Petr Dias
Premium
12. června 2018 • 17:32

Příběh slavné UFC: Jak se prodělečná show proměnila ve zlatou říši?

Autor: Petr Dias
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Dresy repre? Neurazí, ale žádná sláva. Konečně zajímavé nápady, ale sráží je…
Dostál: Moc se mi líbí Kovář. Staňkovi pomohla Slavia, kdo ale jako trojka?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Velký úlet, černá díra na peníze. S takovým despektem se ještě na začátku nového tisíciletí nahlíželo na projekt UFC. Teď je situace jiná. Totálně jiná. Finanční špičky se naopak předhánějí v superlativech a organizaci zastřešující zápasy MMA dokonce považují za jeden z největších ekonomických zázraků historie. Těžko byste totiž hledali značku, jejíž hodnota by během pár let vystřelila z téměř nuly na 40 miliard korun. Už ani slovo o krachu. Ze spolku vyvrhelů se zrodila továrna na zlato.



Akce, spád, atmosféra. Souboje v kleci se už dávno nepovažují za krvavou řež dvou smyslů zbavených rváčů. Pořád jde o zatraceně tvrdý sport, ovšem podle přesných pravidel. Zápasy v kleci nabízejí publiku napříč všemi úrovněmi dokonalý mix, který skvěle zabírá. I proto se MMA těší tak velké popularitě. I proto novodobí gladiátoři drtí konkurenci ostatních bojových sportů. „Třeba takový box, to je sport našich otců,“ shrnul Dana White, jeden ze stvořitelů současné UFC.

Stále rostoucí zájem navíc působí jako sněhová koule. Nabalují se další a další. O vstupenku do prestižní společnosti pod logem americké organizace usilují nejen lidé, jimž drsné bitvy moc neříkaly, ve velkém se hlásí také společnosti s globálním dopadem. A tržby stoupají. Raketově.

Poklad za pár milionů

Od roku 2000, kdy do byznysu s názvem UFC vrhl White společně s parťáky z dětství Frankem a Lorenzem Fertittovými, se začaly dít až neskutečné věci. Našli vlivné spojence, vytvořili legální rámec celé show, na hlavní pozice dosadili schopné lidi, získali klíčový prostor v televizích a... dobyli svět. Moji právníci mi říkali, že jsem blázen, protože jsem podle nich vrazil peníze do ničeho,“ vzpomínal Lorenzo Fertitta v rozhovoru pro magazín Fighter. „A já jim odpověděl, že nic nechápou. Že mám nejcennější tři písmena, jaká jsem mohl získat.“

Značku UFC stojící před bankrotem si povedená trojka pořídila za 2 miliony dolarů, což podle tehdejšího kurzu představovalo asi 80 milionů korun. Před necelými dvěma lety ji „poslala“ dál za 80 miliard korun! Snadným matematickým výpočtem dojdeme k ohromujícímu výsledku, počáteční investici 1000x zhodnotili. A nejen to, z bezcenné zkratky stvořili světoznámý brand, jehož hodnotu odhaduje renomovaný časopis Forbes na 2 miliardy dolarů, což činí zhruba 41 miliard korun. Chlapíci z Wall Streetu by tenhle počin jistě označili za vysokou školu spekulace.

K obřímu úspěchu ovšem nestačilo obsadit do hlavních rolí schopné zápasníky zvládající různá bojová umění jako box, kickbox, judo, jiujitsu, či tváře z wrestlingu.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Koupit
Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud