Chvalovský exkluzivně: Plzeň je dobrá investice. Šádek ve fotbale umí chodit

Před šesti lety oslovil coby zástupce německých byznysmenů Slavii, měl chuť vrátit se. A také tvrdil, že mimo pražská „S“ nemá žádná tuzemská fotbalová značka takovou sílu, aby stála za finanční „hřích“. Jenže někdejší svazový šéf František Chvalovský změnil názor a deník Sport jeho jméno objevil při pátrání po zájemcích o koupi Plzně. „Radím jedné švýcarské investiční společnosti,“ popisuje pro iSport Premium poprvé svou roli. Větší úlohu na západě Čech však popírá. „Time is over. Je to práce pro Šádka, má můj velký respekt,“ zmiňuje „přechodného“ majitele i šéfa Viktorie.
Jeho velká pracovna velikosti luxusního obývacího pokoje v domě na Bílé Hoře ukazuje, že František Chvalovský je navzdory sedmašedesáti letům ve formě. Cestuje po světě, pomáhá synovi a také někdejšímu brankáři Alešovi, který řídí byznys z Kypru. Sám se nepřestal zajímat o fotbal, jemuž kdysi v Česku vládl. Aktuálně ho moc zajímá ten plzeňský…
Jaká je přesně vaše úloha, pokud jde o koupi sta procent akcií plzeňské Viktorie?
„Ve Švýcarsku jsem skutečně někomu poradil, že je na prodej jeden z dobrých českých klubů. Zapojili se tedy do celého procesu prostřednictvím auditorské firmy Deloitte. Pak došlo k mediálním informacím, které už si překládám nepřímo. Pan Šádek měl říct v kruhu lidí, kteří se realizují v českém fotbale, že mezi zájemci je i společnost doporučená Chvalovským. Na to mu přišel telefonát od (hráčského agenta) Pavla Pasky, který v tom má ´klasicky´ své obchodní zájmy. Šádkovi řekl: ´Tebe může zachránit jedině Chvalovský.´ Šádek mi to zavolal, tak jsem zvedl telefon a Pasku vytočil.“
Co jste mu pověděl?
„´Vím, že mě máš rád. Ale nevěděl jsem, že tolik. A protože já jsem dnes chudý člověk a na Plzeň nemám, chtěl bych se tě zeptat, jestli bys mi na ni nepůjčil, když mě tak doporučuješ. Mně by se to líbilo.´ Asi jsem mu tím vyrazil dech. Odpověděl mi, že se musí zeptat svého obchodního partnera a šéfa pana Jardy Miliardy (bývalého místopředsedy fotbalového svazu a byznysmena Jaroslava Vacka). Od té doby se mi už neozval a pak jste mi volali už jen vy.“ (směje se)
FRANTIŠEK CHVALOVSKÝ ■ Narodil se 17. dubna 1954 v Žatci. Absolvoval VŠE, obor zahraniční obchod. Pracoval v podniku zahraničního obchodu Koospol, podnikal s chmelem, masem či realitami. ■ Od roku 1973 chytal za severočeské Blšany. Od 90. let i jako funkcionář jim pomohl z I. B třídy až do první ligy, kde se objevily v ročníku 1998/99 a vydržely v ní osm sezon v řadě. Nejlépe se umístily na 6. příčce. ■ V roce 1990 se stal předsedou Českého fotbalového svazu, následnický Českomoravský svaz (ČMFS) vedl až do roku 2001. Deset let působil ve strukturách UEFA, byl členem jejího výkonného výboru (1996-2002). ■ Fotbal řídil autoritativně, stál u jeho profesionalizace i vzniku marketingové agentury STES. Jeho doménou byla reprezentace. ■ V roce 1995 se stal obětí jednodenního únosu, podle Chvalovského za ním stál kmotr František Mrázek. ■ Kvůli podnikání byl zatčen v únoru 2001 na letišti v Ruzyni před odletem reprezentace na zápas v Makedonii. V červnu, kdy byl ve vazbě, ho valná hromada ČMFS odvolala. ■ Byl obviněn spolu se skupinou osob z úvěrového podvodu, který měl Komerční bance způsobit škodu až 1,5 miliardy korun. V roce 2011 Chvalovskému Městský soud nepravomocně uložil desetiletý trest odnětí svobody a náhradu škody. Vrchní soud v Praze v roce 2012 rozsudky v plném rozsahu zrušil a vrátil případ k novému projednání. ■ Kauzu uzavřela amnestie prezidenta Václava Klause z roku 2013, která zastavila i trestní stíhání přesahující osm let. |
Představíte švýcarský subjekt, jemuž jste Plzeň doporučil?
„Nejsem k tomu oprávněn. Zbytečně bych se do toho pouštěl. Pokud se definitivně rozhodnou, představí se sami.“
Můžete alespoň říct, jaký druh byznysu je jim vlastní?
„Jsou to lidé od sportu i právníci, soukromí investoři, kteří dali dohromady investiční společnost a snaží se jít po různých sportovních investicích.“
Když jste oťukával ještě za majitele Aleše Řebíčka Slavii, šlo o jiný model i zájemce?
„Ano, tam šlo o Němce a vše bylo jinak nastavené. Tehdy akcie klubu ke koupi v takovém měřítku nebyly. Spolupracoval jsem s Klausem Tebbem, bývalým šéfem T-Mobile v České republice. Říkal: Jsme schopni dát dohromady sponzorské peníze a jimi postupně přebírat rozpočet. To už je ale pár let. Pan Tebbe si teď užívá německé penze…“ (usmívá se)
Je pravda, že jste nahlédl blíže do hospodaření či účetnictví Plzně?
„Do účetnictví určitě ne, to vyvracím. Šádka jsem se ptal, v jakých číslech se Plzeň pohybuje, to je pravda.“
Co jste se dozvěděl? Nevylekalo vás to?
„Dozvěděl jsem se to, co podporovalo mé doporučení. Určitě mě nic nevystrašilo, stojím si za tím, že je to dobrá investice. Jedna z mála v Čechách.“
Proč? Před několika lety jste prohlásil, že kromě Sparty a Slavie není v Česku značka, která by měla takovou sílu, aby se mezinárodnímu subjektu vyplatilo do ní investovat.
„Když jsem viděl memorandum, které zpracovala společnost Deloitte, změnil jsem v tomto směru názor. A asi nejsem sám. I když dnes je situace ve světě jiná, charakterizovaná tím, že třeba v Itálii v sérii A Spezia, Benátky, AS Řím, AC Milán i nejstarší klub na Apeninském poloostrově FC Janov jsou v rukou Američanů. Ve Švýcarsku to samé Lausanne a Lugano. Čtete o finančníkovi Robertu Platekovi (další zájemce o Plzeň), v kolika klubech je. Mimochodem, z Itálie jsem se zrovna vrátil. Další příklad: jeden můj kamarád měl krásný hotel u jezera Lago di Como a prodal ho americkému investičnímu fondu. Američané prostě kupují a investují – skoro by se dalo říct – jak vzteklí. Chudáci Evropani, nikdo z nás neví, co bude zítra. A najednou je velká poptávka po klubu z Plzně. Do jisté míry ji přičítám tomu, jak profesionální práci bezesporu odvádí Deloitte. To, jak Viktorii vykreslili, budí investiční pozornost.“
A v čem se jim to podle vás nejlépe povedlo?
„Nebudu to konkretizovat, ale třeba dokázali na úseku posledních deseti let Plzeň po sportovní stránce perfektně zmapovat, včetně koeficientů v Evropě nebo toho, jací zajímaví hráči odtamtud pocházejí. Klub má v současné době obrovské prodejní výhody, které si sám vydobyl. Tím, jak se prosazoval. Má taky určité nevýhody, jenže ty jsou dané objektivně. Patřím do skupiny lidí, kteří jsou dnes mimo fotbal, ale rozumí tomu, co se v Evropě děje. A jeden můj známý z Německa udělal analýzu českého fotbalu. Vyšlo mu, že příjmy