Umělá inteligence překresluje ligu. Návrh nového loga pro všechny týmy

Před rokem dělala umělá inteligence první nesmělé krůčky. Ve svých odpovědích banálně chybovala a byla téměř nepoužitelná. Její aktuální verze je ale výrazně pokročilejší a umí i grafiku. Redakce iSport.cz má její nejnovější verzi k dispozici a zadala jí „jednoduchý“ úkol: redesign log týmů nejvyšší soutěže. Vytvoření návrhů trvalo pár desítek sekund. Výsledky? S notnou dávkou nadhledu je posuďte sami. Loga klubů v hokejové extralize podle umělé inteligence ZDE>>>
Postup? Ten nejjednodušší možný. Aplikace ChatGPT-4 dostala 16 jednoduchých úkolů „vytvoř nové logo fotbalového týmu...“. V přehledu naleznete vždy její první návrh.
Loga, která představily kluby v posledních letech, šla cestou jednoduchosti, s tou si umělá inteligence hlavu neláme. Návrhy jsou obecně výtvarně složité, nic, co by si průměrný šesťák kreslil do školních sešitů.
Program úmyslně dělá chyby v typografii, proto nevložil název žádného týmu do loga správně. Se zachováním původního stylu je tak musel upravit grafik Sportu.
Navržená loga jsou seřazena vzestupně podle aktuální tabulky FORTUNA:LIGY po 16. kole.
Pokračování 2/17
Dynamo České Budějovice
U Dynama si umělá inteligence špatně zjistila barvy a místo černo-bílé kombinace ladí Jihočechy do modra. Pak je inspirace vodou logická, vždyť i domov budějovického klubu leží na Střeleckém ostrově, jen pár metrů od soutoku Vltavy a Malše.
Pokračování 3/17
FC Zlín
První nesmyslné použití zvířete. Kůň v logu Zlína má „symbolizovat rychlost a sílu, vlastnosti, které jsou s klubem spojené.“ Nicméně v žádném z log zlínského fotbalového klubu, a že jich klub v posledních dekádách vystřídal dost, se kůň nevyskytuje, ani není s městem nijak spojený. Barvy ale program trefil dobře.
Pokračování 4/17
FK Pardubice
Naopak k Pardubicím se kůň skvěle hodí. Je ve znaku města i současném logu klubu, umělá inteligence si navíc správně zjistila, že dostihy jsou na východě Čech ještě slavnější než fotbal. Navržený znak má působit „moderně, energicky a ambiciózně.“
Pokračování 5/17
MFK Karviná
Vlk v navrženém emblému Karviné má symbolizovat „týmovou práci a houževnatost.“ Jenže s historií fotbalu v Karviné nemá nic společného, v aktuálním znaku – jak klubovém, tak městském – je totiž část orlice. Radost by ale mohli mít sportovní manažer Slezanů Lubomír Vlk a předseda správní rady Jan Wolf.
Pokračování 6/17
FK Jablonec
Tradiční zelenobílá kombinace, neotřelý tvar loga a vkusně umístěný míč. S Jabloncem si umělá inteligence opravdu vyhrála, navrhla dokonce dvě varianty v jedné. Motiv listu má symbolizovat propojení klubu s krásnou přírodou, kterou je Jablonecko proslulé.
Pokračování 7/17
FC Hradec Králové
Zlatého lva z aktuálního loga „votroků“ umělá inteligence vynechala a šla na jeho tvorbu jinak: vsadila na tradiční barvy, k nimž doplnila červenou, a královskou historii. A byť dominantu města – Bílou věž – úplně netrefila, je na logu bělejší než originál.
Pokračování 8/17
FK Teplice
Teplice mají jeden z nejčerstvějších redesignů, proto lze srovnávat. I z aktuálně jednoduchého loga si ChatGPT bere inspiraci, doplňuje ale bájného fénixe, symbol znovuzrození, jako odkaz na povstání klubu z popela na začátku devadesátých let. Nutno připomenout, že tehdy šlo o spojení klubů, Teplice tedy mezi tzv. „phoenix cluby“ nepatří.
Pokračování 9/17
Bohemians Praha 1905
Zelená, bílá, klokan… Navržené logo Bohemians nepostrádá základní atributy, bez kterých by se v Ďolíčku neobešli. Symbol dovezený z Austrálie zároveň vypadá podstatně bojovněji než aktuální. Styl loga má podle umělé inteligence symbolizovat „unikátní identitu klubu,“ zároveň se ale nemůžete zbavit dojmu, že trošku připomíná pivní etiketu.
Pokračování 10/17
FC Slovan Liberec
U velké sněhové vločky dominující logu Slovanu si pozorovatel myslí, že aplikace glosuje aktuální situaci, protože se u Nisy muselo hodně odklízet, aby se vůbec mohlo hrát. Je pravdou, že sníh k severu Čech neodmyslitelně patří, stejně jako hory, které Liberec i jeho navržené logo obklopují.
Pokračování 11/17
FC Baník Ostrava
U Baníku se aplikace zaměřila na důlní historii celého ostravského regionu. V logu proto lze najít hornický kahan a krumpáč, zároveň je návrh výrazně tmavší než aktuální varianta.
Pokračování 12/17
FK Mladá Boleslav
Mladá Boleslav = auta. Jednoznačně. Automobil jako symbol průmyslu, který město i místní fotbalový klub živí, je naprosto logický. Umělá inteligence možná nechtěně trefila i typ. Vyobrazený vůz totiž není nepodobný předválečné Škodě Popular.
Pokračování 13/17
FC Viktoria Plzeň
Nesmyslné použití zvířete se nevyhnulo ani absolutní české elitě. Logo Viktorie Plzeň skvěle kombinuje klubové barvy červenou, modrou a bílou. Jenže lev historicky nikdy nebyl součástí západočeské metropole, to už tam spíš patří velbloud. „Lev reprezentuje sílu a hrdost, klíčové prvky klubové identity,“ vysvětluje umělá inteligence svou volbu.
Pokračování 14/17
SK Sigma Olomouc
Olomouc dostala od ChatGPT jedno z nejnápaditějších log. Umělá inteligence zahrnula řecké písmeno, zároveň se s trochou představivosti dají najít prvky hanáckého folkloru. Barvy i tvar jsou klasické, jako jediný návrh ale obsahuje siluety připomínající fotbalisty.
Pokračování 15/17
1. FC Slovácko
Nejvíc jdou folklorní prvky vidět u Slovácka. A podle umělé inteligence naprosto záměrně. „Logo obsahuje prvky reprezentující moravskou kulturu a dědictví, odráží silnou místní identitu klubu,“ zdůvodňuje. K původní modrobílé kombinaci tak přibyla červená, symbol v dolní části pak připomíná skleničku na víno.
Pokračování 16/17
SK Slavia Praha
V Edenu při reálné změně loga vsadili na jednoduchost s dominantní hvězdou, ta je ale v návrhu umělé inteligence upozaděna na jednu malou hvězdičku v horní části. „Obsahuje stylizovaný fotbalový míč a abstraktní prvky představující pohyb a dynamiku,“ uvádí aplikace. Ano, rychlost, s tím by Jindřich Trpišovský mohl souhlasit.
Pokračování 17/17
AC Sparta Praha
Sparta. Jasně, řecký válečník. U loga aktuálních mistrů se dají myšlenkové pochody umělé inteligence jasně vysledovat. Vyobrazení bojovníka navíc vždy symbolizovalo sílu a odhodlání. Slabinou by mohlo být, že jsou kromě červené ignorovány zbylé tradiční klubové barvy – žlutá a modrá.