Už v sobotu usednou do kokpitů, aby vyrazili do prvního závodu v Bahrajnu. Piloti formule 1 mají za sebou závěrečné předsezonní testy. Že by však doteď relaxovali s nohama na stole? Utopie, kterou se jezdci snaží vyvracet. Sedm měsíců trvající zápolení si vybere daň, čemuž odpovídá náročná fyzická příprava. Ta má pomoct mentálnímu nastavení, dbá se i na váhu. „Nemusíte být kulturistou, ale je třeba všestranná síla i kondice,“ ví veterán Daniel Ricciardo.
Běhání, cyklistika, plavání, návštěvy posilovny. Aktivity, které závodníkům F1 nejsou cizí. I když se může zdát, že kroucení volantem a sešlapování pedálů nepředstavují složité činnosti, opak je pravdou. Hlavně kvůli různorodým podmínkám, s jakými se muži v kokpitech musí během sezony vyrovnávat.
Změny časových pásem i teplot, vysoká rychlost a s ní spojené přetížení, neustálé cestování, k tomu jasně daná pravidla ohledně celkové hmotnosti vozu. To vše jsou důvody, pro které se musí jezdci v přestávce mezi jednotlivými ročníky otáčet.
„Hledáte sebemenší výhodu, jakou můžete svému týmu dát. A pokud se to podaří tím, že zlepším svou odolnost a budu mrštnější v zatáčkách, tak je to dřina, kterou chci podstupovat,“ popsal pro web Men’s Journal reprezentant stáje Alpine Pierre Gasly.
Právě mimo závodní kalendář má spolu s ostatními největší šanci na zvýšení svého fyzického fondu, v průběhu náročného seriálu už tréninku mimo monopost tolik času obětovat nemůže. I proto jde o kritické období, jež se následně může výrazně odrazit na výsledcích i psychické pohodě.
Nejdůležitější partie? Jednoznačně krční svalstvo. Při zatáčení i brzdění na něj působí těžce představitelné síly, v kritických úsecích tratí se přetížení blíží hodnotě 6G, což je extrém i pro piloty stíhaček.
„Tlak ve voze je tak velký, že si na něj zvyknete jen pravidelným závoděním,“ má jasno Kevin Magnussen z Haasu, který předloni naskočil do přípravy jen týden před zahájením ročníku, když nahradil kvůli válečné agresi odstaveného Rusa Nikitu Mazepina. „Okamžitě jsem musel začít pracovat na kondici, ale stejně jsem po dvou závodech nebyl schopný narovnat hlavu,“ popsal pro Sport Bild potíže s krkem.
Dril v zimní přestávce by měl obsahovat alespoň šest tréninkových jednotek týdně. Jsou i tací, kteří se připravují dvoufázově. Velké množství svalů ovšem není žádoucí, jelikož přebytečná váha zpomaluje. Přitom se často hraje o setiny sekund.
Třebaže pravidla FIA dnes zavazují piloty, aby vážili 80 kilo, spadá do této hodnoty i kompletní oblečení, které dokonce může obsahovat závaží. Japonec Juki Cunoda si tak ve službách AlphaTauri vystačí s 54 kilogramy.
Zato Lewis Hamilton cílí přibližně na 73 kilogramů. „Když mám byť jediné kilo nadváhu, můžu na trati v celkovém součtu ztratit dvě sekundy. Takže je to opravdu důležitý faktor,“ přiznal veterán, jehož letos čeká poslední výzva v barvách Mercedesu, jelikož se pro ročník 2025 upsal Ferrari.
NEJLEHČÍ PILOTI VE FORMULI 1
Jméno Stáj Váha Výška
Juki Cunoda AlphaTauri 54 kg 159 cm
Čou Kuan-jü Kick Sauber 63 kg 175 cm
Sergio Pérez Red Bull Racing 63 kg 173 cm
Carlos Sainz Ferrari 64 kg 178 cm
Daniel Ricciardo AlphaTauri 66 kg 179 cm
Esteban Ocon Alpine 66 kg 186 cm