Premier League zavádí poloautomatickou ofsajdovou čáru. Přibyde 30 kamer, poprvé v akci za týden
Fanoušci na stadionech i u televizních obrazovek dlouho netrpělivě čekají, zatímco rozhodčí u monitorů ve VAR centru určují přesné místo, odkud rýsovat kalibrovanou čáru. Přesně tyto nekonečné prostoje by se v Anglii měly už od příštího týdne výrazně zkrátit. Premier League totiž oznámila velkou novinku, a to zavedení poloautomatické ofsajdové technologie, kterou už známe například z posledních sezon Ligy mistrů.
„Premier League začne od 12. dubna (32. kola) používat poloautomatickou ofsajdovou technologii. Toto navazuje na testování v Premier League a na ostré nasazení v FA Cupu během této sezony,“ oznámili představitelé nejsledovanější ligy světa.
Jeden z posledních výstřelků techniky se poprvé objevil už na mistrovství světa v Kataru před více než dvěma lety, následně se posuzování hraničních ofsajdových situací s pomocí technologie dostalo do Ligy mistrů, italské Serie A nebo španělské La Ligy. Do Anglie novinka dorazila až letos.
Původně ji kluby schválily ještě před startem aktuální sezony a podle plánu se měla v zápasech využívat už od dřívějších kol. Její zavedení se však nakonec opozdilo a rozhodčí se na ní budou moct spoléhat až v závěrečných sedmi kolech ročníku.
„Nezačneme to používat, dokud nevyřešíme všechny pochybnosti. Systém, který jsme zvolili, považujeme za nejlepší, nejpřesnější a nejlépe připravený na budoucnost,“ řekl v únoru výkonný fotbalový ředitel Premier League Tony Scholes.
Nyní už to vypadá, že je vše připraveno a technologie, od níž si soutěž slibuje vyšší rychlost, přesnost i konzistenci při posuzování ofsajdů, může nastoupit na scénu.
V Anglii doufají v kratší přezkoumávání
A jak vůbec funguje a co se pro diváka u televize změní? Nejviditelnějším zlepšením by měla být rychlost. Šéfové anglické ligy tvrdí, že doba čekání na rozhodnutí o postavení útočníka mimo hru se v průměru zkrátí o 31 sekund.
Na každém stadionu tak kvůli novému systému na posuzování ofsajdů přibude 30 nových kamer, které budou sledovat pohyb všech 22 hráčů na hřišti rychlostí sto snímků za sekundu. „Technologie na základě snímání sama určí přesný moment přihrávky a vytvoří ofsajdovou čáru. Na základě toho dokáže automaticky určit, zda byl hráč v ofsajdu a upozorní VAR,“ popisuje novinář serveru The Athletic Eduardo Tansley.
Poté co videorozhodčí rozhodnutí schválí, vytvoří ještě technologie vizuální obrázek s postavením hráčů, který si budou moct fanoušci prohlédnout na obrazovkách na stadionech i doma v televizi. Nová technologie si samozřejmě najde i své odpůrce, a ti poukazují na její nedostatky. Například v březnovém utkání FA Cupu mezi Bournemouthem a Wolverhamptonem, kde se systém testoval, trvalo přezkoumání gólové situace dokonce osm minut. To úplně nezní jako slibované zkrácení dlouhého zkoumání hraničních situací.
Anglická fotbalová asociace přitom varuje, že velmi těsné situace ve zhuštěném prostoru před brankou mohou být pro novou technologii příliš náročné na posouzení.
Jak bude systém vypadat v praxi uvidíme poprvé už 12. dubna v zápase Manchesteru City proti Crystal Palace.
# | Tým | Z | Skóre | B |
---|---|---|---|---|
1 | ![]() | 37 | 85:40 | 83 |
2 | ![]() | 37 | 67:33 | 71 |
3 | ![]() | 37 | 70:44 | 68 |
4 | ![]() | 37 | 68:46 | 66 |
5 | ![]() | 37 | 63:43 | 66 |
6 | ![]() | 37 | 58:49 | 66 |
7 | ![]() | 37 | 58:45 | 65 |
8 | ![]() | 37 | 62:58 | 58 |
9 | ![]() | 37 | 65:56 | 55 |
10 | ![]() | 37 | 54:52 | 54 |
11 | ![]() | 37 | 56:46 | 53 |
12 | ![]() | 37 | 50:50 | 52 |
13 | ![]() | 37 | 41:44 | 45 |
14 | ![]() | 37 | 53:68 | 41 |
15 | ![]() | 37 | 43:61 | 40 |
16 | ![]() | 37 | 42:54 | 39 |
17 | ![]() | 37 | 63:61 | 38 |
18 | ![]() | 37 | 33:78 | 25 |
19 | ![]() | 37 | 35:79 | 22 |
20 | ![]() | 37 | 25:84 | 12 |
- Liga mistrů
- Evropská liga
- Sestup