12. ledna 2020 • 14:34

Etapa na plný plyn. Prokop i Michek si polepšili, ale Dakar zasáhla smrt

Autor: ČTK, iSport.cz
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Bořil v ofsajdu? Asi ano, ale žádný záběr není stoprocentní. Nejasná ČK pro Petráka
SESTŘIH: Boston - Toronto 2:3. Pastrňák dal první gól v play off, rozhodl ale Matthews
VŠECHNA VIDEA ZDE

Automobilový jezdec Martin Prokop i motocyklista Martin Michek si v  7. etapě Rallye Dakar polepšili o jedno místo. Nováček na slavné soutěži Michek zajel po dnu volna jedenáctý čas a průběžně je čtrnáctý. Prokop zvládl 741 km dlouhou etapu z Rijádu do Vadí ad-Dauásiru jako třináctý a celkově je o jednu pozici horší.



Mezi automobily si vedení upevnil Španěl Carlos Sainz, který má na druhého Katařana Násira Attíju náskok deset minut. Motocyklistům kraluje Ricky Brabec z USA. Tovární jezdec Hondy dnes zajel pátý čas, svůj odstup od Chilana Pabla Quintanily ale navýšil už na téměř 25 minut.

Průběh 7. etapy poznamenala tragická nehoda portugalského motocyklisty Paula Goncalvese, který po těžkém pádu utrpěl vážná zranění a zemřel. V důsledku toho vedení závodu po konzultaci s jezdci zrušilo pro kategorie motocyklů a čtyřkolek pondělní osmou etapu.

Vzhledem k okolnostem nemohl mít Michek ani radost ze skvělého výsledku. „To vše jde teď stranou, jelikož se stala obrovská tragédie přímo na trati. Těžko k tomu dodat něco víc, zasáhlo to celý bivak. Je mi to moc líto,“ uvedl Michek v tiskové zprávě týmu.

Jeho kolega Milan Engel dokonce kolem místa nehody jel. „Viděl jsem na vlastní oči, jak ho resuscitují. Bylo to strašně nepříjemné a několik kilometrů jsem se z toho dostával. Moc mě mrzí, že se něco takového stalo. Paola jsem tu v bivaku potkával od svého prvního Dakaru. Téměř vždy se usmíval,“ konstatoval Engel, jemuž patří 28. místo v celkové klasifikaci.

Portugalský závodník Joaquim Rodrigues truchlí za zesnulého kolegu Paula GonçalveseFoto AP Photo/Bernat Armangue

Posádky dnes absolvovaly nejdelší porci měřených kilometrů (546) na letošním Dakaru a profil trasy umožnil z velké části jet na plný plyn. „Všichni závodníci jsme se shodli na tom, že etapa byla extrémně rychlá. Od začátku jsem byl ve svém rytmu a povedlo se mi zajet super výsledek,“ konstatoval Michek.

Prokop dokonce řekl, že nikdy rychlejší test nejel, a takové závodění mu nevyhovovalo. „Byla to hrůza a nevím, jestli tohle není trošku zbytečné. Jestli není lepší nechat nás jezdit v technických úsecích a ne přejezdy na plný plyn. Tak to ale je, jsme rádi, že jsme to přeskákali, ale nic pěkného to nebylo,“ uvedl Prokop na facebooku a ocenil práci týmových mechaniků a inženýrů, kterým se ve dnu volna podařilo vylepšit vůz. „Ztráta byla menší než obvykle, auto jsme určitě trošku vylepšili,“ řekl.

V kategorii kamionů byl pátý Aleš Loprais a celkově je i nadále čtvrtý. Martin Macík zajel 13. čas a je pátý. Na krajana ztrácí téměř 24 minut. V čele je i nadále Rus Andrej Karginov.

„Byla to docela hezká etapa se spoustou dun. Naše Praga fungovala skvěle, v posádce byla dobrá atmosféra. Místy jsme se krásně přetahovali s Martinem Macíkem. Byl to velmi pěkný vyrovnaný závod a máme i velmi pěkný výsledek, ze kterého máme radost. Je to malé zadostiučinění za naši celoroční dřinu,“ uvedl Loprais a dodal, že etapu s ohledem na tragickou Goncalvesovu nehodu nemá cenu více hodnotit. „Těžko něco říkat v den, kdy zemřel tak skvělý motorkář. Je nám to moc líto. Hlavně jeho rodiny, protože to je prostě peklo,“ řekl.

Martin Macík z týmu Big Shock Racing během sedmé etapyFoto ČTK

Macíkovu ztrátu způsobil defekt zadní pneumatiky. „Honili jsme se s ostatními a 100 kilometrů před cílem se z ničeho nic odseparoval vzorek z našeho zadního kola. Nechápeme proč, byla to rána jako z děla,“ uvedl Macík. Výměna trvala posádce asi 15 minut, na Karginova dnes přitom ztratila dohromady necelých dvacet.

Ani pilot týmu Big Shock Racing nebyl nadšený z dnešní trati. „Musím říct, že postrádám náročnost Dakaru, protože tohle je vypalovačka. Letíte 140, pak najednou zatáčka a zase 140. Duny jsou malé, nic extra. Je to jednoduché, rychlé a doufám, že to změní,“ přál si Macík.

