10. července 2011 • 05:00

Kolik stojí královna? Záleží na tom jaká...

Autor: Blesk Petr Žaloudek
Vstoupit do diskuse
2
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Každé velké vítězství přináší kromě slávy také miliony korun. Vyprávět o tom mohou olympijské hrdinky, oštěpařka Barbora Špotáková (30) a rychlobruslařka Martina Sáblíková (24). Teď se ke dvěma královnám českého sportu přidala wimbledonská šampionka Petra Kvitová (21).



Ačkoliv nevyhrála olympijské hry, úspěchu dosáhla v odvětví, které se topí v penězích. A tak zatímco se marketingová hodnota kolegyň pohybuje do 10 milionů korun, tenistka Kvitová se zpeněžila za stamiliony.

Co je marketingový potenciál
Do jaké míry je sportovec schopen se na základě svého současného postavení »prodat« mimo sportovní odvětví – tedy v reklamě. Čím je úspěšnější, tím více stoupá jeho unikátnost a hodnota. Marketingový potenciál Kvitové po vítězství ve Wimbledonu se zvětšil ze sedmimístné cifry na osmimístnou. Co znamená těch 100 milionů? Pokud by kývla na maximální možný počet nabídek, hrála v reklamách, přijala sponzoring atd., mohla by si vydělat právě tuto částku

Když své závody v Pekingu, resp. Vancouveru, vyhrály Špotáková se Sáblíkovou, začaly velké počty. Ty se zastavily na jednotkách, maximálně desítce milionů. Na tolik odborníci odhadovali jejich hodnotu. Z těchto částek se tak trochu točila hlava, ale v porovnání se sumami, které teď létají kolem Petry Kvitové, to je pakatel.

Rodačka z Fulneku totiž uspěla ve sportu, který je celosvětovým fenoménem – navíc hrát tenis je po společenské stránce in. Krásně tento rozdíl dokazují slova dvou českých manažerů sportovních celebrit. „Sponzoři za vámi nikdy sami nepřijedou. Musí se tomu jít naproti,“ uvedl David Trávníček z agentury Sport Invest, která zastupuje Sáblíkovou, pět měsíců po vancouverské medailové sklizni.

„Firmy se snaží o Petru bojovat a každý den mám několik telefonů,“ říká teď Miroslav Černošek, manažer Kvitové. Ten již během Wimbledonu dojednal s generálním ředitelem energetického gigantu ČEZ Martinem Romanem první novou smlouvu. „Petra se stane tváří jednoho jejich produktu. Je vidět, že i silné české firmy vnímají její potenciál,“ vysvětloval.

Stále velice skromné Petře Kvitové se tak otevírá obrovská příležitost, o které se jí ani nesnilo. Teď už ji zbývá jen využít...

Petra Kvitová (21) - Tenis

Usměvavá Petra KvitováFoto ČTK

Sport - 1 (hodnocení jako ve škole)
Tenis je jeden z nejpopulárnějších sportů na světě a s raketou v ruce se ráda prezentuje společenská smetánka. To přináší do sportu další peníze.
Výsledky - 1
Vítězstvím na Wimbledonu se dostala na samotný vrchol. Nic není víc než triumf na londýnském grandslamu. Teď už se jen nahoře co nejdéle udržet.
Komunikace - 3
Petra se oproti minulosti výrazně zlepšila. Stále by potřebovala zlepšit slovní zásobu v angličtině. Jak sama říká, stydí se v cizině mluvit.
Jak je na očích - 1
Tenis se bez krátké zimní pauzy hraje prakticky nepřetržitě celý rok. Od ledna až do začátku prosince je tak na turnajích neustále na očích.
Přesah přes hranice - 1
U Petry je maximální. Potencionální trh je tedy gigantický. Tenis je globální sport, a tak případní sponzoři nemusí být pouze z českého rybníčku.

CELKOVÁ ZNÁMKA: 1,4
Marketingová hodnota: přes 100 milionů korun
Martina Sáblíková (24) - Rychlobruslení

Martina Sáblíková po zlatém závodě na 5 kilometrůFoto ČTK

Sport - 3

Rychlobruslení je málo rozšířený sport, který nemá takovou sledovanost. V Česku je minimální základna lidí, kteří na dlouhých nožích jezdí.
Výsledky - 1
Tři medaile ze zimní olympiády ve Vancouveru v roce 2010 (2 zlata, 1 bronz) hovoří za vše. Martina je hvězdou sportu a teď se snaží prorazit také v cyklistice.
Komunikace - 3
Na komunikaci by šampionka potřebovala zapracovat. Škoda že je trochu nemluvná. Ovšem režisér reklamy, kterou natáčela, ji chválil…
Jak je na očích - 2
Z hlediska rychlobruslení by to nebyla žádná sláva. Jenže Sáblíková teď bojuje (a velice dobře) na kole, takže si závodní sezonu natáhla na zhruba 9 měsíců.
Přesah přes hranice - 3
Nizozemsko, Německo, Kanada, Norsko. Zemí, které rychlobruslením žijí, není mnoho. Ani ženská cyklistika nedosahuje popularity mužských závodů.

CELKOVÁ ZNÁMKA: 2,4
Marketingová hodnota: 10 milionů korun
Barbora Špotáková (30) - Hod oštěpem

Barbora ŠpotákováFoto Barbora Reichová Sport

Sport - 3

O atletice se mluví jako o královně sportu, ale popularitou je kousek za špicí. Navíc oštěp je určitě méně sledovaný než třeba sprinterské souboje.
Výsledky - 3
Barbora už třetím rokem čeká na další velké vítězství. Stále patří k elitě ve své disciplíně a vozí medaile, ale zlato se jí začalo vyhýbat.
Komunikace - 1
Hovořit s Barborou je radost. Umí se vyjadřovat, je pohotová. Ač oštěpařka, v šatech vypadá skvěle, což několikrát dokázala na slavnostních večerech.
Jak je na očích - 4
Sezona Špotákové je i kvůli tomu, že její disciplína z pochopitelných důvodů není v hale, poměrně krátká. Letos závodí od konce května do září.
Přesah přes hranice - 3
Loni byla oštěpařka ambasadorkou Diamantové ligy, ale cenné role se pro přílišnou vytíženost vzdala. Mediálně je zajímavá hlavně v Česku.

CELKOVÁ ZNÁMKA: 2,8
Marketingová hodnota: 5 milionů korun

Usměvavá Petra Kvitová
Usměvavá Petra Kvitová

Vstoupit do diskuse
2
Články odjinud


Články odjinud