U povinného ručení vždycky platilo, že rozhodující je pro řidiče cena. „Zvlášť když jim někdo jako u ručení přikazuje, že si něco musí koupit, nebudou dávat ani o korunu víc. Navíc jde o krytí, ze kterého se zaplatí škoda někomu jinému, nikoliv nám,“ vysvětluje Václav Bálek z Allianzu.
Poslední dobou jsou ale v chování Čechů viditelné změny – a ve zbytku roku 2018 se budou podle analytiků prohlubovat. V čem? Češi stále častěji volí produkty ručení s vyššími limity pojistného plnění. Pokud má totiž řidič sjednaný jen zákonný limit 35 milionů, máme po ruce nejeden případ, kdy to hlavně u škod na zdraví a odškodnění nemusí stačit. „Rozdíl mezi tím, co pak poškozenému vyplatí pojišťovna, a skutečnou výší škody jde k tíži viníka nehody. Musí ho uhradit z vlastní kapsy. Třeba u nás má produkt s vyšším limitem ve výši padesáti milionů už na sedmdesát procent klientů,“ prozrazuje Renata Čapková z ČPP.
„Když to shrnu, Češi evidentně opouštějí myšlenku, že jde o pojištění, které je pouze nutným zlem. Zajímají se, co všechno za své peníze mohou získat. Povinné ručení totiž už dávno není jen pouhým odpovědnostním pojištěním. Svědčí o tom i fakt, že Češi u ručení sahají po připojištění střetu se zvěří, rozsáhlejších asistenčních službách nebo úrazovém a poúrazovém pojištění,“ uzavírá Jan Marek z Generali.
Moderní doba
Vedle cenové politiky pojišťoven – evergreenu na českém trhu s povinným ručením - je v současnosti asi nejdiskutovanější otázkou do budoucna nástup autonomních vozidel. „Ten bude mít totiž přirozeně významný vliv nejen na nabízené produkty, krytá rizika a jejich ceny, ale velmi pravděpodobně také na počet pojistných událostí,“ přemítá Ivana Buriánková z České pojišťovny.
Překotný vývoj a dostupnost moderních technologií dává tušit, že pojišťovny budou v blízké budoucnosti schopny daleko větší personalizace. „Díky novým možnostem výměny informací i hodně přibyde individualizovaných cen,“ myslí si Ivana Buriánková.
Jak se vyvíjejí ceny?
Václav Bálek, Allianz:
Pro zodpovědné dolů, pro rizikové nahoru. Zjistili jsme, že jsou řidiči, jejichž riziko na kilometr je deset haléřů, a u jiných je to na stejný úsek koruna.
Ivana Buriánková, Česká pojišťovna:
Ještě lehce stoupnou. Přicházejí stále nové nároky na odškodnění, a tedy i výrazně vyšší pojistná plnění. Opomenout nelze ani zvyšování cen náhradních dílů a práce v autoservisech.
Renata Čapková, ČPP:
Už i ČNB na pojišťovny tlačí, aby byly kapitálově vybavené a měly dostatečné rezervy ke krytí závazků. Musíme tak pokračovat ve zvyšování cen.
Jan Marek, Generali:
Jednoznačným trendem u cen je, že stále výrazněji odrážejí to, jak řidič skutečně jezdí. Ti, kteří dnes způsobují nehody, budou platit víc.
Milan Káňa, Kooperativa:
S podstatným navýšením počítám u kategorií jako právnické osoby, mladí řidiči, dodávky či tahače.
Eva Svobodová, Uniqa:
Stále se mluví o zdražení, realita je opačná. Průměrná cena na trhu loni klesla na 2760 korun, což je o procento níže než rok zpátky. Musí se už něco něco stát.