Pět a půl roku byl velvyslancem České republiky ve Velké Británii. Jeho vášní však není jen diplomacie, ale také fotbal. Úspěšný ambasador Libor Sečka zná Premier League i West Ham United zevnitř. Jak se dívá na přestup roku miliardáře Daniela Křetínského do elitního spolku majitelů klubů nejatraktivnější ligy na světě? A co znamená tenhle krok pro Česko?
Jeho mise skončila na Ostrovech v létě, ale vrací se tam pořád. Na podzim si třeba nenechal ujít na Olympijském stadionu v Londýně slavné vítězství West Hamu nad Chelsea 3:2. Tenhle triumf už coby spolumajitel slavil i Daniel Křetínský.
Rodák z Brna ve společnosti klubových vlastníků Premier League. Jak velká to je reklama pro Českou republiku?
„Opravdu velká. Fotbal je v Británii společenská záležitost a obrovský fenomén. Kluby a jejich vedení jsou bedlivě sledováni. Navíc West Ham má širokou fanouškovskou základnu. V Anglii se říká, že po Manchesteru United a Liverpoolu patří z hlediska počtu fanoušků na třetí příčku. Pro Českou republiku to znamená vstup do nového světa spojeného s fotbalem.“
Libor Sečka |
diplomat |
Věk: 60 (8. října 1961 ve Znojmě) |
Kariéra: velvyslanec v Mexiku (1999-2000), velvyslanec v Itálii a na Maltě (2002-06), velvyslanec v Číně (2009-15), velvyslanec ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska (2016-21) |
Což je pocta.
„Bezpochyby. Ale Daniel Křetínský už měl v Anglii velmi dobrou pověst investora předtím. Co ho udělalo v Británii již dříve slavným, byl vstup do Royal Mail, ve které postupně navyšoval svůj podíl až na současných 19,02 %, což ho činí největším akcionářem královské pošty. To je taky obrovská reklama!“
Jde o váženou firmu?
„Ano. Royal Mail je součástí britského establishmentu. Patří k symbolům, které vytvářejí britskou identitu. Vedle BBC a královské rodiny se i Royal Mail dá zařadit mezi něco, co dotváří anglickou atmosféru. Pokud se nepletu, královská pošta existuje od 16. století. A od doby, co do ní Daniel Křetínský vstoupil, její akcie se zhodnotily snad o 140 procent. V období covidu, kdy byla ekonomická aktivita nízká, to byl tedy velmi dobrý a prozíravý krok. Kromě toho vlastní i kolem deseti procent v obchodním řetězci Sainsbury, což je taky věc, která je součástí každodenního života Britů.“
Jedná se o supermarkety.
„Dalo by se to možná přirovnat k tuzemským sítím obchodů Billa nebo Albert. Je to velký řetězec, kde najdete domácí potřeby, hygienické potřeby… Je to velmi oblíbený obchod pro celou řadu Angličanů. Ještě je asi dobré dodat, že pan Křetínský má v Británii další aktivity v energetickém průmyslu. Finanční a ekonomičtí experti již dlouho sledují jeho počínání nejen v Británii, ale v celé Evropě. Takže v odborných kruzích je velmi dobře známý. A teď tedy bude známý i ve fotbalovém prostředí. Je to kulminace jeho aktivit v Británii, s kterou je spojená velká publicita. Doufejme, že to bude velká reklama pro Českou republiku i nadále.“
Jak ho Angličané vnímají?
„Anglická média velmi ráda pracují se zkratkami, Danielu Křetínskému dala přezdívku Česká sfinga.“
Což si máme vyložit jak?
„Sfinga je něco velkého, co nedává příliš znát své pocity. Ale současně je to dominantní, vévodící a cosi, co přetrvává. Asi takhle bychom mohli tuhle zkratku přeložit. Byl jsem dotazován stovkami fanoušků na to, jaký je, jak působil v Česku, co se dá od něj očekávat.“
Co jste odpovídal?
„Odpovídám stále totéž: jeho příchod je
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!
Koupit