Po technických problémech ve 3. etapě se do rallye vrátil čtyřkolkář Tomáš Kubiena a zajel osmý čas. V průběžném pořadí už ale nefiguruje. Průběžně jedenáctý je Zdeněk Tůma, který pokračuje se čtyřhodinovou penalizací.

Po kolizi s kamionem pokračuje i Tomáš Ouředníček, jehož týmu se ve dnu volna podařilo opravit výrazně poničený ford. „Rekonstrukce probíhala až do rána. Auto vydrželo, dojelo až do cíle, za což jsme rádi. Nejsme šťastní z rychlosti, ale to se dá ladit. Hlavně, že jsme sem dorazili,“ řekl Ouředníček, jenž se nakonec vyrovnal i s poruchou mikrofonu v helmě. „David mě kvůli tomu chvilku navigoval znakovou řečí,“ podotkl.

Porucha motoru dnes zkomplikovala snahu Borise Vaculíka, jehož ford se do cíle dostal jen s pomocí soupeřů. „V rychlosti 170 kilometrů v hodině nám zřejmě praskla vačka a zůstali jsme stát. Motor je KO. Asi 60 km nás odtáhl přítel z autokrosu Mathias Behringer, dalších 140 km do bivaku francouzská posádka s toyotou. Všem moc děkuji. Všichni se snažíme o nemožné - zkusit to do rána opravit,“ uvedl Vaculík na facebooku. I s penalizacemi dnes ztratil přes osm hodin.

Naopak Zdeněk Tůma, závodník z týmu BARTH Racing profrčel 7. etapou bez větších komplikací a v cíli bral 11. místo. Na něm se pohybuje také v celkovém pořadí. „Duny se střídaly s rychlými pláněmi, po kterých se jelo třeba šedesát kilometrů. Rychlejší etapu jsem asi nikdy nejel,“ prohlásil jezdec na čtyřkolce.

Minimum technických pasáží a náročných výjezdů přes duny. Startovní pole frčelo v neděli hlavně po písčitých rovinkách, na rozlehlých pláních se využívala maximální rychlost. „Myslím, že pro Dakar to byl celkem atypický terén. Přiklonil bych se možná přece jen k techničtější trase,“ tvrdil Zdeněk Tůma. „Z mojí čtyřkolky jsem dostal maximálně 110 km/h. Motor se někdy trápil, když jsem to držel dlouhou dobu na plný plyn. Pro stroj to představuje velkou zátěž.“

Nepříjemnost způsoboval také prach, který létal ve vzduchu hlavně po průjezdech závodních aut nebo kamionů. „Bylo to zrádné, protože se musí neustále sledovat terén. Cestu totiž stěžují hrboly nebo vyjeté koleje. V prachu pak není vůbec nic vidět,“ popisoval Tůma, který v celkovém pořadí drží 11. místo se ztrátou více než patnácti hodin na vedoucího jezdce.

Desátou příčku v hodnocení čtyřkolek drží argentinský jezdec Martin Sarquiz. Na něho Tůma ztrácí přes dvě hodiny. „Mým cílem je se dostat do nejlepší desítky v celkovém pořadí. Konkurence není tak daleko, určitě to reálné je,“ dodal český závodník.

Rallye Dakar - 7. etapa Rijád - Vadí ad-Dauásir (741 km celkově/546 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. Sainz, Cruz (Šp./Mini) 4:16:11, 2. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -2:12, 3. Peterhansel, Fiuza (Fr., Portug./Mini) -2:53, ...13. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -21:51, 25. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -47:32, 28. Ouředníček, Křípal (ČR/Ford) -54:23.

Průběžné pořadí: 1. Sainz 27:49:14, 2. Attíja -10:00, 3. Peterhansel -19:13, ...13. Prokop -3:11:47, 19. Zapletal -5:08:17, 30. Ouředníček -10:26:10.

Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./Honda) 4:36:22, 2. Barreda (Šp./Honda) -1:23, 3. Walkner (Rak./KTM) -4:17, ...11. Michek -14:29, 28. Engel -30:31, 42. Vlček -56:10, 50. J. Brabec (všichni ČR/KTM) -1:09:02.

Průběžné pořadí: 1. R. Brabec (USA/Honda) 28:25:01, 2. P. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -24:48, 3. Cornejo (Chile/Honda) -27:01, ...14. Michek -2:36:05, 28. Engel -4:24:26, 38. J. Brabec -6:55:41, 43. Vlček -8:35:40.

Čtyřkolky: 1. Vitse (Fr./Yamaha) 6:02:52, ...8. Kubiena -26:44, 11. Tůma (oba ČR/Yamaha) -48:24.

Průběžné pořadí: 1. Casale (Chile/Yamaha) 36:12:58, ...10. Tůma -15:25:47.

Kamiony: 1. Karginov 5:01:02, 2. Sotnikov -3, 3. Šibalov (všichni Rus./Kamaz) -2:05, 4. Loprais (ČR/Praga) -6:17, ...11. Macík (ČR/Iveco) -19:39, 12. Šoltys (ČR/Tatra) -24:48.

Průběžné pořadí: 1. Karginov 30:06:45, 2. Šibalov -21:12, 3. Vjazovič (Běl./Maz) -46:39, 4. Loprais -1:55:21, 5. Macík -2:19:12, ...9. Šoltys -4:14:38.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud