Zvrat po závodě ve Vegas! Oba McLareny byly diskvalifikovány, Norrisův náskok se ztenčil
Nizozemský jezdec Max Verstappen vyhrál Velkou cenu Las Vegas formule 1 a po dodatečné diskvalifikaci Landa Norrise a Oscara Piastriho z McLarenu oživil šanci na pátý mistrovský titul v řadě. Po vyřazení Norrise z výsledků skončil druhý Brit George Russell. Třetí byl po penalizaci v cíli čtvrtého Piastriho další jezdec Mercedesu Ital Andrea Antonelli, který startoval ze 17. místa.
Osmadvacetiletý Verstappen vybojoval šesté letošní vítězství a 69. v kariéře. Po diskvalifikaci pilotů McLarenu, kteří neprošli technickou kontrolou, snížil manko na lídra Norrise na 24 bodů. Stejně bodů ztrácí také Piastri. Do konce MS zbývají dva závody. Šampionát pokračuje příští týden Velkou cenou Kataru a na začátku prosince vyvrcholí v Abú Zabí.
Norris měl po závodě spolu s Piastrim nadměrně opotřebené kluzné desky. Oba jejich vozy nesplnily technické předpisy, podle nichž musí být desky tlusté minimálně devět milimetrů. Šestadvacetiletý Brit přišel vyřazením z výsledků o 18 bodů, Piastri o 12. Před diskvalifikací vedl o 30 bodů před Piastrim a 42 bodů před Verstappenem.
Verstappen skončil na stupních vítězů poosmé za sebou. „Závod je pro nás vždy složitý. Normálně tak dobře s pneumatikami nepracujeme, ale dnes se zdálo, že jsme to měli více pod kontrolou a mohl jsem do toho víc jít,“ řekl před televizními kamerami Verstappen.
V cíli byl před penalizací spokojený i Norris. „Nechal jsem Maxe vyhrát, aby si odjel hezký závod,“ uvedl s úsměvem. „Nebyl to můj nejlepší výkon. Když vás někdo porazí o dvacet vteřin, je to proto, že odvedl dobrou práci. Max jel pěkně. Já jsem udělal hned na začátku chybu, v první zatáčce jsem byl moc razantní. Ale i tak je druhé místo dobrý výsledek,“ prohlásil Norris.
Článek pokračuje pod grafikou
Antonelli obsadil nakonec třetí místo navzdory pětivteřinovéé penalizaci za chybu ve startovní proceduře. Čtvrtý byl Charles Leclerc z Ferrari. Jeho týmový kolega a sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton skončil po startu z 19. příčky osmý.
„Cítím se hrozně. Je to nejhorší sezona vůbec a ať se snažím sebevíc, je to pořád horší. Zkouším všechno možné v autě i mimo něj,“ podotkl Hamilton.
Vítěz kvalifikace Norris se udržel v čele jen chvíli. Po startu se sice natlačil před Verstappena, v nájezdu do první zatáčky ale probrzdil a vyjel mimo trať. Nizozemský rival jeho zaváhání využil a před Norrise později probojoval také Russell.
Druhý muž průběžného pořadí Piastri klesl po kolizi s Liamem Lawsonem na sedmé místo. Ze závodu odstoupili po vzájemné nehodě Lance Stroll a Gabriel Bortoleto. Kvůli úlomkům na trati vyhlásilo vedení závodu ve druhém kole virtuální safety car. Lawson vyvázl za incident s Piastrim bez trestu.
Ve 14. kole měli kolizi Hamilton s Alexanderem Albonem a kvůli dalším úlomkům na trati byl opět na chvíli zaveden režim virtuálního safety caru. Po restartu se Piastri dostal na šesté místo před Isacka Hadjara. Pořadí v čele se výrazně neměnilo ani po zastávkách v boxech.
Ve 34. kole se Norris dotáhl na Russella a bez větších potíží se přes něj dostal na druhou příčku. Od Verstappena ho tou dobou dělilo necelých pět vteřin. Nizozemec ale vzápětí zrychlil a vedení si hlídal.
V závěrečných kolech měl naopak Norris potíže a jeho náskok na třetího Russella se začal tenčit. Šestadvacetiletý Brit, který stejně jako Russell absolvoval 150. závod v F1, ale nakonec druhou příčku udržel. O páté stupně vítězů za sebou ale dodatečnou diskvalifikací přišel.
Velká cena Las Vegas, závod mistrovství světa vozů formule 1:
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:21:08,429, 2. Russell (Brit./Mercedes) -23,546, 3. Antonelli (It./Mercedes) -30,488, 4. Leclerc (Mon./Ferrari) -30,678, 5. Sainz (Šp./Williams) 34,924, 6. Hadjar (Fr./Racing Bulls) -45,257.
Průběžné pořadí MS (po 22 z 24 závodů): 1. Norris (Brit./McLaren) 390, 2. Piastri (Austr./McLaren) 366, 3. Verstappen 366, 4. Russell 294, 5. Leclerc 226, 6. Hamilton (Brit./Ferrari) 152.
Pohár konstruktérů: 1. McLaren 756, 2. Mercedes 431, 3. Red Bull 391, 4. Ferrari 378, 5. Williams 121, 6. Racing Bulls 90.

























