Chance Liga
Vstoupit do diskuse (38)

Bagry a jeřáby ještě mají na několik let volno. Ale Sparta je i tak o kus blíž výstavbě fotbalového stadionu na místě dnešního stánku Evžena Rošického. S fotbalovou asociací podepsala smlouvu o smlouvě budoucí, na jejímž základě zaplatí FAČR coby majiteli pozemku v průběhu třiceti let více než 1,7 miliardy korun. A za svých až pět miliard si postaví stadion na míru.

Šéfové obou jednajících stran si pro slavnostní chvíli nachystali vzletná slova.

„Jedná se o významný milník v historii českého fotbalu. Je to win-win situace, z níž bude profitovat celý český fotbal,“ pověděl Petr Fousek, předseda asociace.

„Jedná se o významný den pro Spartu a všechny sparťanské fanoušky, potažmo pro všechny fanoušky českého fotbalu,“ prohlásil František Čupr, místopředseda představenstva klubu. Ten si možnost stavět vysoutěžil v mezinárodním tendru, jeho návrh následně schválila loňská valná hromada.

Pro připomenutí, podmínky jsou následující:

Sparta zaplatí asociaci nejprve 95 000 000 korun jako poplatek za exkluzivitu. A pak po dobu třiceti let každý rok valorizovanou částku 32 189 300 korun. Té se říká stavební plat a souhrnem v čase činí 965 679 000 korun.

Ještě než si povíme celkovou sumu, připočteme částku 150 000 000 korun. To proto, že Sparta se zavázala poskytnout nový stadion zdarma pro tři zápasy národního týmu ročně.

Celkem tedy za třicet let odejde z účtu Sparty na účet FAČR 1 210 000 000 korun, po započtení inflace 1 784 000 000 korun.

Do té doby bude Spartě patřit pouze stadion, po uplynutí této doby jí připadne i pozemek.

Každoroční více než třicetimilionová platba bude okamžitě k dispozici k potřebám fotbalu. „Je to výnos, který bude směřovat do rozpočtu fotbalové asociace. Nechci teď kvantifikovat, kolik a kam. Asi bych úplně zkratkovitě neříkal, že všechno půjde do amatérského fotbalu. Ale samozřejmě na tenhle segment určitě nebudeme zapomínat,“ říká Fousek.

Další kroky? Stavební povolení i lepší doprava

Co se bude v nejbližší době dít? To už je otázka především na Spartu, na jejíchž bedrech bude jednání o stavebním povolení. Na to má dle smlouvy pět let. Zní to jako dostatečná doba, ale klub má reálnou obavu, že za tento čas nestihne vyřídit vše potřebné. „Byli bychom rádi, kdybychom to zkrátili, nikoliv prodloužili. Nicméně víme, že u nás v České republice získat stavební povolení na jakoukoliv významnější stavbu není nic jednoduchého. V tuto chvíli si opravdu netroufám predikovat, jak rychle ho získáme,“ říká Čupr.

Pokud pět let opravdu nebude stačit, Sparta se ve smlouvě zavázala k poskytnutí stávajícího stadionu na Letné pro potřeba reprezentace zdarma, případně pro stejné účely k zajištění jiného stadionu na vlastní náklady.

Co je pro klub podstatné a zároveň zjednodušující, je skutečnost, že projekt jako takový nebude součástí „všeobjímajícího“ plánu na využití celého strahovského kopce, tedy včetně velkého spartakiádního stadionu. Lidově řečeno, bude to kus za kus – Rošického stadionu dolů, sparťanský vzhůru – což slibuje časovou úsporu.

Už nyní probíhá debata o posílení dopravní obslužnosti na strahovský kopec. „Krokem pro nejbližší měsíce je zpracování dopravní studie. Máme již za sebou úvodní schůzky na magistrátu. Víme, jaké jsou plány s posílením městské hromadné dopravy na Strahově. V tuto chvíli má stavební povolení tramvajová trať z Malovanky přímo na Strahov. V příštím roce by měla být realizována výstavba a hotovo by mělo být v roce 2027. Zároveň je v tuto chvíli zpracováván koncept trolejbusové dopravy na Strahov. Těch variant je více,“ vysvětlil Tomáš Křivda, generální ředitel Sparty.

Stejně tak se bude řešit i parkování, byť veřejná doprava bude mít prioritu. „Když jsme měli jednání na magistrátu, tak tam zaznělo i to, že během spartakiády byl strahovský kopec schopen obsloužit stovky tisíc lidí a stejně to fungovalo. Takže ta plocha tady je,“ doplnil Čupr.

Stále platí, že stadion má stát nejpozději do roku 2035. Vejde se do něj 35 000 lidí a výstavba – která jde čistě za Spartou – vyjde odhadem na čtyři a půl až pět miliard korun. Jeho podoba ještě není na světě. „Architektonická studie teprve vznikne. Počítáme se špičkovými technologiemi,“ ujišťuje Křivda s tím, že se zatahovací střechou se nepočítá.

Pokud vše půjde, do deseti let se bude chodit a jezdit na Spartu i na reprezentaci na Strahov.

Obsah ZDARMA pro přihlášené uživatelePřihlásit

#TýmZVRPSkóreB
1Slavia30253261:1178
2Plzeň30205559:2865
3Ostrava30204652:2664
4Sparta30195656:3362
5Jablonec30156947:2551
6Olomouc301271146:4143
7Liberec301191045:3142
8Karviná301181140:5241
9Hr. Králové301171233:3140
10Bohemians308101232:4234
11Ml. Boleslav30971440:4034
12Teplice30971432:4234
13Slovácko30791425:5130
14Dukla30591623:4724
15Pardubice30471922:4919
16Č. Budějovice30052514:785
  • Skupina o titul
  • Play-off o umístění
  • Skupina o záchranu

Vstoupit do diskuze (38)

Nejvyšší česká fotbalová soutěž mění v sezoně 2024/2025 oficiální název na Chance Ligu. Titul obhajuje Sparta Praha.

iSport FantasySestřihy zápasůVIDEO momenty

Stránky klubů: Viktoria Plzeň * Slavia Praha * Sparta Praha * Bohemians 1905

Fotbal dnes * Liga mistrů * Evropská liga * Konferenční liga

Doporučujeme

Články z jiných titulů