3. května 2013 • 22:10

Na zlepšení vlastností tvrdé směsi nejvíce doplatí Mercedes

Autor: marcel gause
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zábranský? Zbrojovku řídit nebude, fotbal jde mimo něj, Kometa je srdcovka
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan je přesvědčen, že snížení optimální teploty tvrdé směsi pneumatik Pirelli poškodí tým Mercedes.



Z předchozích prohlášení italského výrobce pneumatik Pirelli je patrné, že směsi pro první letošní evropský závod budou mít jinou specifikaci než v úvodních čtyřech zámořských velkých cenách. Vlastnostmi by se měly více přiblížit pneumatikám, používaným v sezóně 2012, což by mělo vést k jejich zvýšené životnosti. 

Současně s tím se hovoří o rozšíření teplotního intervalu, v němž pneumatiky pracují optimálně. Tento krok by měl přinést podle Marka Gillana, bývalého hlavního inženýra Williamsu, výhodu všem týmům s výjimkou Mercedesu. 

Jak Gillan dále vysvětluje, na začátku sezóny bylo pracovní okno tvrdé směsi nastaveno na rozmezí 110 až 135 °C. Nyní se ale dolní hranice sníží na 100 °C, aby monoposty snáze dosáhly této teploty a získaly co nejrychleji lepší přilnavost. 

JedinýMercedes neměl s dosažením optimální teploty u tvrdé směsi problémy. Díky tomu mohli jeho jezdci snadno zajet rychlé kvalifikační kolo (Lewis Hamilton zvítězil v kvalifikaci na GP Číny, Nico Rosberg v kvalifikaci na GP Bahrajnu). Zato v závodě měli oba problémy, protože po určité době, kdy ostatní konečně mohli plně využít výkonnost svých pneumatik, jim se zejména zadní pneumatiky začaly přehřívat a výrazně se zkrátila jejich životnost. 

„Zatímco ostatní týmy se nedokázaly dostatečně rychle dostat při kvalifikaci do optimálního pracovního okna, Mercedes byl schopen velmi rychle dosáhnout správné oblasti teploty pneumatik, v čemž ale spočívá část jeho problému. Pokud se nyní sníží spodní hranice u tvrdé směsi ze 110 na 100 °C, přiblíží se vlastnostem směsi medium, jejíž spodní hranice začíná na 90 °C. To každopádně všem ostatním týmům pomůže – kromě Mercedesu,“ říká Mark Gillan. 

Mercedes si tento problém uvědomuje: „Přehříváme zadní pneumatiky o něco více než naše konkurence. To už platilo i o loňském autě,“ připouští sportovní šéf stuttgartské automobilky Toto Wolff. Současně si ale uvědomuje, že by vyřešení tohoto problému mohlo jeho týmu přinést v roce 2014 určitou výhodu, pokud se ostatní něčím takovým nebudou muset zabývat. 

„V roce 2014 budeme používat turbomotory, které mají vyšší otáčky. Když bychom problém nevyřešili, mohlo by nás to v příštím roce o to více mrzet,“ upozorňuje dále Wolff a sportovní šéf Pirelli Paul Hembery tento výrok upřesňuje: „Nové pohonné jednotky budou mít skutečně vyšší otáčky než současné osmiválce. To zákonitě povede k častějšímu výskytu protáčejících se kol a k potížím s přenosem točivého momentu z kol na asfaltový povrch při výjezdu ze zatáček. Tento jev povede k přehřívání pneumatik.“

Hembery se domnívá, že by se tomu dalo předejít změnou rozměrů současných pneumatik. Menší přední kola a naopak rozšíření zadních pneumatik by pomohlo ke zlepšení jízdních vlastností. Přestože se o této možnosti již nějaký čas diskutuje, nebylo přijato žádné opatření a na zahájení vývoje za takto zásadních změn je pro sezónu 2014 už pozdě. 

Kromě toho nemá Pirelli v ruce smlouvu o dodávkách pneumatik pro nadcházející rok a to vyvolává u mnohých šéfů týmů vrásky na čele. Bez znalosti základních parametrů pneumatik se jen obtížně navrhuje nové šasi. Obráceně to platí snad ještě více, jak varuje Mark Gillan: „Je to neuvěřitelně těžká situace. Musejí zkonstruovat pneumatiky pro auto, které zatím neexistuje, a pro motor, který doposud běžel jen na zkušební stolici.“ 

Bez možnosti testování se tak Pirelli může spolehnout jen na data, poskytnutá týmy. A ta jsou zatím jen na úrovni teoretických propočtů a počítačových simulací.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud