VIDEO | Když fanoušci formule 1 opouštěli víkendovou Velkou cenu Austrálie, nespokojeně kleli. Ticho, bída, šeď. A jakési šestiválcové šustění, které řada z nich přirovnávala k sekačkám na trávu, vysavačům či letadélkům na dálkové ovládání. Nové tišší motory ve formuli vzbudily velký rozruch a šéfové šampionátu teď musí řešit stížnosti promotérů závodů. Porovnejte hluk nové a staré formule.
„Toto jsme si totiž nezaplatili,“ zlobil se předseda australské pořadatelské organizace Ron Walker a jeho kolega Andrew Westacott ho doplnil: „Platíme za produkt, máme podepsané smlouvy a tímhle se zabýváme velmi, velmi vážně, protože máme za to, že asi došlo k porušení smlouvy.“
VIDEO | Porovnejte hluk nové a staré formule v nahrávce ze stejného místa na okruhu v Melbourne
Naštvané pohledy všech se ihned upřely na promotéra F1 Bernieho Ecclestonea, který sice už před sezonou kritizoval, že přesun z osmiválcového na šestiválcový turbomotor je blamáží, avšak na druhou stranu je to on, který od nich vybírá několikamilionové poplatky za organizování závodů.
„Nevím, jestli má pan Walker pravdu. Z právního hlediska řekněme, že ne. Pokud byste dnes šli do supermarketu, koupili si jahodový džem a dostali místo něj arašídové máslo, asi byste byli naštvaní. Arašídové máslo je kvalitní, ale on říká, že to není to, co si koupil. Jestli však smlouva popisuje, co si koupil, jahodový džem s tolika jahodami, to nevím. Pochybuji. Myslím, že si koupil šampionát formule 1 FIA, a ten dostal,“ řekl Ecclestone.
Podle něj problém spočívá jinde. A to v technice. „Tu hlavní povinnost teď mají spíše výrobci motorů. Měli by zajistit, aby formule opět zněly. Umějí to ztlumit, tak to mohou jistě i zesílit,“ doplnil promotér F1. Mimo jiné se spekuluje o možných úpravách výfuků.
„Myslím, že jsme tím spíše ztratili. Zní to, jako by jel po trati spíš vysavač než závodní auto,“ doufá v nějaké řešení i obhájce titulu Sebastian Vettel.
Více o tichých motorech v F1 čtěte ve středečním Sportu!
Srovnání nových a starých motorů:
Motor V6 turbo (od 2014) | vs. | V8 (do 2013) |
6 | Počet válců | 8 |
1,6 litrů | Objem | 2,4 litrů |
4000 km | Životnost | 2000 km |
15 000 za minutu | Otáčky | 18 000 za minutu |
cca 620 – 760 koní (díky podpoře elektriky) | Výkon | cca 780 koní |
cca 134 decibelů | Hlučnost | cca 145 decibelů |