Každý druhý víkend = fotbal? V tom případě nemá cenu stát frontu na vstupenky, které ani nemusí být k mání. Celá liga už prodává permanentky na příští sezonu a někde se pořádně zdražovalo, například na Spartě. Kluby zároveň chtějí tlačit na držitele sezónních vstupenek, aby svá místa opravdu využívali, různé bodové systémy tak už nejsou výsadou věčně plných stadionů pražských „S“.
Titul, cesta za druhým v řadě a stále narvané domácí sektory s velkým převisem poptávky. Zároveň s průměrnými cenami sezonních vstupenek. V této kombinaci začala být Letná Spartě malá, takže se rozhodla ke krajně nepopulárnímu kroku – výraznému zvýšení cen permanentek, skoro o polovinu. Vloni nový návštěvník zaplatil za nejdražší roční vstupenku 4300 korun, letos 6400…
„O zdražení jsme mluvili více méně rok. Snažili jsme se na něj fanouškovskou obec připravit. I mezi fanoušky panoval názor, že cena není obecně vysoká. Věděli, že k tomu klub musí přistoupit,“ vysvětloval Kamil Veselý, marketingový ředitel Sparty.
Fanoušci na sociálních sítích brblali, ale cenový skok na úroveň jejich úhlavních konkurentů vzali a dva týdny před ligou Sparta hlásí: limit je naplněn, prodalo se všech 10 tisíc permanentek, které šly do prodeje. Tah vyšel a znovu se dá čekat spousta vyprodaných zápasů. Zároveň sílí argument pro nový stadion na Strahově s dvojnásobnou kapacitou.
Zdražit si mohli dovolit i vicemistři, i když ne tak výrazné. Zbrusu nová permanentka na nejlepší místa v Edenu stojí, pokud se k ní dostanete, 6500 korun. Obecně platí, že při srovnání pražských „S“, jejichž zápasy jsou v soutěži nejvyhledávanější, mají cenovou hladinu o kousek výše nastavenou sešívaní. I oni na začátku týdne ohlásili vyprodanou kvótu 11 500 permanentek.
Ve srovnání s minulou sezonou se ceny zvyšovaly na většině ligových stadionů. Hlavními důvody jsou vedle vzrůstajícího zájmu i stále ne ještě zcela zkrocená inflace a s ní spojené rostoucí náklady. Fanoušky láká i postupně zlepšující se infrastruktura, proto si mohli dovolit zvednout cenu na nový stadion v Hradci Králové, kam si zvykají chodit velmi slušné návštěvy „Votroků“. Nicméně v sousedních Pardubicích už výrazně odměnili za věrnost stávající permanentkáře.
Článek pokračuje pod grafikou
Vzájemné srovnávání není jednoduché, kluby totiž poskytují návštěvníkům svých stadionů různé výhody, často jde o věk (někde 60, jinde 65 let), jinde (třeba v Olomouci) měli zvýhodněnou cenu ti, kteří si permanentku koupili hned po začátku předprodeje. A třeba ligoví navrátilci z Dukly speciálně zvýhodňují obyvatele Prahy 6.
Sparta se Slavií navíc v posledních letech přinesly do ligy nový trend. Tlak na držitele permanentních vstupenek, aby svá místa aktivně využívali. Při méně atraktivních zápasech totiž spousta sedaček zůstávala prázdná. Bodové systémy tak zavádí například v Jablonci nebo ve vršovickém Ďolíčku. „Hlavními důvody jsou velká nedocházka držitelů permanentek v souvislosti s velkou poptávkou po vstupenkách zejména na hlavní tribunu,“ vysvětluje Petr Koukal, mluvčí Bohemians, kteří nově dávají permanentkářům možnost místo uvolnit a nabídnout klubu k zaplnění (a dalšímu zobchodování).
Výhody pravidelné docházky teď poznávají v Teplicích, kde lze bez větších absencí z minulé sezony aktuálně pořídit suverénně nejlevnější permici v lize. Klidně i za 1200 korun. Pokud si pravidelný návštěvník „připlatí“ na 2500 korun, na každém zápase dostane nápoj a klobásu. Tomu se říká ideální program na víkendové odpoledne.