PLZEŇ - SPARTA SOBOTA 15:00 ONLINE | Sehnat vstupenku na domácí zápas Viktorie Plzeň? Ještě před dvěma lety žádný problém. Klidně několik minut před výkopem u pokladny bez front. Dnes je ale všechno jinak. Lupeny na fotbal jsou na západě Čech pomalu nedostatkovým zbožím. A klub na fotbalové horečce solidně vydělává!
Před osmi lety chodilo na fotbal v Plzni v průměru kolem tisícovky diváků. Klub zrovna spadl do druhé ligy a v prvním kole prohrál třeba na hřišti Tatranu Prachatice. Sehnat lístek na zápasy Viktorie bylo i v dalších letech naprosto bezproblémové.
Pokud se ale chcete do moderní arény ve Štruncových sadech posadit zítra při šlágru se Spartou, máte smůlu. Je vyprodáno. Beznadějně. Kasy před stadionem zůstanou zavřené, není co prodávat. A klubový pokladník může začít počítat tučnou tržbu.
Příjmy z domácích zápasů jsou pro většinu klubů v západní Evropě podstatnou součástí klubového rozpočtu. Tak daleko se zatím v Česku žádný klub nedostal. Velmi slušně ale začali na vstupném vydělávat třeba v Plzni, kam se fanoušci naučili chodit ve velkém počtu.
Podle odhadu deníku Sport by třeba zítřejší zápas se Spartou mohl klubu vydělat okolo 1,2 milionu korun čistého (po odečtení nákladů na pořadatelskou službu, údržbu či hostesky, které činí přibližně sto tisíc).
Za minulou sezonu mohli v Plzni na ligovém vstupném vydělat včetně permanentek zhruba 12 milionů korun, tedy pokrýt přibližně desetinu ročního rozpočtu. „Hrozně si vážíme toho, že diváci chodí. Podle mě je to kombinací našich výkonů, pěkného stadionu a třeba i péče o ně,“ říká mluvčí klubu Pavel Pillár.
Nárůst diváckého zájmu dokládá třeba na vyšším počtu prodaných permanentek. „Na tuto sezonu jsme jich prodali o sedm set víc, tedy tři tisíce dvě stě,“ potvrzuje.
Pokud zájem plzeňských „fans“ vydrží i nadále, mohl by se zisk z ligového vstupného přehoupnout na konci sezony přes patnáct milionů korun. K tomu je nutné připočítat i čísla ze zápasů v Evropské lize.
Poté, co v Plzni otevřeli moderní Doosan Arenu s kapacitou bezmála dvanáct tisíc sedaček, zaplnila se v únoru na Schalke 04 i na předkola s Rustavi, Chorzówem a Lokerenem. Při předpokladu, že se prodají veškeré balíčky vstupenek i na základní skupiny EL, přiteče do pokladny další velmi tučný balík.
Fotbal, který baví, prostě může i v českém prostředí vydělávat. „Když jsem do klubu přišel, záviděli jsme hokejistům vyprodané zápasy a fantastickou atmosféru. Teď už jsou skvělí i tady! Už nemusíme chodit na hokej,“ pochvaluje si zájem fanoušků trenér Pavel Vrba.
Tedy muž, jenž má na fotbalové horečce na západě Čech obrovský podíl. „Fanoušky baví fotbal, při kterém jsou neustále v napětí, který je ofenzivní. Raději budu hrát takový, při kterém sice soupeř občas bude mít více štěstí než my, ale neskončí to 0:0 a diváci se nebudou koukat na časomíru, jen aby už bylo po všem a mohli jít domů,“ nastiňuje svou filozofii.
I díky ní není „plný dům“ v Plzni ničím výjimečným, nýbrž naprosto normální. Fanoušci si prostě zvykli chodit na Viktorii. A klubová kasa, ta se má!
Domácí návštěvnost Plzně v této ligové sezoně |
1. kolo Plzeň–Hradec Králové (3:0) 10 310 3. kolo Plzeň–Brno (2:3) 10 513 5. kolo Plzeň–Mladá Boleslav (2:0) 9 685 7. kolo Plzeň–Sparta vyprodáno |