Testy potvrdily: Smrt hokejistů Jaroslavle zavinila brzdící síla

Sekretář hokejového svazu Martin Urban na pohřbu Jana Marka
Petr Gřegořek s manželkou se jdou rozloučit s Janem Markem
Třinecký snajpr Martin Růžička na rozloučení s Janem Markem
Kamarádi a bývalí spoluhráči se přišli rozloučit s Janem Markem
Takhle se loučili fanoušci s Janem Markem při bohoslužbě v Týnském chrámu v Praze
Marek Malík na pohřbu Josefa Vašíčka na havlíčkobrodském hřbitově
Rakev Josefa Vašíčka nesli Marek Malík (uprostřed), Radek Martínek (vlevo), vzadu pak František Kaberle, na druhé straně kráčí i Tomáš Vokoun
73
Fotogalerie
pan
Tragédie
Vstoupit do diskuse (6)

Sedmého záři vyhasly při letecké katastrofě životy 44 lidí, vesměs členů hokejového týmu ruské Jaroslavle. Mezi oběťmi byli i tři čeští reprezentanti Karel Rachůnek, Jan Marek a Josef Vašíček. Od té doby se objevuje nekonečná řada spekulací, co pád Jaku-42 zapříčinilo. Až teď jsou vyšetřovatelé podle všeho aspoň o trošku blíže objasnění celé tragédie.

Podle dosavadních testů zkušebních pilotů bylo dle ruských úřadů prokázáno, že na letoun působila dodatečná brzdící síla, která znemožnila jeho vzlet.

"Je jasné, že na stroj působila brzdící síla, která mu znemožnila nabrat dostatečnou rychlost a nedovolila ho dostat vzletové polohy," uvedl pro První kanál ruské televize Vasilij Sevasťjanov, který se testů zúčastnil.

Letoun s hokejisty začal být brzděn po dosažení rychlosti 165 kilometrů v hodině. Jak ukázaly záznamy z černých skříněk,  pilot se po zjištění problémů snažil přidat rychlost a navíc přitáhl knipl k sobě, čímž dle názorů odborníků celou situaci zhoršil. 

HokejHokej • ReutersStroj se při rychlosti 230 kilometrů za hodinu sice na pár okamžiků vznesl, ale téměř okamžitě se zřítil. Nehodu přežili jen dva lidé. Palubní inženýr Sizov a hokejista Alexander Galimov, který však na následky zranění později v nemocnici zemřel.

"Nějaká neznámá brzdící síla nedovolovala zvýšit úhel náběhu pro start, který má činit 10-12 stupňů," uvedl zkušební pilot Sevasťjanov.

Zajímavý poznatek přineslo prozkoumání ranveje, z které letoun startoval. Dle stop se ukázalo, že na stroj přestala brzdná síla působit až v posledním okamžiku, což již však celé tragédii nemohlo zabránit.

Při zjištění těchto skutečností nemohly vyšetřovatelům tragédie pomoci ani černé skříňky, které brzdění nezaznamenávají.

"Necítil jsem při startu žádnou prudkou brzdnou sílu, ale pokud byla malá, nemohl jsem to stejně poznat," uvedl při výpovědi jediný přeživší člen letadla - inženýr Sizov.

Zbytky letadla jsou stále podrobovány zkouškám. Pokud se ukáže, že technický stav Jaku-42 není příčinou pádu letadla, bude vina na tragédii připsána pilotům, kteří při havárii zahynuli.



Vstoupit do diskuze (6)

Doporučujeme

Články z jiných titulů