Jezdící vysavače štvou fanoušky! Porovnejte hluk nové a staré formule

Nico Rosberg vyhrál Velkou cenu Austrálie v Melbourne
Mistrovství světa formule 1 začalo triumfem německého jezdce Nica Rosberga ze stáje Mercedes. Velkou cenu Austrálie vyhrál suverénně před Australanem Danielem Ricciardem, který zažil povedenou premiéru v barvách Red Bullu, a nováčkem v seriálu Kevinem Magnussenem z Dánska v mclarenu. Mistr světa Sebastian Vettel odstoupil už v pátém kole chvíli poté, co zastavil vítěz sobotní kvalifikace Lewis Hamilton.
Radost v paddocku Mercedesu byla po suverénním vítězství Nica Rosberga veliká
Nováček F1 Kevin Magnussen zkrápí šampaňským vítěze úvodního podniku MS vozů F1 v Austrálii Nica Rosberga
Mistrovství světa formule 1 začalo triumfem německého jezdce Nica Rosberga ze stáje Mercedes
Velkou cenu Austrálie Rosberg vyhrál před domácím Danielem Ricciardem z Red Bullu a nováčkem v seriálu Kevinem Magnussenem z Dánska v McLarenu
Kamui Kobayashi svůj vůz při kolizi s Felipem Massou značně poškodil
18
Fotogalerie
ivp
Formule 1
Začít diskusi (0)

VIDEO | Když fanoušci formule 1 opouštěli víkendovou Velkou cenu Austrálie, nespokojeně kleli. Ticho, bída, šeď. A jakési šestiválcové šustění, které řada z nich přirovnávala k sekačkám na trávu, vysavačům či letadélkům na dálkové ovládání. Nové tišší motory ve formuli vzbudily velký rozruch a šéfové šampionátu teď musí řešit stížnosti promotérů závodů. Porovnejte hluk nové a staré formule.

„Toto jsme si totiž nezaplatili,“ zlobil se předseda australské pořadatelské organizace Ron Walker a jeho kolega Andrew Westacott ho doplnil: „Platíme za produkt, máme podepsané smlouvy a tímhle se zabýváme velmi, velmi vážně, protože máme za to, že asi došlo k porušení smlouvy.“

VIDEO | Porovnejte hluk nové a staré formule v nahrávce ze stejného místa na okruhu v Melbourne

Naštvané pohledy všech se ihned upřely na promotéra F1 Bernieho Ecclestonea, který sice už před sezonou kritizoval, že přesun z osmiválcového na šestiválcový turbomotor je blamáží, avšak na druhou stranu je to on, který od nich vybírá několikamilionové poplatky za organizování závodů.

„Nevím, jestli má pan Walker pravdu. Z právního hlediska řekněme, že ne. Pokud byste dnes šli do supermarketu, koupili si jahodový džem a dostali místo něj arašídové máslo, asi byste byli naštvaní. Arašídové máslo je kvalitní, ale on říká, že to není to, co si koupil. Jestli však smlouva popisuje, co si koupil, jahodový džem s tolika jahodami, to nevím. Pochybuji. Myslím, že si koupil šampionát formule 1 FIA, a ten dostal,“ řekl Ecclestone.

Podle něj problém spočívá jinde. A to v technice. „Tu hlavní povinnost teď mají spíše výrobci motorů. Měli by zajistit, aby formule opět zněly. Umějí to ztlumit, tak to mohou jistě i zesílit,“ doplnil promotér F1. Mimo jiné se spekuluje o možných úpravách výfuků.

„Myslím, že jsme tím spíše ztratili. Zní to, jako by jel po trati spíš vysavač než závodní auto,“ doufá v nějaké řešení i obhájce titulu Sebastian Vettel.

Více o tichých motorech v F1 čtěte ve středečním Sportu!

Srovnání nových a starých motorů:

Motor V6 turbo (od 2014)vs.V8 (do 2013)
6Počet válců8
1,6 litrůObjem2,4 litrů
4000 kmŽivotnost2000 km
15 000 za minutuOtáčky18 000 za minutu
cca 620 – 760 koní (díky podpoře elektriky)Výkoncca 780 koní
cca 134 decibelůHlučnostcca 145 decibelů
Začít diskuzi