Povinné ručení v roce 2018: Češi zvyšují nároky

2
Fotogalerie
david šprincl
Rádce
Začít diskusi (0)

U povinného ručení vždycky platilo, že rozhodující je pro řidiče cena. „Zvlášť když jim někdo jako u ručení přikazuje, že si něco musí koupit, nebudou dávat ani o korunu víc. Navíc jde o krytí, ze kterého se zaplatí škoda někomu jinému, nikoliv nám,“ vysvětluje Václav Bálek z Allianzu.

Poslední dobou jsou ale v chování Čechů viditelné změny – a ve zbytku roku 2018 se budou podle analytiků prohlubovat. V čem? Češi stále častěji volí produkty ručení s vyššími limity pojistného plnění. Pokud má totiž řidič sjednaný jen zákonný limit 35 milionů, máme po ruce nejeden případ, kdy to hlavně u škod na zdraví a odškodnění nemusí stačit. „Rozdíl mezi tím, co pak poškozenému vyplatí pojišťovna, a skutečnou výší škody jde k tíži viníka nehody. Musí ho uhradit z vlastní kapsy. Třeba u nás má produkt s vyšším limitem ve výši padesáti milionů už na sedmdesát procent klientů,“ prozrazuje Renata Čapková z ČPP.

„Když to shrnu, Češi evidentně opouštějí myšlenku, že jde o pojištění, které je pouze nutným zlem. Zajímají se, co všechno za své peníze mohou získat. Povinné ručení totiž už dávno není jen pouhým odpovědnostním pojištěním. Svědčí o tom i fakt, že Češi u ručení sahají po připojištění střetu se zvěří, rozsáhlejších asistenčních službách nebo úrazovém a poúrazovém pojištění,“ uzavírá Jan Marek z Generali.

Moderní doba

Vedle cenové politiky pojišťoven – evergreenu na českém trhu s povinným ručením - je v současnosti asi nejdiskutovanější otázkou do budoucna nástup autonomních vozidel. „Ten bude mít totiž přirozeně významný vliv nejen na nabízené produkty, krytá rizika a jejich ceny, ale velmi pravděpodobně také na počet pojistných událostí,“ přemítá Ivana Buriánková z České pojišťovny.

Překotný vývoj a dostupnost moderních technologií dává tušit, že pojišťovny budou v blízké budoucnosti schopny daleko větší personalizace. „Díky novým možnostem výměny informací i hodně přibyde individualizovaných cen,“ myslí si Ivana Buriánková.

Shutterstock

Jak se vyvíjejí ceny?

Václav Bálek, Allianz:

Pro zodpovědné dolů, pro rizikové nahoru. Zjistili jsme, že jsou řidiči, jejichž riziko na kilometr je deset haléřů, a u jiných je to na stejný úsek koruna.

Ivana Buriánková, Česká pojišťovna: 

Ještě lehce stoupnou. Přicházejí stále nové nároky na odškodnění, a tedy i výrazně vyšší pojistná plnění. Opomenout nelze ani zvyšování cen náhradních dílů a práce v autoservisech.

Renata Čapková, ČPP:
Už i ČNB na pojišťovny tlačí, aby byly kapitálově vybavené a měly dostatečné rezervy ke krytí závazků. Musíme tak pokračovat ve zvyšování cen.

Jan Marek, Generali:
Jednoznačným trendem u cen je, že stále výrazněji odrážejí to, jak řidič skutečně jezdí. Ti, kteří dnes způsobují nehody, budou platit víc.

Milan Káňa, Kooperativa:
S podstatným navýšením počítám u kategorií jako právnické osoby, mladí řidiči, dodávky či tahače.

Eva Svobodová, Uniqa:

Stále se mluví o zdražení, realita je opačná. Průměrná cena na trhu loni klesla na 2760 korun, což je o procento níže než rok zpátky. Musí se už něco něco stát.

 

Začít diskuzi