Tomáš Richtr
10. července 2017 • 11:50

FIA má u Bottasova startu co vysvětlovat, Vettel navýšil náskok se štěstím

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Bořil v ofsajdu? Asi ano, ale žádný záběr není stoprocentní. Nejasná ČK pro Petráka
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
VŠECHNA VIDEA ZDE

Mercedes byl v Rakousku silnějším autem, které také vyhrálo. Přesto pilot Ferrari Sebastian Vettel navýšil své vedení v průběžném pořadí mistrovství světa na 20 bodů. Jeho hlavní rival Lewis Hamilton se nevešel na stupně vítězů poté, co musel startovat až osmý. Jeho převodovka nevydržela požadovaný počet šesti po sobě jdoucích velkých cen, a tak byl penalizován. Letošní úroveň nespolehlivosti je výrazně vyšší než předloni, což jen dokládá tuhost bojů na závodní dráze, při kterých jdou týmy více na hranu z pohledu techniky.



Závěr závodu se nesl v podobném duchu jako Velká cena Ruska. Vettel nasadil ke stíhací jízdě Valtteriho Bottase, kterému uvadaly pneumatiky, zatímco Vettel byl při chuti. Jak sám řekl, „potřeboval jsem ještě jedno kolo a měl bych jej“.

Fanoušci Ferrari a Sebastiana Vettela se druhý závod po sobě cítí poškozeni. Bottas byl totiž prošetřován kvůli podezření z předčasného startu, ale sportovní komisaři nenašli problém. Televizní záběry prokazují, že Bottasova kola se začnou otáčet zlomeček času před tím, než zhasnou červená světla, což je signálem ke startu.

Jde o rozdíl opravdu malý. Takzvané ulité starty hlídá elektronika ve spolupráci s detektory pod auty na každém startovním slotu. Ty žádný problém nenahlásily, stěžovalo si Ferrari. Detektory musí mít nastavenou určitou drobnou toleranci, protože například ve větru se auta pořád mírně hýbou.

Stejně tak při práci se spojkou to s autem takříkajíc cukne. Při nulové toleranci by systém hlásil předčasný start snad u všech aut, proto musí být nastavena určitá tolerance, která je platná již mnoho let. Bottas se právě do této tolerance vešel.

Je ale zřejmé, že nereagoval na světla. Jak sám přiznal, šel do „výstřelu“ s určitým rizikem. Záhadou ale potom je, k čemu startovací systém vyhodnotil Bottasův reakční čas na úrovni 0,201 sekundy. Je totiž zřejmé, že Bottas nereagoval na nic. Šel startovnímu signálu „naproti“ s rizikem.

Nešlo o reakci na světla, neboť Bottasův mercedes se dává do pohybu ještě před zhasnutím světel. Bude to chtít ještě nějaké další vysvětlení ze strany FIA. Třeba jen špatně nazývají proces, kterým se vozy dají do pohybu na určitou rychlost: ‚get-away period‘. Což pak ale není reakční čas a informace FIA jsou zavádějící a matoucí.

Kvjat jako začátečník

Jsem zklamán ruským pilotem Daniilem Kvjatem. Do seniorky Red Bullu se dostal díky neplánovanému odchodu Sebastiana Vettela. Ale rychle se do Toro Rosso vrátil, když musel uvolnit místo Maxi Verstappenovi. Na něj se do Rakouska přijely podívat početné armády holandských fanoušků.

Kvjat je zkušeným závodníkem, ale po startu do závodu na Red Bull Ringu měl prostě zatměno. Takové chyby dělají opravdoví začátečníci. Problémem je to, že ze závodu katapultoval nejen Fernanda Alonsa, ale také právě Verstappena. Pro něj je to z různých důvodů páté odstoupení v sedmi závodech, ale právě Verstappen je pilotem, který může okořenit dění na čele, mezi jezdci Ferrari a Mercedesu.

Podobně jako to předvádí Daniel Ricciardo, který vyhrál v Baku a je popáté v řadě na stupních vítězů. Verstappenova odstoupení, ale také různé penalizace, ať už pro jezdce Mercedesu či Ferrari, nás o takové zážitky bojů na čele ochuzují a je to škoda! A že Kvjat za sestřelení dvou pilotů ze závodu dostal stejný trest průjezd boxy jako jiný závodník za pouhé ignorování modrých vlajek, tak to je k zamyšlení.

Ještě před závodem neutekl Kimi Räikkönen tvrdé kritice ze strany prezidenta Ferrari Sergia Marchioneho. Je prý potřeba, aby do toho dával více s tím, že někdy je pěkně „mdlý“. V samotném závodě byl Räikkönen v cíli pátý 20 sekund za Vettelem, v kvalifikaci na něj ztrácel relativně masivní půl sekundu.

S ohledem na výsledky Mercedesu a Ferrari v Rakousku sice Vettel upevnil vedení v Poháru jezdců (ne díky rychlosti, ale Hamiltonově penalizaci), ale Ferrari navýšilo ztrátu v Poháru konstruktérů. Správný šéf se nenechá v takové situaci ukolébat body v tabulce a přirozeně nebude spokojen. Je potřeba zabrat. Stejně jako u Red Bullu.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud