oddanost hokeji i nadsázka dělají z Jágra fenomén, který v Česku nemá obdoby.“
Jágr získal ve výzkumu stejnou hodnotu 7,2 bodu jako rychlobruslařská šampionka Martina Sáblíková i sněhová obojživelnice Ester Ledecká. Obě pravidelně vozí medaile, což potvrdily i v této sezoně na mistrovství světa.
„Tady hraje klíčovou roli emoční stopa. Sáblíková i Ledecká jsou výrazné osobnosti, které se zapsaly do paměti národa svými úspěchy i charakterem – konzistentními výkony, skromností, nebo nezapomenutelnými momenty, například jako Ledecká v Pchjongčchangu,“ hodnotí Lešek.
Mezi nejpopulárnějšími sportovci dneška se podle výzkumu drží i osobnosti, které už kariéry zanechaly. V první desítce jsou atletka Barbora Špotáková a fotbalista Petr Čech. Na dalších místech se pohybují i veslař Ondřej Synek (6,4 bodů), tenistka Barbora Strýcová (6,4 bodů), biatlonisté Ondřej Moravec (6,3 bodů) a Gabriela Soukalová (6,2 bodů), lyžařka Kateřina Neumannová (6,3 bodů), atleti Zuzana Hejnová (6,1 bodů) s Pavlem Maslákem (6,1 bodů) či cyklistka Zdeněk Štybar (6,1 bodů).
„U bývalých sportovců, jako je Gabriela Soukalová nebo Petr Čech, funguje kombinace nostalgie a mediální přítomnosti – jsou stále vidět, ať už v médiích, reklamách, nebo veřejném prostoru,“ upozorňuje Lešek.
Výzkum zároveň zjistil, že v posledních letech došlo k významnému nárůstu sledovanosti sportovních akcí. Fanoušci v Česku nejvíc milují hokejové mistrovství světa, ve velkém sledují letní i zimní olympijské hry, fotbalové turnaje, formuli 1 či cyklistickou Tour de France. Roste také sledovanost paralympijských her.
Sledování sportovních událostí/akcí | ||||
událost sleduji aktivně | sleduji částečně | příliš nesleduji | vůbec nesleduji | |
MS v hokeji | 44 | 31 | 10 | 15 |
ZOH | 29 | 40 | 13 | 17 |
LOH | 28 | 39 | 15 | 18 |
MS ve fotbale | 24 | 27 | 19 | 30 |
EURO | 22 | 27 | 20 | 31 |
Tour de France | 12 | 21 | 30 | 38 |
Formule 1 | 10 | 22 | 28 | 40 |
ZOH (para.) | 7 | 19 | 32 | 42 |
LOH (para.) | 7 | 19 | 31 | 43 |
Pozn.: odpovědi v procentech |
„Za nárůstem sledovanosti stojí souhra několika faktorů. Pandemie změnila způsob, jakým lidé tráví volný čas – víc času doma znamenalo i víc sledování sportu. Navíc po období bez živých akcí byl mezi fanoušky hlad po emocích a napětí, které sport nabízí,“ vysvětluje Lešek. „Přidáme-li k tomu větší dostupnost sportovního obsahu online, rostoucí kvalitu přenosů a aktivní komunikaci sportovců na sociálních sítích, vzniká prostředí, které sledovanosti nahrává. Pokud jsou navíc na scéně čeští reprezentanti s medailovými šancemi, zájem přirozeně roste – úspěchy spojují a táhnou.“
Velký potenciál má mezi fanoušky světový šampionát ve fotbale, na kterém český tým už nehrál dvě desetiletí. Je zjevné, že po případném postupu národního mužstva by zájem o turnaj v zemi ještě vzrostl.
„Rozhodně ano. Fotbal má u nás obrovskou základnu fanoušků, ale bez účasti českého týmu bývá sledovanost nižší – fandění vlastním je silný motivátor,“ hodnotí Lešek. „Postup by navíc přitáhl pozornost i těch, kteří běžně fotbal tolik nesledují – vzniká společenský moment, kdy se lidé dívají spolu, fandí, mluví o tom. Mediální pokrytí pak přirozeně roste, což vytváří další vlnu zájmu.“
Frekvence sledování sportu | ||
hokej | fotbal | |
24 | sleduji vždy | 16 |
19 | sleduji většinou | 15 |
15 | občas sleduji | 17 |
25 | sleduji zřídka | 22 |
16 | nesleduji | 29 |
1 | neznám | 1 |
Pozn.: odpovědi v procentech |