
„Pohledy fotbalisty“ je sloupek Philippa Lahma v německém internetovém magazínu Zeit Online. Kapitán mistrů světa a turnajový ředitel EURO 2024 v něm analyzuje fotbalová témata a hovoří o jejich strategické důležitosti pro společnost, ekonomiku a politiku. Sloupek je publikován v několika evropských zemích ve vybraných médiích, mezi která patří i deník Sport. Dialog s Lahmem vede sportovní redaktor Zeit Online Oliver Fritsch, pro Sport Magazín a iSport.cz přeložil David Pávek.
Na břehu řeky Seiny v Paříži, jen pět minut od Louvru, stojí obchodní dům Samaritaine. Budova, která byla naposledy renovovaná za 750 milionů eur. Její interiér je ozdoben dřevěnými panely. Je tam prostor pro VIP. Své obchody tam mají Dior, Gucci, Prada a Louis Vuitton. Boty tam stojí tisíc eur. Můžete si tam koupit lahev šampaňského s vlastním jménem, nebo parfém za šestimístnou sumu. Obchod s luxusním zbožím roste dál, i během pandemie.
Samaritaine lidi láká. Procházejí se tam a obdivují vitríny, jako by se v Louvru dívali na Monu Lisu. Lidi to chtějí vidět stejně jako Eiffelovku a Notre Dame. Majitel Bernard Arnauld, nejbohatší evropan, nashromáždil všechny luxusní značky ve svém pohádkovém zámku.
Samaritaine připomíná fotbalový tým Paris Saint-Germain, protože právě tam jsou nejdražší fotbalisté světa pod jednou střechou. V brance je Ital Gianluigi Donnarumma, který byl po triumfu ve finále EURO jmenován nejlepším hráčem turnaje. Nováčkem v obraně je Sergio Ramos, který byl po víc než dekádu kapitánem a poznávacím znamením Realu Madrid. Evropský šampion Marco Veratti, srdce italské zálohy, diriguje hru.
A útok? Ten zná každé dítě v Tokiu, Dílí, Kapském městě, Londýně i Riu. Neymar a Kylian Mbappé nejsou jen nejtalentovanější útočníci na světě, ale taky nejdražší. Dohromady už za ně kluby zaplatily přes 400 milionů eur. Teď vedle nich dres PSG obléká i Lionel Messi, šestinásobný nejlepší fotbalista světa, ikona FC Barcelona.
Tihle tři patří mezi nejslavnější fotbalisty planety, dohromady mají přes půl miliardy sledujících na sociálních sítích. Chybí jim už jen Cristiano Ronaldo, ale to už by pro jakéhokoli kouče bylo moc.
PSG už deset let patří katarské královské rodině. Majitel a hlava státu, Tamím ibn Hamad al-Sání, už do klubu investoval víc než miliardu eur. Jejich země, hostitel příštího mistrovství světa, dlouhá léta financuje sport a strhává tak na sebe celosvětový zájem.
PSG se sedmkrát v posledních devíti letech stalo mistrem Francie. Ale v Paříži, stejně jako v dalších velkých městech, už domácí liga není rozhodující. Tento klub, byť nemá dlouhou tradici nebo velkou sbírku trofejí, se nedávno stal členem kontinentální elity. Zaměstnává jen slavné trenéry jako jsou Carlo Ancelotti, Unai Emery, Laurent Blanc, Thomas Tuchel a nyní i Mauricio Pochettino.
V Paříži přemýšlejí globálně. PSG je favoritem nového ročníku Ligy mistrů. Úspěch by byl prvním mezinárodním titulem pro francouzský klub od roku 1996. V posledních pár letech už byli blízko. V minulé sezoně došli do semifinále, rok předtím dokonce do finále.
Počet jejich fanoušků po celém světě roste. Když je to možné, chodí se na ně podívat popové hvězdy a hollywoodští herci. Dresy se prodávají dobře. Koronavirus nemůže PSG ublížit. Ten klub mají na jazyku všichni. Po Eiffelově věži a Notre Dame má Paříž nový výrazný bod: přehnaně drahý fotbalový tým.
Tenhle klub je dokonce součástí popkultury. Hráči jsou oblíbení u rapperů, jejichž videa dosahují devítimístné sledovanosti. A je dokonce součástí módního průmyslu, designérka Christelle Kocherová navrhla dres PSG, který stojí 3000 eur. Beyoncé, Leonardo Di Caprio i Mick Jagger chodí v oblečení z její kolekce. To na Paříž, metropoli módy a extravagance, sedí.
V skupině Ligy mistrů budou proti Paris Saint-Germain hrát i fotbalisté Brugg. Belgický klub má obrat kolem 135 milionů eur za rok, ale stejně hraje úplně jinou ligu. Hráči belgického šampiona si musí připadat jako turisté v Samaritaine, když hrají proti Neymarovi, Mbappému a Messimu.
Dalšími soupeři Pařížanů ve skupině jsou RB Lipsko a Manchester City, další dva kluby ovládané bohatými investory, jejichž vzestup byste ještě před dobrými deseti lety nepředpovídali. Top úroveň fotbalu, jak ukazuje především PSG, se změnila. Kluby fungují podle nového modelu: souznění s nimi není na lokální úrovni, ale v rámci globálního zájmu. Až bude PSG hrát se City, bude se dívat celý svět. Větší show neexistuje.