Po fatálním zranění talentovaného Sottoventa na Velkém Taxisově příkopu ve 130. ročníku Velké pardubické se Slavia pojišťovnou se rozvířily debaty o bezpečnosti nejtěžšího skoku vrcholu překážkové sezony. Upravit Taxis? Jak? Nechat ho ve stávají podobě? Na tom se například neshodli ani zkušený žokej Jaroslav Myška a neméně ostřílený trenér Čestmír Olehla. Dostihový spolek v průběhu zimní přestávky sestaví expertní skupinu, která se bude věnovat právě otázce dalšího zvyšování bezpečnosti dostihů v Pardubicích.
„Dostihový spolek a.s., pořadatel 130. Velké pardubické se Slavia pojišťovnou, vyjadřuje upřímné politování nad nešťastnou událostí, při které došlo k fatálnímu zranění koně Sottoventa při překonávání Taxisova příkopu,“ píše se v oficiálním prohlášení Dostihového spolku.
„Úkolem expertní skupiny složené z odborníků, včetně specialistů na welfare koní, bude provedení odborné analýzy popisující průběh jednotlivých dostihů s ohledem na jejich vývoj v poslední dekádě. Výsledkem těchto jednání by měl být návrh respektující organizační a technické potřeby nutné k zajištění maximální bezpečnosti jezdců a koní,“ vysvětlují organizátoři.
Podle žokeje Jaroslava Myšky, který přes Taxis letěl už osmnáctkrát, je překážka v současné podobě přežitá. Pomohlo by, kdy byl živý plot zvýrazněný odskokovou bariérou. Nebo bílou kládou, která by nerozšířila skok, ale upozornila by koně. Že musí skok respektovat.

„Ten skok není nebezpečný, že je široký,“ říkal Myška pro iSport. „Je nebezpečný v tom, že když koni nevyjde krok, je v momentě odrazu v živém plotu. Pak je průser na světě, protože ztrácí rychlost. Nebo se ani neodrazí a jen tím prolítne. A když nemá výšku, je problém. V dnešní době tohle není překážka, ale hrůza. Nemám problém s příkopem, to je všechno v pohodě. Jen by stačilo do živého plotu vsadit nějaké bariéry, jaké jsou u ostatních skoků. Aby koně skok viděli, reagovali a připravili se. Pak jsem přesvědčený, že by to bylo v pořádku.“
S tím ovšem příliš nesouhlasí trenér Čestmír Olehla, který k šesti vítězství ve Velké pardubické připravil Železníka a Registanu. „Bylo by to spíš kontraproduktivní, nespadl by jeden, ale pět,“ míní Olehla. „Když tam bílou kládu dáme, nebudou koně brzdit třetí cvalový skok před Taxisem, ale pátý. Nebo zabočí, jako když tady dřív jezdili Rusáci, a ostatní vytlučou.“
Velký Taxisův příkop už ve své historii několika úpravami prošel. Nejvýraznější v roce 1994, kdy se částečně zasypal příkop a změkčila se doskoková hrana. „Je zcela zřejmé, že na základě těchto úprav statisticky klesl počet fatálních zranění a provedené úpravy měly pozitivní dopad,“ komentovali zástupci Dostihového spolku. Od té doby podlehli fatálním zraněním na Taxisu čtyři koně - Cieszymir (2007), Zulejka (2014), Vicody (2018) a nedávno Sottovento.
„Prioritou Dostihového spolku je zajištění maximálně bezpečných a korektních podmínek pro dostihový provoz na Pardubickém závodišti. Věříme, že se nám v rámci expertní skupiny podaří nalézt vhodné řešení, akceptovatelné napříč všemi dotčenými.“
