7. ledna 2009 • 17:36

Formule 1: návrat do minulosti

Autor:
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Zábranský? Zbrojovku řídit nebude, fotbal jde mimo něj, Kometa je srdcovka
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Formule 1 prochází velkou revolucí. Nové technické předpisy se zásadně dotknou vzhledu vozů, monoposty se vizuálně vrací o deset let zpátky.



Převratné změny by však měly nabídnout zajímavější závody, které se v poslední dekádě změnily na nudné kroužení dvaceti jezdců.

Formule 1 z devadesátých let minulého století? I tak lze označit vzhled monopostu upraveného podle letošních předpisů. Automobilová federace FIA si od těchto změn slibuje nárůst předjížděcích manévrů a zajímavější souboje na trati.

Už po prvních testech s vozy upravenými podle předpisů je jasné, že novinky závody zatraktivní. Vzhled vozů však nikoho z jezdců ani fanoušků nenadchl.

Nejzásadnější změny doznala aerodynamika, která byla v posledních letech zásadním aspektem celkové výkonnosti vozu. Právě do této oblasti vývoje tekly miliardy korun ročně.

Na první pohled jsou patrné změny na předním přítlačném křídle, které je nyní přes celou šířku monopostu. „Když jsem poprvé spatřil naše auto, myslel jsem, že křídlo urazím už v prvním kole, ale nakonec se tak nestalo.

Tato změna podle mého přinese více nehod a chvíli potrvá, než si na to všichni zvyknou,“ komentoval během testování své BMW Nick Heidfeld.
Zadní přítlačné křídlo je nyní úzké a velmi vysoko posazené, což by mělo nejvíce pomoci předjíždění.

„Tahle úprava umožní jezdcům závodit ve větší blízkosti, neboť ztráta přítlaku při následování jiného vozu nebude tak velká,“ hodnotil předpis Geoff Willis, technický ředitel týmu Red Bull Racing.

„V dnešní formuli 1 je prakticky nemožné normálně předjíždět, protože kvůli ztrátě přítlaku se prakticky nedostanete do blízkosti jiného auta,“ stěžoval si v minulé sezoně Kimi Räikkönen, pilot Ferrari.

Letos se po jedenácti letech vrací hladké pneumatiky namísto drážkovaných. „Nalézt ideální nastavení bude složitější a piloti budou muset změnit jezdecký styl,“ prohlásil čtvrtý muž loňské sezony Robert Kubica.

„Auto je teď o trochu víc přetáčivé,“ přidal se Nico Rosberg. Stejně jako změna tvaru zadního křídla sedí tvar Räikkönenovi i tato úprava. „Preferuju hladké pneumatiky, i když chvíli potrvá, než si na ně zvyknu.“

Nejvíce diskutovaným pravidlem je zavedení systému zvaného KERS -zařízení, které využívá energii vzniklou při brzdění ke krátkodobému zvýšení výkonu až o osmdesát koní.

FIA si tím slibuje sblížení techniky formule 1 s civilními vozy. „KERS je chybou. Ať už vymyslíme cokoli, nikdy to nebude možné použít v automobilovém průmyslu. Vývoj je nesmírně drahý a je navíc v době ekonomické krize,“ kritizoval novinku prezident Ferrari Luca Montezemolo.

Jeho tým je jedním z těch, které oznámily pozdější nasazení tohoto systému, protože jsou s vývojem pozadu. Podle technických inženýrů bude KERS dělat rozdíly ve výkonnosti, ale atraktivitě závodů to nepomůže.

Díky tolika změnám pravidel bude mít letošní ročník formule 1 speciální příchuť. Už jen proto, že piloti budou muset výrazně změnit jezdecký styl a to by při omezení testování mohl být pro některé problém.

> Pneumatiky Hladké pneumatiky zvýší přilnavost přibližně o dvacet procent.

> KERS Zařízení nazvané Kinetic Energy Recovery System dokáže zvýšit výkon o osmdesát koní na sedm vteřin v každém kole, což by podle FIA mělo pomoci častějšímu předjíždění.

> Motor Maximální otáčky jsou sníženy z 19 000 na 18 000 za minutu, čímž se zvýší spolehlivost. Na druhou stranu musí jezdec používat jeden motor pro tři závody, namísto loňských dvou.

> Aerodynamika Monoposty nebudou obsahovat usměrňovací aerodynamické plochy tak jako v minulých letech. Povrch vozu bude tvarově jednodušší a zmenší ztrátu přítlaku na pronásledujícím autě.

> Přední křídlo Maximální šířka je zvětšena z 1400 na 1800 milimetrů a je také sníženo vzhledem k vozovce ze 150 na 75 mm. Křídlo má jednodušší tvar a jezdec bude moci změnit dvakrát za kolo úhel přítlačné plochy, která bude mít šest poloh.

> Zadní křídlo Horní přítlačná plocha je o 150 milimetrů výš než loni a šířka křídla je zmenšena z jednoho metru na 750 mm. Vyšší umístění křídla by mělo umožnit jízdu vozů v těsné blízkosti za sebou, protože ztráta přítlaku vozu jedoucího za jiným monopostem bude menší.

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud