Martin Hašek
5. ledna 2021 • 11:55

Češi se dočkali servisního kamionu: Milda je nejmenší, ale nejlepší!

Vstoupit do diskuse
1
TOP VIDEA
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
Nezmarova vize a Kaniovy peníze: nový Liberec. Co Kulenovič a Slavia?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Kateřina Neumannová či Lukáš Bauer po takovém luxusu marně toužili. Teď už to konečně klaplo. Na Tour de Ski si čeští běžci na lyžích užívají komfortu vlastního servisního kamionu. No, je to spíš náklaďáček... „Velké kamiony s sebou nesou velké nároky na finance, personální obsazení. My máme všechno připravené za pár minut. V tomto ohledu je náš kamion sice nejmenší, ale nejlepší,“ usmívá se šéf českého servisu Martin Blaschke.



Koncem listopadu 2009 stál český servisman Vít Fousek ve finském Kuusamu jen pár metrů od dvou nablýskaných servisních kamionů severských velmocí. „O tomhle neuvažujeme. Není na to doba. To je, jako bychom chtěli mít v Čechách dva týmy formule 1,“ řekl tehdy.

Byl to začátek zimy, která končila olympijskými medailemi Lukáše Bauera a mužské štafety ve Vancouveru. Ani vrcholný úspěch památného týmu kouče Miroslava Petráska ale nepomohl. Trvalo ještě víc než celé desetiletí, než se jeho nástupci dočkali. Český servisní nákladní vůz se poprvé objevil už před Vánoci na závodech Světového poháru v Drážďanech a teď s týmem koluje po Tour de Ski.

„Jedná se o velký milník v zabezpečení našeho týmu, který usnadní práci zejména servismanům. Teď mají zázemí srovnatelné s velkými týmy,“ pochvaluje si šéf běžkařského úseku Lukáš Sacher.

Čeští lyžaři se dočkali servisního kamionu, zatím se mu pracovně říká Milda
Čeští lyžaři se dočkali servisního kamionu, zatím se mu pracovně říká Milda

Ještě za dob Kateřiny Neumannové se lyžařští servismani při své práci mořili v těsných buňkách a byli tak dlouhodobě vystavěni nebezpečným výparům z fluorových parafinů. V létě 2008 poměry změnili Švédové, kteří si nechali speciální servisní kamion vyrobit u společnosti Specialkarosser AB. Rok poté svůj kamion představili i Norové. Stál tehdy v přepočtu přes dvanáct milionů korun a bylo v něm místa jako v pěkném dvoupokojovém bytě s kuchyní - 53 metrů čtverečních.

„Výraznou výhodou je, že servismani přijedou, mají připravenou buňku, jenom tam nastrkají lyže a můžou pracovat,“ hodnotil tehdy Lukáš Bauer. „Kdežto našim servismanům, než to vynosí z auta, přidělají kopyta a nandají pásky na lyže, to zabere několik hodin. Máme problém, jak s místem pro servismany, tak abychom nedýchali vosky.“

Doba pokročila. Servisní kamiony už dávno mají i Rusové a Finové, staly se také běžným vybavením na okruhu biatlonového Světového poháru.

Český biatlonový tým svůj kamion představil pár měsíců před olympiádou 2018 v Pchjongčchangu. Před dvěma lety udivil Lukáš Bauer, šéf laufařského týmu eD systém Bauer Team, jenž na maratonském okruhu Ski Classics představil svépomocí upravenou servisní dodávku s výsuvným prostorem.

Český národní tým o svém servisním nákladním voze vyjednával dva roky se švýcarskou reprezentací. Několik posledních měsíců pak komplikovala získání auta složitá situace způsobená nejen epidemií koronaviru, ale také postavení Švýcarska mimo Evropskou unii. Ale nakonec to klaplo.

„Auto bylo uvedeno do provozu v roce 2012. Na délku měří necelých 11 metrů, široké je 2,5 metru a vysoké čtyři metry,“ vysvětluje Blaschke. „O speciální vnitřní vestavbu se postarali už Švýcaři, kteří vytvořili šest pracovních míst, vybavili auto odsáváním vzduchu i boxem na lyže, do kterého se vejde 290 párů. Abychom auto mohli využívat, potřebujeme ho v místě závodu připojit na elektřinu, proto s sebou vozíme sedmdesát metrů různých kabelů,“ líčí Blaschke.

Český tým svou vytouženou posilu získal ve chvíli, kdy se výkonnostně vzmáhá. Kateřina Razýmová už druhou sezonu jezdí na hraně top ten, zlepšuje se univerzál Michal Novák, ve sprintu se prosazují Kateřina Janatová či Tereza Beranová. Pořád to bude především na nich, ale týmu novinka pomůže.

„Když budu připravovat lyže ve stejné chvíli v buňce nebo v kamionu, namažu je stejně. Ale důležitý je ten komfort, ušetřené síly a čas, které můžeme využít třeba pro testování lyží,“ líčí Blaschke. „Samozřejmě se teď budeme chtít ukázat v co nejlepším světle. Všichni chceme dokázat, že jsme si ten kamion zasloužili. Je to týmová práce.“

Český servisní vůz brázdí evropské dálnice maximálně devadesátkou, na místě šoféra se střídají čtyři členové týmu, kteří si kvůli tomu zařídili řidičský průkaz skupiny C. Zbývá jen vybrat jméno. Pracovně se náklaďáčku říká Milda.

„Protože to je pojmenování hlasu, který máme v navigaci,“ usmívá se Blaschke. „Nechali jsme tomu volný průběh, ono pak v průběhu sezony jméno nějak vyplyne ze situace...“

Vstoupit do diskuse
1
Články odjinud