jip
Cyklistika
Začít diskusi (0)

Šest let trvalo pátrání po existenci skrytých motorů v kolech profesionálních cyklistů, než se podezření proměnilo nálezem na cyklokrosovém mistrovství světa v realitu. Mezinárodní cyklistická unie (UCI) vyšetřuje belgickou závodnici Femke van den Driesschovou, u níž byl objevený během sobotního závodu. Jak může takový exemplář vypadat?

Ovládání

Motorová pomoc se spouští pomocí tlačítka na řídítkáchMotorová pomoc se spouští pomocí tlačítka na řídítkách • twitter.comMotor se aktivuje pomocí malého tlačítka, umístěného na řidítkách. První podezření padlo právě kvůli tomu na Fabiana Cancellaru, jehož pravá ruka sjížděla během závodů v roce 2010 po řidítkách dolů a zdálo se, že prsteníčkem míří vždy k jednomu konkrétnímu bodu. Často pak nezadržitelně zrychlil. Na jedno zmáčknutí se motor zapíná, na dvě vypíná.

Motor

Skrytý motor je vysoký 22 centrimetrůSkrytý motor je vysoký 22 centrimetrů • twitter.com

Běžně prodávaný model je vysoký 22 cm a montuje se do středu rámu, kam se usadí pomocí dvou útlých šroubků nad sebou. Spekuluje se, že ten, kdo s kolem manipuluje, pak dírky po šroubcích zakytuje a přelakuje nebo přelepí reklamní nálepkou, aby nebyly zvenčí vidět. Motor je uvnitř rámu propojen pomocí drátů s baterií.

Baterie

Mezinárodní cyklistická unie (UCI) vyšetřuje belgickou závodnici Femke van den Driesschovou kvůli motorku v koleMezinárodní cyklistická unie (UCI) vyšetřuje belgickou závodnici Femke van den Driesschovou kvůli motorku v kole • Profimedia.cz

Existují dva hlavní typy baterií – jedna vydrží 60 a druhá 90 minut. Motor se tedy nedá používat během celého závodu, na využití v klíčových pasážích na trati je to však stále dost. Nejčastější umístění baterie je buď pod sedlem nebo v oblasti bidonu na pití. Slabší model váží 900 gramů, silnější o 400 gramů víc. Motor váží 750 gramů, což dohromady dává hmotnost celého zařízení kolem dvou kilogramů.

Elektromagnetická kola

Mladá belgická závodnice má vážný problémMladá belgická závodnice má vážný problém • Profimedia.cz

Italský deník Gazzetta dello Sport publikoval nově odhalení, že dalším způsobem podvádění může být použití elektromagnetických kol. Ta mají být schopna přidat k výkonu jezdce 20-60 wattů a jedno stojí zhruba 5,5 milionu korun. Autor článku Claudio Ghisalberti tvrdí, že motor v trubkách je zastaralá metoda, používaná už jen hlupácky. Elektromagnetická kola motory podle jeho zjištění vytlačují.

Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů