Fanouškovský výzkum: Sparta vládne, VAR prošel, za simulace vyloučení

Video placeholder
Priske je fér, ve Spartě se z toho nepo..., říká Hašek. Slavia má v očích prach
Praze vládne Slavia, v derby nebylo co řešit
Sparťané na Slavii vůbec nestačili
Zklamaní sparťané po výbuchu v derby
Vítězná slávistická děkovačka
Zklamaní sparťané po výbuchu v derby
Sparta na Slavii v Edenu vůbec nestačila
Strkanice v závěru 304. derby
34
Fotogalerie
lt, inf
Ročník 2022/23
Vstoupit do diskuse (9)

Nejvíce fotbalových fanoušků má v Česku Sparta před Slavií a Baníkem, fotbalová liga táhne především díky své vyrovnanosti a VAR je sice dobrý projekt, ale potřebuje dotáhnout. To mimo jiné vyplývá z exkluzivního výzkumu agentury Confess, který se týkal FORTUNA:LIGY. Dozvíte se i to, co naopak fanouškům na soutěži nejvíce vadí, co by změnili ve fotbalových pravidlech a co by kluby měly zlepšit na stadionech.

Fotbalová Sparta nadále zůstává klubem, za nímž stojí nejpočetnější armáda příznivců. Výzkum na reprezentativním vzorku více než tisícovky fotbalových fanoušků starších 18 let ukázal, že jich je o něco víc než 18 procent ze všech. 

A jelikož podíl cílové skupiny výzkumu v populaci je 37 %, lehko se dopočtete, že jich je po celé republice zhruba 700 tisíc. Druhé Slavii fandí 14 % (asi 540 tisíc), třetímu Baníku 13 % (asi 500 tisíc). Naopak kluby s nejmenším počtem příznivců jsou Jablonec a Mladá Boleslav. Co možná překvapí, je šesté místo Bohemians se zhruba 155 tisícovkami věrných.

Zajímavé je i rozdělení fanouškovské podpory po jednotlivých regionech. Sparta se mezi elitní trojkou neobjevila jen v plzeňském, zlínském a olomouckém regionu. Slavia chyběla ve čtyřech. V Plzeňském, Zlínském, Jihomoravském a také Libereckém kraji, a to i přes úzkou spolupráci s místním Slovanem v letech minulých.

Nejdominantnější postavení v rámci jednoho kraje pak má jednoznačně Viktorka v tom plzeňském (84 % fanoušků) a Baník v moravskoslezském regionu (71 %). Ve Zlínském kraji pak Slovácko lehce poráží Zlín, v Libereckém má celkem jasně Slovan převahu nad Jabloncem, dominance Sparty nad Slavií je pak výraznější v Praze. Naopak ve Středočeském kraji je rozdíl ve fanouškovské základně menší.

Ale pojďme od klubů k celé soutěži. Atraktivitu jí podle průzkumu agentury Confess dodává především její vyrovnanost (55 %), atmosféra na stadionech (21 %) a krásné góly (14 %). Naopak zlepšit by se podle fanoušků měly výkony rozhodčích (54 %) i hráčů (53 %) a také zázemí v arénách a komunikace klubů (celkem 48 %).

Výzkum agentury Confess metodou CAWI (onlinový sběr dat) se zabýval i pravidly a používáním videa ve fotbale. Jen 33 % respondentů by pravidla nechala v současné podobě. Naopak hned 32 % by dávala přímou červenou kartu za simulování a 13 % z dotázaných volá po zjednodušení tolik diskutovaného pravidla o ruce. Necelá 4 % dotázaných by pak dokonce zvedla ruku pro úplné zrušení ofsajdu.

V případě VAR je pak jednoznačně znát, že fanoušci už ho začínají brát jako nedílnou část fotbalu. Celkem 85 % z nich ho chápou jako vítanou pomoc, 45 % ale rovnou dodává, že je třeba jeho fungování ještě výrazně vylepšit a dotáhnout.

Se současným nastavením VAR, tedy intervence jen při zásadních pochybeních sudího na hřišti, souhlasí možná překvapivě už téměř polovina z dotázaných. Naopak třetina fanoušků si stále myslí, že by VAR měl opravovat veškerá pochybení hlavního arbitra.

V zázemí ligových stadionů pak fanoušci nejčastěji požadují zlepšit pořadatelskou službu, čistotu toalet a také občerstvení. A jaké jiné zábavě dávají fanoušci přednost před fotbalem nejčastěji? Hned 51 % z nich uvedli jako největší konkurenci výlety do přírody.

Nejčastějším zdrojem informací o ligových událostech pak pro příznivce zůstávají zpravodajské weby. Po utkáních F:L na nich hltají novinky téměř dvě třetiny fandů.

A jak vypadá pohled na ligu v řezu muži versus ženy? Muži se častěji než ženy domnívají, že by se práce rozhodčích měla zlepšit (60 % vs. 42 % žen) a také ji více označují za jeden z největších problémů českého fotbalu (14 % vs. 6 % u žen).

„Informace o fotbale pak sledují muži častěji než ženy na zpravodajských portálech (70 % vs. 50 % mezi ženami), ženy častěji upřednostňují sociální sítě (46 % vs. 36 % mezi muži),“ říká Kristína Hanušová z výzkumné agentury Confess.

Ta také upozorňuje na to, jak se liší hledání informací o F:L napříč věkovým spektrem fanoušků. „Nejmladší generace, tedy lidé mezi 18-24 lety, hledá informace o svém oblíbeném sportu nejčastěji na sociálních sítích či na YouTube (62 %). A naopak téměř ignoruje klasická tištěná média, kde je sledují jen dvě procenta z nich,“ dodává Hanušová.

#TýmZVRPSkóreB
1Sparta30208270:2968
2Slavia30206481:2566
3Plzeň30176755:2957
4Bohemians301461053:4948
5Slovácko301371036:3846
6Olomouc301011945:4041
7Liberec301081239:4338
8Hr. Králové301151434:4038
9Ml. Boleslav309101139:4237
10Č. Budějovice301051535:5435
11Jablonec30981346:5735
12Ostrava30981343:4235
13Teplice30881438:6332
14Brno30871540:5631
15Pardubice30841829:5828
16Zlín305111437:5526
  • Skupina o titul
  • Play-off o umístění
  • Skupina o záchranu

Vstoupit do diskuze (9)

Nejvyšší česká fotbalová soutěž mění v sezoně 2024/2025 oficiální název na Chance Ligu. Titul obhajuje Sparta Praha.

iSport FantasySestřihy zápasůVIDEO momenty

Stránky klubů: Viktoria Plzeň * Slavia Praha * Sparta Praha * Bohemians 1905

Fotbal dnes * Liga mistrů * Evropská liga * Konferenční liga

Doporučujeme

Články z jiných titulů